M
Marisco
Jag har en varmblodig travare (nu endast ridhäst, och trivs med det och är jätte duktig) Allt går bra förrutom att han är tittig och fjantig och har mycket skit för sig. MEN, mitt och hästens problem som vi verkligen behöver hjälp med är att jag ALDRIG får in honom från hagen. Ibland får jag ställa honom i en liten hage ensam, för att nå honom, men jag FASAR för sommarbetet. Jag har provat med många metoder, men inget verkar hjälpa.. Han verkar vara alldeles för klok. Nu dom senaste månaderna måste jag flytta över alla fem hästar in i stallet, för att få tag i honom, sedan släppa ut dom andra igen. Jag ser inte det som ett nöje och jag måste be om hjälp nu. Hos förra ägaren var han Horsemanship tränad, sades det, men det kan jag knappast tro på. Jag har provat med många olika metoder, men han ger sig inte. Har bett annat folk ta honom - han gör lika dant. Hagen är förvisso väldigt stor, och han är kastrerad som 11 åring (är nu 14) det räcker att man öppnar staketet och skall gå in, så sätter han igång och galopperar runt runt runt och återigen runt. Det är obehagligt, och kan leda till skador eftersom han jagar upp de andra hästarna också. Snälla, jag ber.. Hjälp mig! Då jag själv tappar lusten till allting (då jag ibland får ägna timmar i hagen) funderar jag på alt. slakt även om jag inte vill det. Kan tänka mig att ägna mycket träning åt bara detta, just för att det skall bli bra till sommarbetet. Hjälp! Tacksam för alla möjliga svar jag kan få! kalas_kul@hotmail.com