Sätta igång 4 åring!

F

Fieber

Hej hej!

Idag ska jag åka och kolla på en häst.
Jag skulle vilja ha lite seriösa tips på hur den ska sättas igång. Hästen har nu stått över sommaren och blivit illa behandlad av de andra hästarna i hagen. Lett till att han för tillfället är ganska mager.
Förra sommaren hade han fång (kan det ge några komplikationer?).

Han är inriden av tjejen som äger honom och "tillriden" på Flyinge av instruktör. Hur länge sedan detta är vet jag inte. Hon sa bara att han stått över sommaren nu.

Det kanske rent av är bra att han har stått över sommaren?

Han är efter Donnerfly- Bellini - Dragos.
För övrigt, någon som har erfarenhet av Donnerfly-hästar?

Hästen ska, trots stamen :D, bli en hopphäst.

Tacksam för tips, för-nackdelar mm.

Sofie

Sv: Sätta igång 4 åring!

Jag skulle inte rekommendera att köpa en häst som haft fång.

Nää. fast någon ska väl förbarma sig över dom stackars fånghästarna också :angel:

Men det blir ju mer jobb för det är ju något som du kommer behöva passa upp med resten av hästens liv.

Annars får du ju starta LUGNT med honom. Promenader i olika miljöer, där han både får vänja sig vid nya hemmet och kanske klättra i sakta mak, ja bygga upp sig sakta helt enkelt.
Sen får du ju göra likadant med ridning, harva igång sakta men säkert..

Lycka till :)

Blir irriterad över att vissa säger man inte ska köpa en fånghäst.. Ska vi avliva alla fånghästar då eller?
Jag älskar hästar, jag älskar den här hästen, kärlek vid första ögonkastet. Ska jag skita i hästen bara för den haft fång då eller?
Jag är medveten om att man måste vara försiktig, har läst på ÖVERDRIVET mycket om fång så jag ska kunna ge den här hästen det bästa hästliv någon häst någonsin haft, trots han haft fång.

Älskar man verkligen hästar är väl en häst som har haft fång en gång lika mycket värd som en som inte haft de????

:mad:

Du ber om råd och hugger på första motgång så hur ska du ha det? Ville du ha råd eller inte?

Som någon sa, var försiktig med att köpa fånghäst! Ska du ändå köpa den så skulle iallafall jag röntga hovarna för att se om det blivit någon förändring. Speciellt om du tänkt ha den som hopphäst!

Om han blev inriden som 3åring så är det bara bra att han stått över sommaren, det tycker jag de flesta unghästar bör göra. Min var iväg på bete i sommras (03) och jag upplever att hon kom tillbaka mycket mer "utbildad" än innan.

Börja med att skritta igång hästen på skogsturer någon vecka innan du börjar trava. Få upp grundkonditionen innan du börjar träna på bana. Tömkörning är väldigt bra!

mizz_perfekt - Det är fler som svarat på andra trådar med om samma ämne. :smirk:

Han är röntgad i hovarna och det visade ingen förändring!

Jag är super tacksam för alla svar jag får annars!! :)

Blir irriterad över att vissa säger man inte ska köpa en fånghäst.. Ska vi avliva alla fånghästar då eller?
Jag älskar hästar, jag älskar den här hästen, kärlek vid första ögonkastet. Ska jag skita i hästen bara för den haft fång då eller?
Jag är medveten om att man måste vara försiktig, har läst på ÖVERDRIVET mycket om fång så jag ska kunna ge den här hästen det bästa hästliv någon häst någonsin haft, trots han haft fång.

Älskar man verkligen hästar är väl en häst som har haft fång en gång lika mycket värd som en som inte haft de????

:mad:

Tjohej.. ser nu att mitt inlägg där kunde tolkas fel.. jag svarade på inlägget innan, alltså menade jag att man visst kan köpa fånghäst, det kan ju faktiskt vara en underbar individ och vet man bara om detta innan kan man ge den hästen ett BRA li och den kan fungera precis som vanligt. Beror ju på mängden fång den haft en släng av..

FÖLJ MAGKÄNSLAN ÄR MITT RÅD! :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 489
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar