Fiorano

Trådstartare
Min häst fastande i ett vajerstaket till en kohage efter att ha varit på rymmen från sommarhagen. Högerbakben fick ett sår på ca sex cm mitt på skenbenet. Problemet är att det är en ca 1,5 cm djup ficka. Det borde egentligen ha sytts (skulle jag tro) direkt vå hittade hästarna. Men eftersom den andra hästen var betydligt värre skadad och fick avlivas lindade jag bara om såret. (Kan tyckas konstigt, men det var en konstig situation och en hemsk veterinär.)

Hur eller hur håller jag såret rent genom att spola genom det med koksaltlösning. Hon går dessutom med bandage över såret eftersom hon fortfarande går på bete, mycket flugor och skit. Benet är inte alls svullet men såret varar litegrann. Hästen mår bra och har ingen feber.

Hur hade ni gjort med ett sådant sår? Jag blir lite nervös på det eftersom rötmånaden är på intågande, dessutom har vi extremt varmt här i Skåne. Ska jag be veterinär skriva ut antibiotika och ge i förebyggande, eller ska jag bara fortsätta hålla det rent och låta henne vara på betet?
Hästen lider ju inte utan mår prima. Hon har inte alls varit halt, men jag låter henne självklart vila till såret går ihop mer. Men jag vill veta hur ni hade gjort.

Sv: Sårvård

Fy vilken otäck olycka :(

Är hästen stelkrampsvaccinerad?
När min häst fått fulare sårskador har veterinärerna ändå gett stelkramp, trots att hon vaccineras varje år.

Min häst fick för några veckor sedan en ful djup sårskada vid höftbensknölen, 2 cm djupt. veterinären var ute och sydde ihop, och allt såg jättefint ut. (Fick Hippotrim också, 5 dagar)
Två dagar senare kunde hon knappt gå.... Och började få hög feber..Såret kletade och rann, luktade illa.Infektion såklart. Vet. kom ut och jag fick pencillin att ge.
Trots att såret var sytt, rent och var väl övertäckt av kompresser så blev det infekterat. Nu först 3 veckor senare har det läkt ihop ok.

Jag skulle ringt vet. och rådfrågat och höra vad denna tycker.
Sår och 30 grader varmt hör ju inte ihop liksom :crazy: och det tar tid att läka.

Senast ändrad av en moderator:

Försök att få tag i en annan veterinär!!! Eftersom det blivit en ficka skulle jag vilja dränera eller i alla fall kunna få det kollat så att det inte krupit ner något som inte syns för blotta ögat. I alla fall eftersom såret varar.

Fy så hemskt! :(

Ta ut en annan veterinär! Antagligen behövs antibiotika sättas in, och precis som Jempa skrev vill man ju att de kollar fickan. Är fickan nreåt, uppåt eller åt sidan? Blir det fickor uppåt så är det rätt "lätt" att hålla rent, men är den neråt kommer det nog ta längre tid.

Lycka till!

Ullis

Hon är stelkrampsvaccinerad-men det var i samband med grundvaccineringen för två år sedan... Pinsamt att erkänna-men jag har faktiskt inte tänkt på det...

Fickan är givetvis neråt :(. Men i natt har det inte varat ett enda dugg och ser mycket fint ut! Hästen är fortfarande pigg och feberlös.

Hade tänkt att åka med henne till klinik nästa vecka för utlåtande av en bra veterinär. Det finns tre veterinärer på stationen här som åker ut, och ingen av dom är särskilt bra...

Det var en riktigt otäck syn när vi hittade hästarna och jag hoppas att ingen annan behöver vara med om något liknande.

Om hon är stelkrampsvaccinerad för 2 år sedan, borde ju inte den biten vara någon fara i alla fall.

Jag skulle fortsatt tvätta med koksaltlösning och sett till att det är ORDENTLIGT skyddat mot smuts och insekter, men minsta lilla feber eller att såret börjar se "fult" ut, ta ut veterinär.
Och jag skulle ha ringt vet. och rådfrågat i alla fall vad han/hon anser ang. antibiotika eller ej, du skulle väl ändå ringa och boka kliniktid? ;)

Vet inte om min häst är känslig, men sommartid när hon dragit på sig större sår har det alltid behövts sättas in pencillin pga infektion. Svårt att hålla sånt borta i sån här värme :crazy:

Fy sådan tragisk olycka, läste vad som hänt i en annan tråd :(
Jag skickar en stor tröstkram till dig, och så hoppas jag att din pålla snart läkt ihop!

Tack för trösten! Den behövs i allt detta elände... :(

Tur i oturen med denna typ av skada är ju att det blir ett rent sår. Tråden har skurit upp benet på henne och eftersom det sitter så pass högt som på skenan hann det aldrig komma in smuts i det. Än så länge verkar läkningen gå bra, och jag ska fixa kliniktiden imorgon och höra vad de säger. Man brukar dock sälla få prata med veterinären själv när man bokar tid.

Jga har använt en spruta "går att köpa på apotek) för att kunna skölja rent ordentligt i sår som är svåra att komma åt. dessutom får man lite "kraft" och kan spola ut sand och annat som kan vara svårt att få bort. Det viktiga är att låta såret lufta ordentligt. Jag har satt egen gjorda "fly veil" (hur det nu stavas) över såret,så att flugor hålls borta men luften kan torka. Försök att beta hästen på kort gräs efter att du har rengjort såret så att det kan torka innan man bandagerar om såret sitter så att fly viel inte går att sätta dit!

Ge henne Arnica!!! Fortsätt att rengöra, men endast vid behov, annars försenas läkeprocessen...

Ett tips för att såret ska lufta bra, är att lägga en kompress över såret och linda över med Fixomull (köps på apoteket, ett tunt självhäftande förband som fäster bra och andas mkt bra).
Luftar bättre än gasbinda. :)

Tack för tipsen! :)

Nu går hon lindad med en kompress och sen vetflex över. Kan inte ha det alls utan bandage då flugorna kommer med en gång :mad:

Kan man ge hästen arnika, eller ska man smörja med arnikakräm? Har aldrig använt det förr så jag vet inte hur mycket det hjälper.

Är på väg till henne nu för att se hur det ser ut. Det är svårt att kombinera jobb med en skadad häst...

Om det är två år sedan hon grundvaccinerades så har hon just ett grundskydd men bör ändå få en spruta nu.

Ullis

Fortsättning på eländet...

Igår när jag skulle byta bandage på såret (såg mycket bra ut), så komm hon lös efter att ha blivit skrämd. Då kom det förstås ganska mycket skit i såret samt att det gick upp ytterligare... Så nu står hon på Helsningborg och har blivit ihopsydd och fått ett dränage. Får troligen hem henne på måndag.

Aj då, vilken otur!

Men eftersom hon nu är sydd så borde det läka ihop rätt snabbt.
Min hade ju ett 2 cm djupt sår (sytt) och det läkte på 2,5 vecka, trots infektion och värmebölja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama