Sårfångad häst, HJÄLP!

M

Marisco

Jag har en varmblodig travare (nu endast ridhäst, och trivs med det och är jätte duktig) Allt går bra förrutom att han är tittig och fjantig och har mycket skit för sig. MEN, mitt och hästens problem som vi verkligen behöver hjälp med är att jag ALDRIG får in honom från hagen. Ibland får jag ställa honom i en liten hage ensam, för att nå honom, men jag FASAR för sommarbetet. :( Jag har provat med många metoder, men inget verkar hjälpa.. Han verkar vara alldeles för klok. Nu dom senaste månaderna måste jag flytta över alla fem hästar in i stallet, för att få tag i honom, sedan släppa ut dom andra igen. Jag ser inte det som ett nöje och jag måste be om hjälp nu. Hos förra ägaren var han Horsemanship tränad, sades det, men det kan jag knappast tro på. Jag har provat med många olika metoder, men han ger sig inte. Har bett annat folk ta honom - han gör lika dant. Hagen är förvisso väldigt stor, och han är kastrerad som 11 åring (är nu 14) det räcker att man öppnar staketet och skall gå in, så sätter han igång och galopperar runt runt runt och återigen runt. Det är obehagligt, och kan leda till skador eftersom han jagar upp de andra hästarna också. Snälla, jag ber.. Hjälp mig! Då jag själv tappar lusten till allting (då jag ibland får ägna timmar i hagen) funderar jag på alt. slakt även om jag inte vill det. Kan tänka mig att ägna mycket träning åt bara detta, just för att det skall bli bra till sommarbetet. Hjälp! Tacksam för alla möjliga svar jag kan få! :confused: kalas_kul@hotmail.com

Sv: Sårfångad häst, HJÄLP!

Jag har haft en häst som heller aldrig ville bli fångad. Jag fick tippset av en NH människa att så fort han inte stod still och lät mig komma fram så skulle jag smacka på honom. Detta har ju med ledarskap att göra. Jag fick jaga honom i 1,5 timme men sedan fick jag komma fram och ta honom och han sänkte huvudet uppgivet...;) Efter denna lilla övning hade jag alltid en godis med mig då jag skulle hämta honom och ibland försökte han springa i från mig men då var det bara att börja smacka och då gav han upp direkt. Det tar tid men jag tycker verkligen att du ska göra ett försök, visa honom att det är du som bestämmer. Lycka till

Min gamla madam som också är en pensionerad travare har varit precis likadan, vissa dagar kan man till och med tänka sig att betala för att bli av med dom. Jag började med att sätta mig i hagen och greja med något, då smarta hästar även är mycket nyfikna av sig kom hon snart fram och undrade vad jag pysslade med. Jag tog henne i grimman, reste mig upp och gav henne en kram samt en morot, pussade lite på henne och släppte henne igen. När jag gjort så några gånger vid olika tidpunkter så hon inte skulle få någon rutin i det hela utan en känsla av "apropå ingenting särskilt" började hon komma till mig för kel och morotsstunderna. När hon kom frivilligt, vilket inte tog lång tid alls fick hon sin morot och kram, sen blev det grimskaft på och en liten promenad, fortfarande apropå ingenting och sedan utsläpp i hagen igen. Efter ett antal kram och morotsstunder började hon se mig som en kul kompis som man gärna kunde komma till för kel, godis och spännande utflykter. Nu förtiden busar vi även en hel del i hagen, lite tafatt, "hästjazz", dvs. jag hållande i svansen på henne och hon med ett stadigt tag med tänderna i min jacka, runt runt och andra galna lekar. Hon kommer direkt när jag kommer in i hagen och vill kela eller busa.
Hoppas du kommer på knepet med din "vilde", för jag vet hur det känns när dom bara springer som idioter, precis lagom långt ifrån för att inte bli fångade och bara retas.

En av mina ponnyn kan vara svår att fånga in när han går på bete, men han är ett riktigt matvrak, så det räcker att man har en morot med sig ut till hagen, så kommer han som ett skott.
Det tog inte många gånger innan han började komma så fort jag kom in genom grinden.
Så du kanske skulle kunna prova det, första gångerna får du kanske räkna med att det tar lite tid innan han upptäcker att du faktiskt har något gott i handen.
Lycka till.

Jag har alltid med mig en, två, tre morötter med mig. Men eftersom han inte är så hög i rang, springer flocken ner MIG och han springer som ett fån åt andra hållet. Nu har han dock tuffat till sig och han ligger högst i rang, men eftersom det är så mycket gräs redan nu skiter han fullständigt i vad jag gör. Jag har kommit med hö kassar, morötter och kornkross i spänner.. Jag har kommit fram till honom med en morot, då han skulle vända slängde jag den på marken framför honom.. Tror du inte han tar den och sticker iväg? Jag blir galen :-( Jag älskar honom över allt annat, han är det finaste jag har och någonsin har haft.. Jag kommer inte ens kunna klappa honom på hela sommaren? Vi ska ut på roliga utflykter i sommar med hästarna.

