Sårig och blodig ponny, allergi?

MagicaDeHex

Trådstartare
Är helt frågande. I grannstallet står en ponny med sår i ansiktet. Vid mulen och vid sidan om huvudet och på magen.
Det ser ut som ordentliga skrapsår men så är inte fallet.
Tydligen skall det ev. bero på ngt hon ätit i sommarhagen när gräset började ta slut. Att hon då satte i sig ngt hon inte tålde riktigt:crazy:

Går nu i vanlig hage med kompisar som inte har några sår.

Har under alla mina år aldrig stött på ngt liknande??
Är det någon som har det? Eller möjligtvis förslag på vad dte kan va?
Jag är ganska säker på att det inte är ringorm.

Sv: Sårig och blodig ponny, allergi?

hm, jag var inte riktigt så nära att jag kunde titta mer ingående. Men det såg jäkligt otrevligt ut:crazy: Som ett rejält skrapsår, ganska blodigt:( (dock inget rinnande blod)

Jag ska kika närmre imorgon, vad skulle dte kunna innebära om de va vitaktiga? Menar du under blodet då eller runt sårkanten?

Försök ta en bild om du kan. Det finns växter som ger hemska utslag, vad heter de nu igen, bolmört eller något, har drabbat en av mina unghästar då den gick bortavid. tappade päls och var mycket öm o rosa i huden där det varit, nästan som brännsår. Alternativt är den knottallergisk (eksem), de kan klia sönder sej mycket men då syns det också o man/svans. Så en bild vore bra!!

ska försöka ta en bild...
ja, ägaren trodde ju på allergireaktion på ngn växt. Hen sa att några av deras hästar haft det ett annat år, och då oxå gått i den hagen.

Exakt som du beskriver, ser ut som brännsår:crazy: Aldrig sett ngt liknande!

Nu måste jag fråga, bolmört, dör dom inte av det? det är ju jättegiftigt?

Fotosensibilitet kan se JÄKLIGT otäckt ut.
Om det kommer plötsligt är det ofta en särskild ört/växt som orsakar det.

Hästen gick bortavid och jag minns inte nu vilken, men jag har bestämt för mej det är bolmört. Det finns många här där jag bor nu men inte i hagarna utan mest längs vägrenarna o vid vattensamlingar. Nej, de dör inte av dem så vitt jag vet?? Men de ger hemska brännsår o de äter ju inte dem heller HOPPAS jag. Måste utrotas. Vi hade en i en hage då jag hade häst utanför Örebro, den eldade vi upp, grävde ner till roten och eldade alltihopa jättenoga.

Om det nu finns i hagen så flytta hästarna och utrota den där växten!!

Jodå, hästarna är flyttade. Den måste alltså utrotas, och självdör inte till nästa säsong? Är lite orolig att hen ska släppa sina hästar där igen...dessutom ligger det ganska nära mina hagar:crazy:
Vet du hur lång tid det tar för utslagen att försvinna? Hur kan man skynda på läkningsprocessen?

Min häst (med mamma o övriga hästar) fick flytta och de gick ut o bekämpade eländet men minns inte med vad. Det hade de gjort förut men den kom tillbaka, fröna sprider sej ju om den får vara/om man missar man har den eller finns i närheten utanför ens egen mark. Den sprider ju sej jättebra om man inget gör. Om det är bolmört så kan man få hjälp av kommunen hur man bäst ska få bort den, här på Österlen finns det sådan hjälp att få. Kolla upp det du!

Å, utslagen var kvar hela sommaren......det tog lång tid, men till senhösten lade han vinterpäls som vanligt.

Johannesört och alsikeklöver kan också ge skador på vita delar.

Läste på lite om alla växter ni tipsat om och min uppfattning är att alsikeklövern ligger närmst till hands.
Ska säga åt ägaren imorgon att kolla upp detta.
Och ska göra en toppvisitation i mina hagar så det inte spritt sig:crazy:

Kolla Mullebloggen.se. Den hästen hade blodiga sår som han fick vid en allergisk reaktion, visade sig att han var allergisk mot kvalster.

klicka på den 27 juli så finns bilder på magen, även 22 juli finns bilder. Ev finns fler men orkar inte kolla.
Förstår att du inte orkade kolla, är en del skrivet där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka