Sätta elstängsel i träd

lillkillen

Trådstartare
På många ställe kan man läsa att man inte får sätta stängsel i träd
Följdfrågan är då såklart varför?

Sv: Sätta elstängsel i träd

Dels för att träden inte mår så bra av skruvarna, och dels för att sågar och liknande inte heller mår bra av skruvarna som lätt blir inkapslade och bortglömda i träden efter några år.

Jag antar att anledningarna att man säger så är det som Svea skriver.

Men, själva har vi använt många levande träd som stolpar till våra stängsel. Naturligtvis är det våra egna träd och dels har vi skruvat isolatorer direkt i träden och dels har vi använt träd att knyta upp "isolatorbrädor" på, dvs en bräda med isolatorer fastskruvade i. Förslagsvis knyts det så det är lätt att lossa på snöret i takt med att trädet växer.

Där vi skruvat direkt i träden har vi i många fall satt en plastskiva (från gammal plastdunk) mellan isolatorn och trädet för att förhindra att sav kommer ut på isolatorn och leder strömmen in i trädet. De träd som vi skruvar direkt i är sådana som ändå inte har något större ekonomiskt värde ;)

För att träden käkar upp isolatorerna:laugh:

Jag är lite slarvig ibland om det finns bra träd i närheten och har använt dem, men tyvärr så försvinner dom helt in i trädet efter några år om man inte är duktig och går å skruvar ur den allt eftersom trädet växer.

Så lilla pappsen blir nog inte jätteglad när han ser vad jag gjort med hans stackars träd:o

Anledningen har redan sagts. Även lösningen, 'isolatorbräda'. Knyt fast en bräda med isolatorer iskruvade i på trädet.

Jag skruvar i träden sålänge de är våra, men andras träd då blir det bräda.

Så med andra ord, så är min ide att sätta björkplantor som "stolpar" på raka sträckor inte helt förkastlig
Förutom att det kanske tar ett år eller två innan de rotat sig och att man får använda en alternativ lösning för att fästa tråden

Träd växer inte alltid rakt, även om björk väl är en av de pålitligaste.

Nyfiken fråga, varför inte stolpa istället?

Jag hade inte satt fast nånting i växande björk. De växer ju jättefort o lär käka upp isolatorer lätt, lixom bräda lär strypa om man inte är noga med att lätta på snöret när trädet växer. Vi hade en hage på vår förra gård som var stängslad på måånga ställen med isolatorer in i trädet. Flera av dom var vi vid renovering tyvärr tvungen att klippa av tråden för isolatorn satt så långt in i barken att det var omöjligt att få ur varken tråd eller själva isolatorn. Det kommer vara ett livsfarligt projekt den dag i framtiden när staketet är borta och nån skall kapa ner dom träden...

Jag hade absolut köpt stolp istället.

Träd växer inte alltid rakt, även om björk väl är en av de pålitligaste.

Nyfiken fråga, varför inte stolpa istället?

Stolpar blir et en hel drös ändå och träd behövs det med både som vindskydd och som ved.
känns dumt att sätta dem brevid varandra stolparna och träden
Och så farligt med isolatorer i träd vid sågning vet jag inte , inte mycket värre än spik.. dvs kedjan hoppar till och man får vässa.

Jag har skruvat i träden på ett par ställen. Ger stängslet mkt större stabilitet. Stängslade för 5-6 år sen och isolatorerna har inte försvunnit än iaf.

Det är stora, vuxna björkträd, och givetvis mina egna.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Trädgård & Växter Någon som med säkerhet kan tala om för mig vad det här är för träd? Cirka en meter högt. Växer i hästhagen. Det får gärna stå kvar om...
Svar
8
· Visningar
675
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 186
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka