Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tar ett vanligt exempel för mig.
Jag gör en hel kyckling i ugnen. Kryddar utanpå, oftast med dragon, citron- eller vitlökspeppar och salt. 175 grader, det tar väl kanske nån timme innan den är klar. Under tiden sätter jag igång en kastrull där jag har grädde och kycklingfond som får koka på låg värme, då kokar grädden ihop och blir tjockare. I formen i ugnen bildas en sky, som jag häller över i kastrullen, tillsätter ev lite mer dragon och salt om det behövs och kokar lite till. Klart!
Om jag inte har tid att koka grädden länge så reder jag med lite ljus Maizena på slutet. Den häller man bara i under omrörning i kokande vätska, det står utförligt på förpackningen.
Annars, om jag tex steker färsbiffar i stekpanna, så har jag bara i grädde och lite kalvfond i stekpannan när jag har stekt klart. Vispar runt och låter koka lite.Tack snälla för din utförliga beskrivning, precis det jag efterfrågar.
Har nog aldrig gjort hel kyckling i ugn så kan ju vara spännande att testa att göra både det och sås![]()
Jag älskar denna vegetariska gräddsås från jävligt gott. Man häller bara ned alla ingredienser i en kastrull och låter koka upp. Ännu godare är att hälla ned det i stekpannan där man precis stekt till exempel biffar eller vegobullar. Man diskar alltså inte ur pannan utan låter fetter och rester från det man precis stekt ligga kvar. Den behöver inte redas. Ibland har jag i en tesked dijonsenap också.Kan vi göra en tråd om sås tack.
Jag är riktigt dålig på såser men vill lära mig. Bidrag gärna med hur du gör sås, skriv så utförligt som möjligt. Om såsen ska redas så skriv gärna exakt hur du gör osv.
Nu sist när jag gjorde skinkstek i crock-potten så fick jag en väldigt god buljong. Jag öste försiktigt bort det mesta fettet, sedan hällde jag över buljongen i en kastrull. Tillsatte matlagningsgrädde och lite mjölk, tills såsen inte var för stark/salt. Det enda jag "kryddade" med var en klick lingonsylt.Kan vi göra en tråd om sås tack.
Jag är riktigt dålig på såser men vill lära mig. Bidrag gärna med hur du gör sås, skriv så utförligt som möjligt. Om såsen ska redas så skriv gärna exakt hur du gör osv.
En väldigt god kall sås som passar perfekt till grillat kött som är ruskigt enkel är att mixa fetaost och grekisk yoghurt, eller turkisk, smaka av med lite peppar och eventuellt lite salt om man tycker att man behöver det.
"typ tzatziki, ameo-style":Kul med så många tips, jag är väldigt tacksam. På gärna på med ännu fler såser, både kalla och varma.