Sårrengöring

aiquen

Trådstartare
Jag blir alldeles förvirrad ju mer jag läser/hör ang sårrengöring. Vissa säger att man ska använda jodopax, andra koksaltlösning, andra något helt annat och så finns det de som säger att det räcker med bara vatten (ibland med mild tvål). Vissa säger sedan att man ska smörja på någon salva andra att man ska låta det självläka osv osv.

Så jag funderar lite kring detta och tänkte att det kunde vara intressant att veta hur andra gör. :)

Så NÄR ska/bör/kan man t.ex. använda jodopax?
På ett helt öppet (kanske även lite blödande eller infekterat) sår eller när såret ser okej ut och är på väg att börja läka? Ska man göra något alls om såren är på väg att börja läka?

När ska/bör/kan man använda koksaltlösning?

Finns det något annat man kan använda, isåfall vad?

Och vad finns det för salvor som är bra att lägga på sår? NÄR bör man använda salvor? På öppna sår? På infekterade sår? På sår som är på väg att börja läka? Osv.

Jag antar att det finns olika behandlingssätt för olika sår och att det kanske är svårt att svara såhär, utan att ha något specifikt sår att gå efter, men säg vanliga lite mindre sår. Allt ifrån öppna/infekterade till andra. Och hur gör man när det sätter sig en massa flugor antingen i ett öppet sår eller i ett sår som är på väg att läka, men som flugorna kanske kommer att öppna igen?

Hur gör ni?

Jag tvättar alltid såret förts med koksaltlösning, för att kolla hur det ser ut mest.
Är det djupt och/eller stor infektionsrisk så har jag även på jodopaax.
Beroende på vart såret sitter har jag sedan på salva.
Sitter det nere på benet och kan bli ganska lortigt har jag på typ helosan och zinkpasta.

Använder nästan alltid koksaltlösning för sårtvätt. Är såret infekterat tar jag chlorhexidinlösning för att "koka" ur bakterierna. Jodopax använder jag så lite som möjligt, det dödar även dem bra bakterierna.
Jag vill ha stora sår under bandage ett tag så att det får läka ifred. Till små sår använder jag plåster på sprayburk funkar kanon för mig. För revor och andra halvläkta sår använder jag tjärsalva.

hoppas att du blev klokare på det svaret

Om, du får ett sår som måste sys så får man ALDRIG använda jodopax..det allra bästa är koksaltlösning.....

Jag sprutar på väteperoxid på såret så fort jag upptäcker det. Är det smuts i ex sand, lera tvättar jag först med NaCl och sprutar sedan på väteperoxid. Det fungerar bra tycker jag. Använder väldigt sällan Jodopax. ;)

Det är egentligen ganska enkelt. Jodopax och liknande bakteriedödande medel använder du BARA om såret är infekterat, oavsett vilket läkningsstadie såret befinner sig i. Om såret inte är infekterat utan bara smutsigt så använder du t ex koksaltlösning eller vanligt vatten och parfymfri tvål. Det svider lite mer att tvätta såret med tvål och vatten än vad det gör att tvätta med koksaltlösning så vilket man använder beror lite på vad det är för sår och hur hästen reagerar på att få såret rengjort.

Använd salvor och dyl så lite som möjligt. I öppna sår skall man aldrig använda salvor. Möjligtvis kan man täcka över öppna sår med zinkpasta för att förhindra att flugor och smuts kommer in i såret men oftast är det bäst att bara hålla det rent. Är det ett sår som blir inflammerat p ga flugor så kan man be veterinären att skriva ut Socatylsalva, den innehåller antibiotika (skall alltså bara användas om det är absolut nödvändigt) och motverkar därför inflammationen samtidigt som den ger en skyddande hinna över såret. På sårskorpor kan man om det behövs använda mjukgörande salva typ Helosan för att undvika att skorpan spricker osv.

Sår som man en gång tvättat ur och som ser ut att läka som de ska räcker det att man håller noga koll på, så länge de ser bra ut behöver man inte göra någonting med dem.

Får hästen stora, blödande sår eller sticksår så bör man alltid ringa och rådfråga en veterinär så snart som möjligt!

Tack för alla svaren! Har blivit en del klokare. :)

Dock tänkte jag på det här med koksaltlösning. Gör ni det själva eller går det att köpa någonstans? Om man gör det själv, hur är det man gör och hur länge håller det sig, dvs kan man göra koksaltlösning och stoppa undan till den dagen det behövs?

Koksaltlösning finns att köpa på apoteken. Finns i smarta småförpackningar (dock lite dyrare) som är bra att spola sår med. Bra att ha i stallapoteket då de oöppnade håller länge.
Om du gör koksaltlösning själv bör du ej spara den någon längre tid för då finns det risk för bakterieväxt.

Egen lösning kan du göra själv med 1/2 matsked salt i 1 liter kokande vatten. Hur länge det håller sig vet jag faktiskt inte.

Läser tråden och undrar om det bara är jag som använder vanlig alsollösning till sår på hästar?

/Jane

Precis så tycker jag också! Det är ingen mening att använda bakteridödande medel som jodopax om såret inte är infekterat. Men å andra sidan, miljön som hästar är i, är ju allt annat än steril. Ett bett med "smutsiga" tänder, en spark från en gödslig hov etc...

Salva på sår förstår jag inte heller? I så fall antibiotikasalva som man fått utskriven. Helosanen blir väl bara en propp som bakterier kan simma runt i? I alla fall på ett öppet sår måste ju alla vätskor få rinna ut - det är ju kroppens eget reningssystem. Möjligtvis kan man ha vaselin runt såret, så att vätskorna inte fastnar i pälsen och bildar tovor som bakterierna lätt sprids från.

Jag sprutar på väteperoxid på såret så fort jag upptäcker det. Är det smuts i ex sand, lera tvättar jag först med NaCl och sprutar sedan på väteperoxid. Det fungerar bra tycker jag. Använder väldigt sällan Jodopax.
Precis så gör jag också!Världsklass! :banana:

detta om väteperoxid el som det heter chlorhexidinlösning
rekomenderar min vet. mej till all sår tvätt... Precis som du skriver så dödar jodopaxen de bra bakterierna.. Han gillar inte alls jodopax...

Till trådskaparen
- väteperoxid är en billig sårtvätt tycker jag.. men tänk på att pållen bleks av lösningen :)
Tro mej jag har haft mina sår skador på min pålla ett antal gånger.. eller som vet säger.. - jaha och vad har hon gjort nu då?? hehe

salva eller krämer ska du inte använda på "blöta" blödande sår.. de är mjukgörande och inte rengörande! Kan fastna en massa skit i såret pga salvan...

Det viktigaste som jag ser det är att man spolar med rikligt med vatten så att man får bort all smuts. Koksaltlösning är bäst, men hellre mycket vatten än lite koksalt... :)

Sen diskuteras det ju alltid om olika desinfektionsmedel. Jag tycker klorhexidin är bäst, eventuellt i kombination med väteperoxid beroende på hur såret ser ut. Väteperoxidens egentligen enda fördel är att den frisätter syre i såret och på det sättet tar död på den anaeroba (tål ej syre) bakteriefloran, bland andra stelkrampsbakterier. Jodopax använder jag väldigt sällan av två orsaker, dels är det till viss del cancerogent och ska därför helst inte stänkas hejvilt över händer och armar. Dessutom verkar det genom att störa DNA replikationen varför det krävs att man håller på längre tid än med andra medel.

Slutligen rörande salvor, jag kan använda mjukgörande salvor på sårkanterna när såren börjar läka, men annars använder jag väldigt lite slavor. För att förhindra flugor i såret kan man, om man har mindre sår, stryka lite tjära runt såret 1-2 cm från sårkanten så brukar det inte vara några flugor där sen...

glömde att säga att jag alltid tvättar med lactasyd! den blåa utan perfym! kanoon bra tvål! sedan så "kokar" jag ur såret med väteperoxid och efter det så lindar jag med bomull-gasbinda-linda-coflex
om såret är stort eller ser infekterat ut så dränker jag in bomullen i väteperoxid så den kan sitta och koka bäst den vill...
Ringer ALLTID och RÅDFRÅGAR med vet. om det är något jag undra över.. :)

Jag tycker att det är väldigt olika vad man ska använda... Har fått höra av en veterinär att man ska använda BARA VATTEN om man är osäker. Det kan aldrig skada. Annars har en annan vet. sakt till mig att hon tycker att Alsolsprit är bra. Koksaltlösning och Jodopax har jag också användt innan... Porblemet med vissa saker är att de blir dåliga fort.. Tex. Alsolsprit ska inte stå öppen längre än 6 mån. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 897
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023