sårskada ovanför kronranden!

winklan

Trådstartare
Min häst brallade loss och trampade på sig själv precis ovanför kronranden på ett bakben. Såret blev som ca en femkrona och såg ganska djupt ut (blödde en del också). Jag tog jodopax och tvättade med sedan tog jag jod på bomull och lindade klisterlinda runt. Någon som har tips att komma med?

Absolut inte jodopax. Och har du tagit ren jod och lagt omslag med det kommer du ju att fräta upp hela såret!

Sår ska tvättas med vatten. Inget annat. Har man fått problem med inflammationer kan man på veterinärs inrådan behandla med jodopax eller liknande, men inte annat än på ren ordination. Det skadar mer än det gör nytta. Hindrar läkeförmågan.

Du ska heller inte linda eller stöka om det inte är absolut nödvändigt. Låt såret vara ifred. Rådfråga veterinär om du är osäker. Gör inget på eget bevåg om du inte är 100 % säker på effekten.

---
Mindre infektioner kan ofta behandlas genom tvätt med ett desinfektionsmedel som till exempel jodopax (observera dock att man inte ska använda desinficerande medel till färska sårskador).
---
http://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/sarskador-hos-hastar/

Säger som ovanstående, aldrig någonsin jodopax på sår. Det funkar bra på t ex hovbölder men ska inte komma i närheten av sår.
Behöver man göra rent med något mer än vatten kan man använda grönsåpa eller lactacyd.

Jag tillhör de som helst låter sår vara ifall det inte finns någon anledning till att tvätta och smörja. Behöver såret skyddas från t ex lera använder jag inotyol sårsalva som hindrar smuts från att komma in i såret samtidigt som det får läka.

Absolut inte jodopax. Och har du tagit ren jod och lagt omslag med det kommer du ju att fräta upp hela såret!

Sår ska tvättas med vatten. Inget annat. Har man fått problem med inflammationer kan man på veterinärs inrådan behandla med jodopax eller liknande, men inte annat än på ren ordination. Det skadar mer än det gör nytta. Hindrar läkeförmågan.

Du ska heller inte linda eller stöka om det inte är absolut nödvändigt. Låt såret vara ifred. Rådfråga veterinär om du är osäker. Gör inget på eget bevåg om du inte är 100 % säker på effekten.

---
Mindre infektioner kan ofta behandlas genom tvätt med ett desinfektionsmedel som till exempel jodopax (observera dock att man inte ska använda desinficerande medel till färska sårskador).
---
http://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/sarskador-hos-hastar/

Okej tack som fan för svar! Har lyckats ha en väldigt "sårfri" häst så är ganska grön på detta området! Jag tar till mig det ni skrivit

Hej!
Koksalt lösning brukar jag använda till sår, det finns små engångs förpackningar som man kan spruta direkt på såret utan att vara där och kladda med fingrarna.
Sen är det mycket bättre att använda en blank kompress om du måste lägga om, bomull fastnar bara i såret!
Hoppas det går bra!

Som övriga redan har skrivit. Endast vatten på färska sår. Gärna spola av med slang. Absolut inte dutta med bomull eller liknande. Låt det sedan vara. Sår som inte behöver sys lämnas med fördel helt öppet. Får de bara torka lite så bildar kroppen själv en hinna/skorpa som skyddar. :)

Koksaltlösning till sår spola rent och dutta inte i med papper eller bomull eller sånt, spola ordentligt så ev. smuts och bakterier sköljs ur. Om möjligt lämna såret öppet men då det sitter på ett dumt ställe där det riskerar att komma in smuts så skulle jag själv ha på kompress (det finns kompresser med glatt yta som inte fastnar i såret) och ändå försöka linda nåt över men så att det inte blir för tätt exempel kompress och luftig bomull över sen självhäftande linda kanske. Bomull och vävda kompresser fastar i såret så att du river upp det igen när du tar av bandaget, fått ett tips om att dränka bomull i olja som man sätter mot sår just för att det ska tydligen inte fastna men har inte testat det. Det är då vid akut blödning som ska stoppas och inte för att ha på ett dygn eller så jag inte vet hur fräscht det är att ha på olja så länge.

Nu kommer lite uppatering!
Det har gått en vecka sedan skadan skedde och det vill lixom inte läka ordentligt pga skinnbiten som var som en lös lapp över såret. Så igår kom veterinären och skar loss den lösa "flärpen" och jag skall ha det lindat ett tag nu så att det får läka till sig lite utan att få spån och annan skit i. Sen skulle det vara öppet. Fick någon slags honung att lägga på såret som skulle vara återfuktande. Tvättar med koksalt och sprutar det på såret och det verkar funka superbra!

Tack för alla tips!!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 572
Senast: skuggi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 798
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat