Sätta grimma på föl

lillamy73

Trådstartare
Har ett fyra månaders föl i hagen som inte haft grimma på sig förrän idag en stund.

Fick på grimman med mycket lockande och pockande.
Sen blev jag osäker. Hur brukar de reagera? Hon tog det rätt lugnt när jag fick på den och sedan plockade jag av den igen.

Hade det varit någon fara att fortsätta att ha på den eller brukar de bli rädda?

tacksam för svar

Sv: Sätta grimma på föl

Om du så enkelt kunde ta på och av grimman och det var första gången på ett 4 månaders föl så tycker jag inte du ska oroa dig. Jag brukar sätta på grimman första dagen och så får den lära sig att ha den till och från hagen men jag kopplar inte grimskaftet i grimman förrän när den är ca 1 månad. Ditt föl är ju äldre så när den vant sig vid att du tar på och av grimman så tycker jag du kan börja med att fästa grimskaftet i grimman. Du får försöka vara lite smart för det är ingen idé att starta en dragkamp med fölet. Försök med att låta någon leda stoet och så går du i jämte med fölet. Nu tog jag förgivet att den går med sin mamma eftersom den bara var 4 månader men om inte kan du ju gå bredvid en annan häst som den känner.
Jag brukar inte ha grimma på i hagen på någon häst för jag är rädd att de ska fastna men om du väljer att ha det så se till att det är en grimma som är lagom stor och sitter bra. Ett tips är att fästa ringen från en nyckelring i mellan öglan och haken på grimman som ger med sig om den skulle fastna i en gren eller något.

Jag brukar också ta på den redan första dagarna så att fölet får vänja sig från början. Har aldrig varit med om att ett föl reagerat negativt på grimman. Däremot kan de ju fastna med ben i grimman eller fastna med grimman i nånting i hagen, men jag antar att du inte släpper fölet med grimman på.

Om ditt föl inte reagerade på grimman under den tid du hade den på behöver du nog inte oroa dig. De som ev kan skrämma/irritera fölet är när man drar den över huvudet på dem, men det verkar ju ha gått utmärkt för dig och ditt föl.

Hon var lite rädd eftersom hon är lite huvudskygg.
Men brydde sig inte nämnvärt när den väl var på.

Får ta på och av den lite varje dag.

Tyvärr dog hennes mamma härom dagen. Så nu går hon tillsammans med ett annat sto.
Kanske någon kan leda henne medans jag provar leda lillan.

Fölet ifråga är inte mitt eget utan hon och hennes mamma skulle bo i min lösdrift i vinter.
Men jag känner väldigt för denna lilla tjej och vill greja lite med henne.

Idag tränade vi lite på att lyfta fötter medans hon åt kraftfodret.
Hon var jätte duktig.

Jag själv är novis på föl. Har bara haft hästar ifrån ett års ålder ungefär.
Där av mina frågor som säkert kommer att komma den närmsta tiden.

tycker att det verkar vara lite olika på olika föl?
det första fölet jag hanterade gick knappt att komma i närheten av och det tog många månader innan jag ens lyckades få på en grimma. att leda honom var det inte snack om, det var han som drog mig!

fölet jag pysslar med nu dock har inga problem med att jag hanterar henne. hon gillar att bli kliad, lyfter på hovarna själv när vi ska kratsa och har fattat grejen med att ledas i grimskaft. bara man tar det lugnt och gör man allt när mamma är med är det inte så farligt ;)

dock är väl inte grimma i hagen en sån bra ide. tänk om hon skulle fastna och få panik?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar