Sätet vid skänkelvikning

F

Fillefjonkan

Gjorde en fasansfull upptäckt igår :D
Var ute och red på en extremt pigg häst och för att sysselsätta henne lite så la jag in lite skänkelvikning. Det var då jag upptäckte det...
Vanligtvis så rider jag mycket med sätet men just i själva skänkelvikningen så glömmer jag sätet helt och sitter blixtstilla :o Förmodligen en bidragande orsak till att våra skänkelvikningar är av varierande kvalite.

Så nu behöver jag tips och råd. Hur sjuttom ska jag rida, förbereda skänkelvikningen, för att få med mig sätet?

Sv: Sätet vid skänkelvikning

Vad menar du?

Vid skänkelvikning sitter du ju mitt över hästen och förhoppningsvis förblir där.

Gjorde en fasansfull upptäckt igår :D
Var ute och red på en extremt pigg häst och för att sysselsätta henne lite så la jag in lite skänkelvikning. Det var då jag upptäckte det...
Vanligtvis så rider jag mycket med sätet men just i själva skänkelvikningen så glömmer jag sätet helt och sitter blixtstilla :o Förmodligen en bidragande orsak till att våra skänkelvikningar är av varierande kvalite.

Så nu behöver jag tips och råd. Hur sjuttom ska jag rida, förbereda skänkelvikningen, för att få med mig sätet?

Förstår heller ej riktigt vad du menar. Jag tränar just nu en del skänkelvikningar på min och jag tränar mkt på vägar omväxlande rakt fram/skvkn. Det är viktigt att sitta mitt över hästen och även stilla och lära den att gå undan för mitt skänkeltryck. För att få "flyt" i skvkn i traven krävs att man övar och nöter på, och att man i början inte tvärar för mkt. så den tappar bjudning.
Hästen måste förstå vad du vill och få beröm när den gör rätt.

Förklarar dåligt... Provar igen.
Precis som du säger så ska jag ju vara med rakt över hästen, vilket jag är rakt fram men när jag ska påbörja en skänkelvikning och under tiden för den delen med så är det precis som då hänger mitt säte inte med längre. Är ett halvt steg efter hela tiden. Ungefär som om jag är på väg rakt fram men hästen är på väg åt sidan. Spänner mig på något konstigtvis så att jag inte alls är där jag ska vara.
Så svårt att förklara.

Jag förstår att du inte förstår... Är inte så värst bra på att uttrycka mig i skrift. I vilket fall provar igen.
Det känns som om jag är låst i rörelseriktningen rakt fram och när hästen tar första steget åt sidan så är jag på väg framåt och hästen åt sidan.
Blev inte mycket mindre luddigt för det...:(

Jo, men jag känner igen det där.
Eftersom jag ridit mycket CR, så är det lät att tänka cyklande sittben, och i sk-v så slutar jag 'cykla' med, de stannar upp i sin följsamhet, och då störs förstås hästen av min rigida sits...
Så jag får tänka mycket på att fortsätt rida, även i sk-v.

När jag rider skänkelvikningar så brukar jag tänka lite "innerhöft mot ytteröra", det är ju i den riktningen hästen rör sig i när man rider skv. man sitter fortfarande mitt över hästen men har flyttat fram vikten lite i innersidan, hästen har lättare att förstå hjälpen och man följer med mycket bättre själv.

lycka till!!

Jag förstår att du inte förstår... Är inte så värst bra på att uttrycka mig i skrift. I vilket fall provar igen.
Det känns som om jag är låst i rörelseriktningen rakt fram och när hästen tar första steget åt sidan så är jag på väg framåt och hästen åt sidan.
Blev inte mycket mindre luddigt för det...:(

Att man spänner sig är ju inte så konstigt och det handlar kanske om sitsträning i största allmänhet och inte just om skvkn?
Försök slappna av och titta tex mot K eller M eller i rörelseriktningen så kanske det går lättare.
Jag bruka även träna skv under lättridning.
Försök också tänka på hur och var du har dina sittben i sadeln, sitter du verkligen mitt över när du går in rörelsen? När du ger ditt skänkeltryck kommer även ditt inre sittben förstärkas något, vilket underlättar för hästen och efter mkt träning kan man påverka hästen endast med sittbenen.

Det låter mer som om du klamrar dig fast i sätet och på så vis spjärnar emot hästen istället för att följa med.

Prova att lägga fram benen framför sadeln när du skrittar fram, på en säker häst kan du göra det även i trav. Då hamnar du enbart på sittbenen och får ett direkt kvitto på din balans.
Känns asknas i början plus att man håller på att trilla av, men när du släpper tillbaka benen på plats känner du skillnad.

Har jag elever som är superspända, eller de som använder tyglarna som handtag, så får de kliva av, någon annan får hålla hästen. Sen, ett varv på banan i hoppsasteg, du vet vänster arm högt i luften samtidigt som höger knä.
Skutta ett varv på banan och jag lovar att du känner skillnad och kommer djupare ner i sadeln.
För övrigt kan det se lite underhållande ut för sina kamrater.

Precis så! :)
Får öva på att fortsätta rida in i skv.

Tack för tipset! Ska prova det ikväll.

Ju mer jag tänkre på det desto mer är jag inne på samma linje som du. Min sist, eller balans är för dålig och då blir det att jag på någotvis försöker låsa mig fast.

Tack för dina tips. Ska prova ikväll. Tur att jag bor långt ut på landet så jag kan hålla till någonstans där inte alltför många ser mig. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 733
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama