Sårvård, hjälp?

zazzarazz

Trådstartare
har suttit och bläddrat omkring här på hästvårdforumet utan att egentligen hitta det jag letar efter...

i söndags när jag stretchade min hästs framben bet han tag precis ovanför höger framknä och det blev ett litet sår (jag är 90% säker på att det var detta som hände, innan ridpasset hade han inget sår på benet.) Jag tvättade det direkt med lactacyd, jodopax och sprutade på blåspray. Kollade till såret måndag, tisdag och det kom en skorpa på det och såg fint ut. I onsdags fick jag hjälp av en stallkamrat som inte känner min häst mer än att hon har kratsat hovarna på honom och borstat av honom förut när jag inte varit i stallet. Så igår när jag kom var såret (som fortfarande är en skorpa) svullet och hade även gått ner på insidan av knät ner (bara på insidan) nästan ända ner till hoven. Hon som tog hand om honom på onsdagen hade inte lagt märke till detta då.

Hur behandlar jag detta bäst nu? Han är inte halt och verkar inte ha ont (möjligtvis när man meckar med såret, men inte hysteriskt). Rider jag på detta? Promenad? Vila? Vad tvättar jag bäst med? Pillar jag bort sårskorpan?

Väldigt tacksam för svar av er som vet vad att göra! :)

Sv: Sårvård, hjälp?

Man ska aldrig använda jodopax på sår, bara till hovar och hovbölder osv. Sen är väteperoxid bra att använda vid rengöring av sår, det kan man köpa på Apoteket receptfritt.

Du kan helt klart rida hästen trots såret. Jag tycker att du bara ska hålla koll på såret så att det inte förvärras, det är ju inte ovanligt med lite svullnad vid sår. Sen går svullnaden nedåt vad jag vet vid sårskador.

har suttit och bläddrat omkring här på hästvårdforumet utan att egentligen hitta det jag letar efter...

i söndags när jag stretchade min hästs framben bet han tag precis ovanför höger framknä och det blev ett litet sår (jag är 90% säker på att det var detta som hände, innan ridpasset hade han inget sår på benet.) Jag tvättade det direkt med lactacyd, jodopax och sprutade på blåspray. Kollade till såret måndag, tisdag och det kom en skorpa på det och såg fint ut. I onsdags fick jag hjälp av en stallkamrat som inte känner min häst mer än att hon har kratsat hovarna på honom och borstat av honom förut när jag inte varit i stallet. Så igår när jag kom var såret (som fortfarande är en skorpa) svullet och hade även gått ner på insidan av knät ner (bara på insidan) nästan ända ner till hoven. Hon som tog hand om honom på onsdagen hade inte lagt märke till detta då.

Hur behandlar jag detta bäst nu? Han är inte halt och verkar inte ha ont (möjligtvis när man meckar med såret, men inte hysteriskt). Rider jag på detta? Promenad? Vila? Vad tvättar jag bäst med? Pillar jag bort sårskorpan?

Väldigt tacksam för svar av er som vet vad att göra! :)

Tack!

Blev bara lite nyfiken.. Jag har hållt på med hästar så länge jag kan minnas och har lärt mig och har alltid tvättat sår med jodopax, så jag undrar varför man inte ska göra det?

Detta är inte för att ifrågasätta, det är för att jag på allvar är nyfiken varför man inte ska göra det. Det är inga av de hästar jag har behandlat på det sättet som farit illa...

Men, jag vill såklart inte göra något som kan vara skadligt för min häst :)

Tack!

Blev bara lite nyfiken.. Jag har hållt på med hästar så länge jag kan minnas och har lärt mig och har alltid tvättat sår med jodopax, så jag undrar varför man inte ska göra det?

Detta är inte för att ifrågasätta, det är för att jag på allvar är nyfiken varför man inte ska göra det. Det är inga av de hästar jag har behandlat på det sättet som farit illa...

Men, jag vill såklart inte göra något som kan vara skadligt för min häst :)

Nej jag har också hållit på med hästar tidigare, och då använde man alltid jodopax på sår. Men nu har jag fått lära mig att jodopax är så starkt att det tar död på hudens eget försvar. Ofta räcker det jättebra att tvätta sår bara med tvål och vatten :)

Antiseptika och desinfektionsmedel, där går många bet i sårvårdsdjungeln. I dagligt tal används de ofta synonymt.

Antiseptika (typ klorhexidin) tvättar man sår med, desinfektionsmedel (ex. jodopax) används för att döda bakterier PÅ YTAN = inte öppna sår. Jodopax är skadligt för kroppen (inv.), men att tvätta hovar vid strålröta är det överlägset!

Sårvård, håll det rent (med avsvalnat kokat vatten) och torrt (luft inte bandage). Sårskorpor bildas för ett skäl, pilla inte bort dem. Resten sköter kroppen! Vid infektioner ect är antiseptika nödvändigt, inte annars. Varande sår är alsolsprit bäst, de suger ut skiten (som min mor säger). Det är inte trevligt men det gör sitt jobb... Stora sår är en annan sak, men det sköter ju veterinären ;)

Sårvård, håll det rent (med avsvalnat kokat vatten) och torrt (luft inte bandage). Sårskorpor bildas för ett skäl, pilla inte bort dem. Resten sköter kroppen! Vid infektioner ect är antiseptika nödvändigt, inte annars. Varande sår är alsolsprit bäst, de suger ut skiten (som min mor säger). Det är inte trevligt men det gör sitt jobb... Stora sår är en annan sak, men det sköter ju veterinären ;)

Men om det nu skulle bli ett varande sår så ska jag ändå bara tvätta det med alsolsprit eller ska jag lägga om ett bandage under viss tid (kanske inte en hel natt, men nån timme)? Jag utgår från mig själv sm brukar ha alsolbandage om jag har ett sår som varar... Tänker jag fel?

Det där tycker jag är svårt. Om jag gör rent såret på stallgången, och sedan släpper in hästen i boxen, så blir ju såret direkt lortigt om det sitter för långt ner. Hur ska man göra för att undvika det? Ska man ändå låta bli att sätta något bandage runt såret?

Kan tillägga att vi har torv i boxarna...

Åhh, vilket pucko att bita tag i sig själv :p haha!

Vad jag har lärt mig så skulle jag gjort såhär. Aldrig använda Jodopax utan tvätta hellre med vanlig tvål och vatten. Helst koksaltlösning från apoteket. Jodopax dödar både bra och dåliga bakterier och försämrar läkningen.

Jag hade spolat rent såret med koksalt och sedan lagt ett litet förband över så att ingen skit tränger in över natten. På dagen kan man använda ett special-förband som finns hos veterinären tror jag, det är som ett plåster som andas. När det blivit en fin skorpa så spola bara med koksalt dom närmsta dagarna, och inget förband. Pilla iiiiinte på skorpan.

Om hans sår har blivit en skorpa, men blivit värre i benet (jag förstod det som att såret i sig inte blivit större, men liksom..vandrat neråt på insidan?) Då skulle jag pilla bort skorpan och skölja såret jätte noga ner koksalt och försöka kika lite med en steril pincett eller något. Det kan då vara någon skit som satt sig inne i såret, och gör att det inte läker. Då måste man självklart få bort skiten.

Så länge han inte visar någon hälta skulle jag rida lungt, då det är bra för honom att röra på sig, få igång blodcirkulationen. Står han bara still så svullnar det nog ännu mera. Visar han hälta skulle jag ta skrittpromenix och några korta travsteg då och då.

Det är i alla fall vad jag skulle gjort. Hoppas såret läker, aldrig roligt att ha smågrejer man oroar sig för hela tiden! Lycka till! :bump:

Eller hur!! varför bita på sig själv??? men han gillar att utforska och när det helt plötsligt kom ett ben framför mulen så kunde man ju prova att bita på det :)

Tack för ditt råd!
Jag är rädd att det är så att något skräp sitter kvar innanför skorpan.. det e väl bara att ta sig till stallet efter jobbet å börja operera :)

Och ja, det är verkligen inte kul när man måste hålla på å oroa sig!

Haha, ja det är inte den vanligaste orsaken till sår direkt! ^^ Men man måste ju ge honom lite cred för gulligheten :p

Jo, ibland blir det ju så att det fastnat någon liten smuts som irriterar och dummar till läkningen även fast en fin skorpa bildas. Men det är bara att öppna och leka doktor. Kan varmt rekomendera apotekets sårtvätt! Det är lätt att använda, blir inte söligt och det funkar bra när man verkligen behöver få in det i såret, och inte bara utanpå. Man kan liksom trycka in flaskan lite så att det verkligen blir rent.

Så åk hem och lek doktor, pilla och skölj noga så blir det nog bra..;)

Och nej, oroa sig är inte roligt. Efter ett tag blir man nästan paranoid och tycker sig se att "nämen, har inte såret blivit större, är han inte mer svullen, tycker han inte att det gör mer ont" med mera, med mera..haha :rofl:

Tvättar man såret noga bör det inte vara! Du tänker alldeles rätt med alsolspriten, det ska sitta ett tag och låta "suga" (torka ut, eller vad man kallar det för...).

Sitter såret på fel ställe (under knä/hasledshöjd typ) kan ett förband vara på sin plats. Men det är helt upp till vad det är för typ av sår, de som redan bildat en skorpa kan man strunta i. Jag skulle aldrig ta bort en skorpa för att skölja ur under, det bildas mer ärrvävnad desto fler gånger skorpan tas bort (kroppen måste börja om processen att fixa vävnaden). Enda skorpan som ska tas bort är brännsår (död vävnad).

Om såret blir hemskt får veterinären göra allt arbete istället :angel: Ett enkelt förband som är luftigt samtidigt som det håller smuts borta i idealiskt men inte alltid enkelt att tillverka... Speciellt när det är en pillimarisk häst i farten!

När det är taggiga sårkanter/blivande skorpa använder jag hellre en kompress än bomull, och man duttar alltid inifrån ut, aldrig utifrån in! Övning ger färdighet, unghästar, skogstokiga hundar och klantig ägare (:crazy: ) har gjort mig till ett vandrande sårapotek! Om jag är osäker på något brukar jag tänka på mina egna skador, hur jag behandlat mina sticksår, skrubbsår, skärsår...

Jag skulle mycket hellre pilla bort skorpan för att få ut skiten som eventuellt är kvar, istället för att ta ut en dyr veterinär för att göra sånt "lätt som en plätt" jobb. Det är inte mycket man kan göra fel, och hellre ha lite extra ärrvävnad än ett infekterat sår = massa tråkiga, jobbiga och framförallt dyra konsekvenser.

Sår har jag annars alltid kompress till, förutom när det är en skorpa och man ändå bandagerar. Bomull kan fastna och irritera såret..

Tvättade man såret ordentligt från början borde det inte vara smuts kvar. Ibland har man inte turen att upptäcka färska sårskador... I somras missade jag TOTALT att hästen trampat på en sten och fått ett betydande sår (sommarbete tyckte hästen var en vildhästtid..) på kota-bak, men va fasen, det läkte det med fast jag varken kunde fånga, tvätta eller schasa bort flugorna. Allt som är kvar är en bula med extra mycket ärrvävnad. Jag fick köpa sårspray på flaska och ta lite i förbifarten, med risk för eget liv :smirk:

Tvättade man såret ordentligt från början borde det inte vara smuts kvar. Ibland har man inte turen att upptäcka färska sårskador... I somras missade jag TOTALT att hästen trampat på en sten och fått ett betydande sår (sommarbete tyckte hästen var en vildhästtid..) på kota-bak, men va fasen, det läkte det med fast jag varken kunde fånga, tvätta eller schasa bort flugorna. Allt som är kvar är en bula med extra mycket ärrvävnad. Jag fick köpa sårspray på flaska och ta lite i förbifarten, med risk för eget liv :smirk:

Men i detta fall verkar det som att jag inte riktigt lyckas tvätta såret ordentligt från början... eftersom det är svullet nu? eller?

Skulle ju gissa på det i alla fall. Klart man ska vara supernoga när man tvättar såret i början, man ibland kan man missa grejer. Jag skulle petat bort skorpan och gjort rent på nytt. Gissar på att såret inte är så stort, och då spelar inte lite extra ärrvävnad någon roll tycker inte jag.

Är du osäker på hur du ska göra så ring jourhavande veterinär och fråga, det kostar väl inget? Dom behöver ju inte komma ut, bara ge dig råd om du ska låta det vara eller börja leka doktor..

*puttar upp*

Hur har det gått för dig Zazzrazz? Har själv precis samma problem med gumman. Fick ett sår för en vecka sedan på VB insidan av knät o när jag upptäckte det var det redan svullet. Tvättade o pillade så mycket jag kunde, men precis som i ditt fall så har såret läkt men svullnaden har vandrat nedåt benet mot kotan. Igår fick jag en penecellinspruta som jag tryckte in i såret. Hoppas hon ser bättre ut idag :crazy: Har lindat henne med BOT över natten för att få igång cirkulationen (ej över såret). Tycker inte det har hjälpt så mycket ännu. Ska peta in mer penecellin idag. Jodopax har jag förstått att man ska passa sig för vid öppna sår, men hur är det med bluespray? Har enbart tvättat nämnda sår med apotekets sårtvätt hittills. Inte halt o ingen feber (tack o lov), men oroar sig gör man ju ändå....

Det har gått bra för oss, tack! :)

Efter att ha sprutat på sårtvätt (koksalt) försvann svullnaden helt i benet över en natt. Sen har jag sprutat på sårtvätten varje dag i sex dagar (en hel flaska). Han var lindad med BOT en natt, vad som gjorde att svullnaden gick ner vet jag inte riktigt... (om det var sårtvätten eller lindorna) Det har kommit en skorpa på såret, är lite svullet under skorpan, men inget som går ner i benet längre :)

Jag är jättetacksam för alla råd jag fått här :)

Lycka till med din häst och säkert så blir såret bättre snart :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Myzan87
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 573
Senast: Görel
·
Hästvård Hej alla hästkunniga! Islänningen fick för ungefär 2 veckor sedan ett sår vid h. framben. I "armhålan" om man säger så, vid...
Svar
7
· Visningar
925
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod