Sätt att umgås med sin häst...

F

Froken_Svar_

jojjomän.....

kom på mej själv idag när jag skulle ut å köra min lilla gummsa...

jag kom till stallet som vanligt men när jag började fixa med henn upptäckte jag att hon hade tappat..inte en utan TVÅ skor..hmm.. förutom detta kan man väl räkna hur många gånger hon tappat skor de åren jag haft henne på en hand..typ....aja..de va inte de ja ville komma till utan när jag ändå var där...gick ja ut på en liten promenad med henne..i skogen å runt å kikade lite här å där....kom på mej att..varför gör vi inte sånt lite oftare? bara umgås...nästan varje gång jag åker till henne rider jag ju..eller kör..longerar mm...visst vi kanske är ute på nån slapp skritt tur, ryktar,masserar å gosar men...menar...jag tror jag ska sattsa på lite annat nu..min gummsa är 26 år....hon har svårt å lägga på sej..både muskler å hull..så jag har hela tiden kämpat med foder å träning för att hon ska må bra....

de kanske e dax att jag inser att hon är tunn å kommer nog alltid vara det...jag tänkte börja satsa mer på att "umgås" på andra sätt än den vanliga träningen...hon tycker om att "göras fin" så ja sattsar lite på...har försökt lite trick träning också..ska ju va bra har ja hört... nu vänder jag mej till er för motivation...nån me bra ider?

vet inte om ni förstår vad ja menar....så trött nu..å sitter samtidigt å smygspanar på sex and the city =)

Sv: Sätt att umgås med sin häst...

Jag tycker att du verkar ha ett harmoniskt synsätt gentemot din häst.
Om din häst nu alltid varit tunn så kommer hon inte lägga på mer nu när hon blivit lite till åren. Du kanske kan få upp lite hull, men som du sa, hon kommer forfarande vara tunn. Jag personligen tycker inte att du behöver fixera dig så mycket vid hennes hull (bara om hon skulle börja rasa något fasansfullt helt plötsligt). Vissa hästar är tunna och nästintill omöjliga att få upp i hull när de är över 20. Men det var ju inte hennes hull jag tänkte komentera egentligen ;).

Att lära en så pass gammal häst nya saker är lite som att lära en gammal hund att sitta. Visst kan det gå, det är ju så individuellt, men viktigt är nog i alla fall att ta det mesta med en nypa salt. Att faktiskt (precis som du skrev) bara ha kul! för när de är gamla så kan man göra lite "hipp som happ" med dem, eftersom de redan är skolade så har de ju sina gamla rutiner långt in i ryggraden och man behöver inte tänka på att hästen kanske får nån dum ovana, det kan t.ex. vara att smyga in med lite godis till hästen lite oftare.

Något jag tycker är kul är att låta hästen följa med en när man utföra de dagliga sysslorna; hämtar hö, foder etc. (Något som iofs även är bra för unghästen.) Låt din häst vara med på ett annat sätt.
Har du hästen nära hemmet? Ta med henne när du hämtar tidningen etc. Ut och cykla med henne, var lite busig, hitta på lite hyss.
För charmen med att ha gamla hästar är just att man kan vara lite finurligare och fjanta runt lite mer :angel:.

jag tycker absolut att du ska umgår mer med henne på det sätt du beskriver... Jag brukar ofta ta ut min häst på skrittpromenader, med gräsätning på äng som en liten extra aktivitet (så jag själv kan hämta andan lite :D ..)

I och med att du har en äldre häst så kan de va kul för henne att inte bli riden precis hela tiden, kanske ta ett kortare pass nästa gång och gå ut och gå i 20 efter? Bra motion för dig med...

//Jose

jag brukar plocka svamp med min tant på 28. Självklart rider vi enklare turer och går svängar längs vägar jag vet att hon gilllar. Men sen är det viktigt att kommma ihåg att man VISST kan "lära gamla hundar sitta". Gamla hästar mår bra av att utveckla sig och lära sig nya saker, även om det måste ske i deras takt. Som exemlel kan jag nämna att jag började tömköra min tant vid 24 och vi startade med AR (på vår låga nivå förstås...) vid 26. Och vår shettis på 27 år har precis fått en ny liten rytttare som hon älskar att ta hand om. Enligt ATG-kliniken var hon nära utdömd för två år sen...
Så jag tror att hästar är som människor: de vill leva HELA sitt liv på ett sätt som de trivs med, annnars blir de deprimerade och ledsna.
Du verkar ha en fin syn på din gamla vän. MEN sluta inte att göra nya saker och utvecklas tillsammans så länge hästen är fysiskt ok.
Som avslutning vill jag gärna berätta att jag skullle löshoppa min unghäst i hagen för första gången. Det slutade med att mina båda gamlingar rusade runt och hoppade alldeles lyckliga medan lillen mest såg undrande ut.
Så låt din häst själv visa vad den vill hålla på med. Ni kan ha många härliga år framför er!
Lycka till!

Fint skrivet !
Heja bra hästägare! :banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: Angel
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar