Säsongen 2011

Sv: Säsongen 2011

Hoppas på att kunna börja om i debutantklass sent på säsongen efter några års frånvaro av eget tävlande pga barnafödande, skadade hästar och nu köp av egen gård (mycket jobb! :eek:) Har även fyndat mig ett fint avelssto (Nobel-Baffin xx) för framtida skojigheter. Startfälttävlan med den glada rödhåriga bockande xx-grabben kan kanske vara lämpligt. Gammelman brun blir 18 nästa år så vi ska bara göra roliga lätta saker då han inte varit i kondition på ett tag.

KL

Hade denna säsongen ett riktigt riktigt dåligt år (dock med ett par små ljuspunkter) och har inte orkat sätta ord på och summera det innan så jag gör en snabbsummering här innan jag berättar om planerna inför nästa år.

Året inleddes med dåligt självförtroende hos både mig och hästen gällande allt som rörde hoppning. Hade innan haft problem i banhoppningen men började nu även tveka och fega i terrängen, så jag bestämde mig för att gå ner i deb för årsdebuten. I vecka innan halkar jag på våt klinker och bryter armen… = ingen avfallning = ingen hoppning på drygt tre månader:grin: Bestämde mig för att iaf ha något att träna mot och beslöt att testa en 48km cr distans på sommaren.
Distansen gick fin fint, var faktiskt riktigt kul och passade hästen som hand i handske så jag böjade fundera på om man skulle sats på det i stället med honom.:idea: Fegade och sköt upp hoppdebuten ett tag till… Lyckades få till en bra dressyrritt vilket resulterade i placering i LA4 och avslutade utesäsongen med en halv 50 km distans (avbröt efter 30 km då han inte var 110% efter pausen).
Två veckor senare får min älskade häst akuta koliksmärtor och efter en mkt lång kväll/natt med distriktare, djurambukans och buköppning får han somna in på operationsbordet då han inte skulle överleva den svåra tarminklämningen och tarmdöden:cry:

Nu 1½ månad senare har jag iaf hittat en ny häst. En 3årig fullblodsvalack som tidigare gått på banan. I dagsläget är han hyfsat grundriden, dvs kan gas-broms, svänga och gå hyfsat i form i alla gångarter. Och busa och bocka:p Inhoppning är inte påbörjad än, men jag hade tänkt börja löshoppa honom så fort jag hittar ett ridhus där man får göra detta…

Målen för honom är, att komma ut på ngn lite dressyrtävling eller liknande så fort han lärt sig av med att bocka en gång i minuten, få förståelse på hur man tar sig över hinder och kanske komma ut på ngn tävling/paynride till våren, börja hoppa in på småstockar och andra putte terränghinder så fort som möjligt. Startfälttävlan hade nog varit perfekt på senvåren för att kanske kunna debutera framåt sommaren. Har även idéer om att starta en provapå distan på <20km ngn gång under våren för tävlingsrutin. Har inga egentliga championatsplaner för honom men om han skulle utvecklar jättepositivt så vet man ju aldrig:)

Men stackars dig vilket år!:crazy: Håller tummarna för att det blir bättre nästa år med nya pållen.

KL

Jag köpte äntligen ny häst nu i somras och ska förhoppningsvis tuffa ut på lite debutanter nästa år! Först ska det hoppas och skuttas en del och krumelurer ska utövas men jag är (än så länge...) vid gott mod! Hästen i fråga har ännu inte tävlad men det ska vi allt råda bot på. :devil:

Kul att läsa om allas planer och tankar! Mycket inspirerande. :)

Min häst blev skadad i början på förra säsongen och blev då betäckt istället eftyersom vi inte visste om hon skulle bli helt bra. Nu blev hon ju det och vi har tränat hela sensommaren och hösten. Tyvärr kan jag ju inte tävla henne nästa år, men den nya hästen ska starta debutant hade jag tänkt mig! Nu ghar det visat sig att hon är ganska tittig, men mycket träning på titt-hinder under vintern och så hoppas vi säsongen börjar tidigt så man får mycket träning på fasta hinder!

*kl*
Nu måste jag nog äntligen kunna vara med här igen!

Mitt stora mål med nästa år är att rida ft igen, så det blir att börja med några startfälttävlan om allt går som det ska på träning. Kanske någon debutant senare beroende på hur bebisen sköter sig. Efter sisådär fyra år sen jag sist tävlade så ska det blir underbart att komma igång igen, har helt enkelt väntat på min nu blivande 5-åring.

Egen uppfödning med enorm energi som äntligen börjar komma ur sin värsta trotsperiod som bland annat inneburit en axel ur led på matte och ett 10-tal par boots som brutalt slaktats :p

Jag siktar på en, eller flera startfälttävlan. :) Sen får jag se vad som händer, drömmen vore ju debutant fältävlan hösten 2011 men vi är inte riktigt där. Känner att vi behöver bli mer stabila i banhoppningen, främst att jag ska få tillbaka självförtroendet.. terrängen är det däremot inga problem med :angel: :love:

sen så blir ju min kära pålle 20 år, jag får lyssna på honom o känna efter hur han känns. men jag tror att om jag bara lägger upp träningen bra så ska det inte vara några problem med startfälttävlan iaf. :)

Hoppas på att kunna börja om i debutantklass sent på säsongen efter några års frånvaro av eget tävlande pga barnafödande, skadade hästar och nu köp av egen gård (mycket jobb! :eek:) Har även fyndat mig ett fint avelssto (Nobel-Baffin xx) för framtida skojigheter. Startfälttävlan med den glada rödhåriga bockande xx-grabben kan kanske vara lämpligt. Gammelman brun blir 18 nästa år så vi ska bara göra roliga lätta saker då han inte varit i kondition på ett tag.

Så du har köpt dig en Poohhäst :D Skoj! Jag har helsyster till ditt avelssto här hemma och även en halvsyster, halvbror och systerdotter!

Även jag har köpt ny gård med renoverningsbehov så det är minst sagt fullt upp!
Mina mål för nästa säsong är att komma igång med blivande 6-åring som gått med föl i år. Förhoppningen är att hon blir såld, annars får hon tävla här hemma på ön och gå de flt som är här om jag inte hittar annan ryttare till henne. Jag har varken tiden eller pengarna (hm, prioriteringen) att fara som jag gjorde tidigare :(
Blivande 3-åringen (helsystern till Ryttses avelssto) är inriden utan problem och kanontrevlig :love: Hon skall gå 3-års test och grundutrbildas. Även hon är till salu.
Blivande 4-åringen är såld.

Och året bara fortsätter i samma underbara anda som innan.
Lyckades med konststycket att skada korsbandet när jag tränade handboll igår... :crazy: Så nå får vi väl se när jag kan tänkas komma igång med att rida min nye unghäst :(

Komma hem från utlandsstudierna från grekland i juni, sätta igång hästarna ordentligt igen (kommer promenadridas när jag är borta).

Hoppas kommai gång med hopp och dressyrträning så att man kan vara med på någon terrängträning innan vintern kommer med blivande 10 åringen.

Blivande 8 åringen ska oxå sättas igång med mål att vara med på klubbmästerskapet i dressyr till hösten (Lb ;) ) Hoppas att man hinner med ett par hoppträningar med henne oxå.

Sedan är målet startfältävlan och eventuell debut i debutant 2012 med båda hästarna.

Nu har jag anmält mig till vårens fälttävlansprojekt här hemma!
I första hand blir det 3-åringen (den sålda bilvande 4-åringen) som får gå de första två träningarna och sedan får storesyrran ta över när han åker.
Redan på onsdag är det dags för inomhusterräng för Malin L, det skall bli jättekul!! Min hopptränare fick mig att anmäla mig och nu har jag i alla fall hunnit hoppa 4 gånger innan onsdag :D

Det är en hel grupp med 3-åringar så det skall nog ordna sig, alla är ju lika gröna!

Japp, antar att hon är hemma och firar jul och/eller nyår!
En timmes träning och ett teoripass blir det.

Antagligen. Skoj :) jag var första hästskötaren som jobbade nere hos henne, bästa stilryttaren jag känner i terrängen, lärde mig mycket där.

Japp, skall bli skoj! Hon är alltid så glad och ödmjuk så det skall bli skoj att träffa henne igen!

Så roligt med lite släktingar! Pm'a gärna om du har bilder tillgängliga på nätet - nyfiken! Är väldigt glad över Nike Pooh, hon är väldigt rar om än lite bossig mot andra hästar. Går bra med mina xx-grabbar i hagen, men vill vara helt ifred i boxen med helvägg mot andra. Hoppas få fina föl för fälttävlan framöver :)

Nu är det dags att sätta igång grabbsen så får vi se framöver om vi kan göra omgivningarna osäkra :D Tyvärr är väglaget häromkring inte lämpligt för transport-åkning, så det blir att pulsa i snön här hemma. Vill ha vår!!!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 606
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 686
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 719
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar