Sätta igång efter tecken på lindrig fång?

cristobal

Trådstartare
Om hästen som det handlar om varken får puls eller varma hovar, vare sig jag promenerar en timme eller tömkör (med korta travinslag), är det då OK att öka på träningsdosen?
Fler tecken man ska vara obs på än puls o varma hovar?
Vilka övningar ska man absolut vänta med?
Om moderator anser att dena tråd ska höra till fångtråden so be it.

Sv: Sätta igång efter tecken på lindrig fång?

Det är alltid svårt att veta med fång.
Det beror nog lite på hur pass dålig hästen var, hur snabbt den blev bättre osv. Det bästa måste väl vara att röngta den för att se om det har skett någon förändring av hovbenets läge. Det hade jag gjort om jag ville sätta igång en häst som nyligen haft fång.

Sv: Sätta igång efter tecken på lindrig fång?

I akutskedet hade jag ut en vet som sa att hon visade 'lindriga tecken på fång', och vid röntgen hade hon en smärre hovbenslägesförändring. Vet menade att den var innanför normalen (dvs mindre än 28%), men jag har sett i fångtråden att det verkar vara vanligare att mäta detta i grader.

Hur som helst sa vet då, för 9 veckor sedan att jag skulle skritta henne försiktigt till att börja med, men jag tog det säkra före det osäkra och har bara promenerat henne tills för ett par vekcor sedan, då jag började tömköra, efter att min duktiga hovis sagt att det såg mycket bra ut.

Det är ju så svårt att veta om de har smärta, men jag tycker då hon ser glad ut, och även om hon har brallat i hagen nu på sistone, har jag inte känt värme eller puls.

En annan fråga är ju om det vid eventuell försäljning av hästen det vore bäst med ett vetintyg gjort nu, utan anmärkning? Har en häst för mycket...

Liknande trådar

Hästvård Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten...
Svar
11
· Visningar
5 807
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
963
Senast: lewellyn
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Lindon
·
G
Hästvård okej, ska försöka göra det hela förståeligt, för jag behöver verkligen åsikter, ideer, erfarenheter och minsta lilla halmstrå att gripa... 2
Svar
23
· Visningar
4 264
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka