Sätta igång efter långt sommarbete?

ylvalill

Trådstartare
Nu behöver jag lite tips och idéer. Min häst har fått en långt sommarlov i år eftersom jag har haft fullt upp med min lilla bebis hemma, men nu är det dags att sätta igång igen. Hästen har vilat i ca 2,5 månader och är ganska rund om magen av allt gräs... Känner mig ganska oinspirerad och vet inte riktigt hur jag skall lägga upp igångsättningen. Hur hårt/lugnt skall jag börja och hur lång tid skall jag låta igångsättningen ta? Han var i ganska god form innan sommaren och det skulle vara skönt att ganska snart kunna komma igång med dressyrträningen lite smått igen.

Tacksam för alla tips och all inspiration!

Sv: Sätta igång efter långt sommarbete?

vårat sto är "mammaledig" fölet är tre mån. vi har börjat sätta igång henne lite nu, korta stunder. man ska nog ta det väldigt lugnt.
Vi hade tänkt oss 20-30 min. tre till fyra gånger i veckan.
Igår var hon väldigt stel och bångstyrig så hon hade säkert träningsvärk. Hon har också stor betesmage att släpa på.
Tror att man ska rida mycket i skogen, men eftersom vi har en fölunge så vet jag inte hur långa turer den lilla orkar med. Men i ditt fall så tror jag på skogsridning flera dagar i veckan, ett bra och trevligt sätt att bygga kondition på.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Hej, min häst har vilat en längre period och dragit tänder men nu är han återställt och en ganska lång bit in på igångsättningen. Han är...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Hedinn
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka