Såsig fölpromenad

Lillsillen

Trådstartare
Har tre hästar varav en liten kille på 3 månader som jag har på bete ca 1 km hemifrån. Detta innebär en hel del promenader till o från vid dåligt väder mm.

Jag tar de 2 stora i varsin hand och den lilla går på lite längre grimskaft emellan/bakom dem/mig. Men hur kan jag få lite fart på honom???
Han är helt obekymrad över om han hamnar flera meter efter, men mina armar är inte så långa så då får jag stanna upp de stora titt som tätt i stället.

Försöker få honom först eller åtminstone parallellt med de andra, men det GÅR inte...han vill verkligen gå där bak..

Tips??

Sv: Såsig fölpromenad

Den här tråden skall jag hålla koll på, jag har nämligen samma bekymmer här hemma.

Har en halvblodsvalack samt en ettårig yttepytteshettis-tjej på ett år och tjejen är hopplös att leda, sölig till tusen och inte det minsta lättstressad. Att leda dem tillsammans är en riktig tålamodsprövare :p

Men då blir han ju "släpad" hela vägen :(
vill ju inte att han ska tycka att det är negativt att gå i grimma och den bara drar honom framåt...vill istället ha bjudning och att han inser att "draget" framåt i grimman minskar när han bjuder fram

Till saken hör också att vägen är trafikerad, så jag vill gärna ha koll på honom och inte förlita mig på att han hänger i morsan..

Senast ändrad:

ja, jag hoppas på massor av tips :)
Han är lika sölig även om jag bara leder honom så detta måste vi försöka lösa på något vettigt sätt!

så har jag med hållt på med mina föl, höll på att bli galen... till slut släppte jag lös fölet och lät det springa fritt. Inte helt riskfritt, men det funkade för mig.

jag har varit nära MÅNGA gånger...men törs inte släppa lös honom nu då han e 3 månader o skulle säkerligen hitta på nåt tok...åsså alla bilar förståss

just de !! bind fast den lilla mamma han kommer garanterat att lära sig att gå frammåt med mammas hjälp och inte släpas efter (hur skönt är det en längre bit??)och så få du uppbindningen på köpet juu!
och att yngre hästar gärna går bakom är ju en rangordnings fråga stor, stark o gammal(hög i rang)går först och ju lägre i rang ju längre bak i ledet går dom!!!

Det är vanligt att man gör på det viset när man t ex kör ston att fölet är bundet i selen och får gå brevid. Dvs beprövad metod som ger bra resultat.

Tror inte du behöver bekymra dig. Han märker snart att trycket lättar om han bara följer med istället för att såsa. Det ger en positiv upplevelse om han lär sig följa med. Och mamman vill han nog vara nära.

ok, kanske får testa det då...
Men hur tight skall han sitta fast då? Hur långt grimskaft?

Grimskaftet behöver inte vara speciellt långt, är det stor häst skulle jag tippa 70-80 cm är lagom

Det har att göra med att a) fölis inte förstår vad tryck betyder ännu, dvs att om den går framåt så minskar trycket i grimman. och b) bebis är en bebis, och då följer man, inte springer före eller brevid, om det är lite nytt eller laddat runtikring :laugh:.

skulle träna lite mini sessioner hemma, med mamma i sällskap. dvs ha en som leder mamman och du leder fölet.
ha ett långt grimskaft så kan man "vifta" lite med grimskaftet på utsidan av sig själv och bakåt. men inte så att fölis blir rädd, först måste den förstå vad trycket ber den att göra som sagt.

Lycka till! :)

ja, det är väl så. bebis är bebis :)
vägen till o från hagen är numera gammal o van, så det finns inget som är särskilt spännande där längre, utan vi lunkar på i maka takt. Och som du säger, han följer...

Om vi däremot går på skogspromenad så går han gärna först med mig och mammahäst kommer några meter bakom med någon annan som leder henne. Då minsann är det drag i grabben, helt orädd men väldigt framåt o nyfiken.

Men det är precis som om när de är alla 3, då vill han va sist..
Det är ju egenligen inga problem, men är det så att regnet öser eller om man av någon annan anledning vill skynda på stegen DÅ blir det lite drygt att behöva hålla igen de stora hästarna för att invänta liten.

PLUS att jag känner att det inte är helt rätt att hela tiden ha trycket framåt i grimman så att jag nästan drar honom hela vägen fram...naturligtvis släpper jag efter när han ökar, men det sker väldigt sällan tyvärr..och de få gångerna så tar han o klampar ner i diket eller hittar på nåt annat skoj istället...

Kanske kan man ha någon till hjälp som petar till honom i rumpan under den tid jag "drar", då kanske 25-öringen trillar ner och han fattar vad han ska göra för att komma undan trycket??

Kul att man kommer på egna ideer men inte förrän man ber om hjälp, hahaha

Senast ändrad:

Plutten! de är söta!

att ha ngn som tar tag bakom rumpan är utmärkt i början innan de förstår trycket i grimman riktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 726
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve