Sårskada - behöver råd

M

Martiniq

Min häst fick ett 3 cm långt ytligt sår på insidan av bakbenet, ovanför kotan för en vecka sedan. Jag gjorde rent såret, det var lite varmt omkring men han var varken öm eller halt. I lördags var kotan rejält svullen. Jag ringde veterinär som sa jag skulle avvakta och se om svullnaden försvann. Lördag morgon la jag på någon aloe vera kräm (för hästar) som jag fick av de som har stallet och när jag kom ut på kvällen var svullnaden borta. Jag har nu lagt på salva med antibiotika i två dagar (på rekommendation av veterinär). Han går ute i hagen och verkar må bra etc. men jag undrar om ni tycker att jag skall låta honom vila ett tag eller skritta honom? Och i så fall hur länge bör jag ta det lugnt med honom?

Stort tack:)

Sv: Sårskada - behöver råd

aleo vera e magiskt! :D

sa inte vet. något om hur länge han skulle vila?
ja skulle låtit honom vila några dagar och sen skritta några dagar för att se att de går bra och att han inte ömmar eller nåt.

Sv: Sårskada - behöver råd

Skritta,minst. Min valack fick ett 10cm skrapsår på insidan av benet (kan luska fram en bild om du vill). Var också svullen och lite varm, men vet sa till mig att skritta och trava som vanligt så att han inte blev stel. Dessutom brukar svullnaden gå ner om dom rör på sig. Jag masserade runt såret med grönsåpa också så blodet kommer igång. Men detta var efter vet.s rekommendationer. Lycka till =))))

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka