Sv: Säsongen 2011
KL
Hade denna säsongen ett riktigt riktigt dåligt år (dock med ett par små ljuspunkter) och har inte orkat sätta ord på och summera det innan så jag gör en snabbsummering här innan jag berättar om planerna inför nästa år.
Året inleddes med dåligt självförtroende hos både mig och hästen gällande allt som rörde hoppning. Hade innan haft problem i banhoppningen men började nu även tveka och fega i terrängen, så jag bestämde mig för att gå ner i deb för årsdebuten. I vecka innan halkar jag på våt klinker och bryter armen… = ingen avfallning = ingen hoppning på drygt tre månader
Bestämde mig för att iaf ha något att träna mot och beslöt att testa en 48km cr distans på sommaren.
Distansen gick fin fint, var faktiskt riktigt kul och passade hästen som hand i handske så jag böjade fundera på om man skulle sats på det i stället med honom.
Fegade och sköt upp hoppdebuten ett tag till… Lyckades få till en bra dressyrritt vilket resulterade i placering i LA4 och avslutade utesäsongen med en halv 50 km distans (avbröt efter 30 km då han inte var 110% efter pausen).
Två veckor senare får min älskade häst akuta koliksmärtor och efter en mkt lång kväll/natt med distriktare, djurambukans och buköppning får han somna in på operationsbordet då han inte skulle överleva den svåra tarminklämningen och tarmdöden
Nu 1½ månad senare har jag iaf hittat en ny häst. En 3årig fullblodsvalack som tidigare gått på banan. I dagsläget är han hyfsat grundriden, dvs kan gas-broms, svänga och gå hyfsat i form i alla gångarter. Och busa och bocka
Inhoppning är inte påbörjad än, men jag hade tänkt börja löshoppa honom så fort jag hittar ett ridhus där man får göra detta…
Målen för honom är, att komma ut på ngn lite dressyrtävling eller liknande så fort han lärt sig av med att bocka en gång i minuten, få förståelse på hur man tar sig över hinder och kanske komma ut på ngn tävling/paynride till våren, börja hoppa in på småstockar och andra putte terränghinder så fort som möjligt. Startfälttävlan hade nog varit perfekt på senvåren för att kanske kunna debutera framåt sommaren. Har även idéer om att starta en provapå distan på <20km ngn gång under våren för tävlingsrutin. Har inga egentliga championatsplaner för honom men om han skulle utvecklar jättepositivt så vet man ju aldrig