Jag har även testat med att smacka, har läst om det.. Flera gånger till och med, men han ger sig inte. Jag har nu mött min överman, eller hur är det man säger det? :confused: ibland får jag bara sådan ångest och skuldkänslor. Men på ett annat sätt känns det också bra, för folk i stallet säger "Hur i hela helvetet orkar du med detta, VARJE DAG ? Jag blir förbannad av att min häst inte kommer till staketet när jag ropar på henne, när jag får gå hela vägen" Då svarar jag stolt "För jag älskar honom så mycket!" Men tänk så bra allt skulle varit om han kunde bli infångad :-(

Jag vet att detta kanske låter taskigt, men en tanke som slog mig var att ha honom som ensamhäst i egen hage för en längre eller kortare tid. Jag har min madam som ensamhäst, dels har jag ingen stallplats för mer än en häst än, dels så räcker inte betet till mer än en häst och hon är en utpräglad ensamvarg som inte hittar sin plats i en flock utan går så långt ifrån andra hästar som möjligt. Hon är jättesnäll mot andra hästar och delar gärna matbytta med helt okända hästar men trivs bäst "under sin egen korkek". Om du har honom i egen hage och pysslar med honom ensam kan det hända att du kan prägla honom mer på dig än andra hästar. Det kan vara värt ett försök. Lycka till.

Ta en dag som du känner att du har tid att ägna hela dagen till träning och sedan går du efter honom hela tiden i hagen. Jaga honom inte men låt honom inte heller komma till ro och till exempel börja beta. Sätt på dig ett par sköna vandrarskor och gå, gå, gå..
Detta kommer antagligen ta hela dagen. När du sedan ska ta honom nästa gång kommer det inte att ta lika lång tid och till slut så kommer han till dig själmant eller låter sig åtminstone fångas direkt. Tidsödande och lite jobbigt, men förhoppningsvis fungerar det och är hållbart!!
Hästen tröttnar och ger upp..

Lycka till!!

Ler... ser att du fått expert råd!

Telepati funkar väldigt bra annars...

Lycka till!

Funkar! Jag gör detta med halvblodet då hon vissa dagar får för sig att hon inte ska komma. Då börjar jag gå och av någon kul anledning så hamnar de andra hästarna innanför mig medan halvblodet håller sig utanför och till slut känner hon sig så ensam när inte någon annan följer henne så då ber hon om att få komma in (örat vinklas in mot mig och hon vänder upp huvudet till mig och håller det lågt)...jag fortsätter då att gå en liten stund innan jag säger "whoa" och då stannar hon så tacksamt och kommer in till mig :smirk:

Nu blir det mer och mer sällan hon beslutar sig för att gå iväg och då hon gör det blir det ett halvdant test av mig...men så fort hon märker att jag är "redo" så ber hon att få komma. (skönt då hagen är 2,5 ha och det är jobbigt att gå, he he) :cool:

Hej!

Jag har själv en häst som har haft diverse olika "olater". Kom till mig för 1,5 år sedan från en tjej som hade gett upp på honom. En av hans olater då var att han inte gick att fånga i hagen. Hon hade kört varianten ta in alla hästar när hon skulle rida.

När han kom hem till mig släppte jag honom på lösdrift i en rätt så stor kuperad hage. Det enda hon sa till mig då var grattis, nu ser du inte honom mer. Men efter en veckas invänjning med flocken och miljön ville jag faktiskt prata lite med nya pållen och gick ut i hagen med grimman. Han såg mig (grimman) och sprang. Jag gick bara efter, inget drivande, inget hotande kropsspråk och framför allt ingen ilska. Detta tog ca 1,5 timme. Då stannade han och jag gjorde likaså (rätt skönt faktiskt). När vi hade stått så i ett par minuter närmade jag mig honom ett par steg (fortfarande inget hot eller ilska eller drivande). Sedan vände jag på klacken och gick mot grinden. Snacka om nyfiken häst som följde med mig.

Detta hjälpte ju givetvis inte hela problemet med en gång men efter en tio tolv sådana här vandringar (dom var inte alla på1,5 timmar) kom pålle och mötte mig i hagen.

Nu fans det ju fler problem hos min pålle som störde honom i ridningen så när jag började rida honom kom symtomen tillbaka men nu när nästan allt är löst har vi sluppit dessa tidsödande vandringar. Han kommer inte alltid springande till mig i hagen men jag behöver i allafall inte jaga honom.

Hoppas att du har någon nytta av denna erfarenhet så vill jag lägga till en viktig sak: -Lysna alltid på hästen dom ger en många goda råd.

// Mirre

Precis så tänkte jag. Han har stått kortare och längre tider i egen hage, anser han att det finns tillräckligt med utrymme i hagen - springer han iväg. Känner han att han inte har någon chans - kommer han självmant fram till mig. Jag vet bara inte hur jag ska beté mig. Jag köpte honom i November, och jag har kommit honom jätte nära.. Vi trivs som sagt med varanndra väldigt bra, och han är en mycket speciell häst och sannerligen en enmanshäst. Men när jag köpte honom, ställde jag honom i ett stall där det var fyra boxar. Det var inga som helst problem med att få in honom från hagen (så han har inte alltid varit sådan) MEN sedan blev han anklagad för att ha rivit staketet (samma dag som den kraftiga stormen) och hästarna var ute och sprang på motorvägen. Människan ringde inte ens mig. Sedan var det en idiot till häst som sparkat sönder min hästs ben, och hennes ursäkt var "Ilskna katter får rivet skinn" han var RIKTIGT utstött från flocken :cry: , inte nog med det.. Kom på henne en dag där hon stod och drog en grep (spån-grep) längs hans ben, hela tiden skulle det vara förhinder för mig att komma igång med honom. Sedan fick jag reda på deras "goda" rykte i stallet.

Dom sa till mig att min häst skulle stå inne. Okej, för min hästs bästa så var jag tvungen att hitta ett stall i rappet.. Jag skolkade från skolan och var riktigt dålig själv, för att komma ut till honom men jag kunde inte alltid från skolan. Han stod 7 dagar i ett JÄTTE TRÅNGT, mycket kondens, lågt tak, mörkt, stängda dörrar utan radion eller hö ENSAM! Jag blev så förbannad. Sedan dess har han varit svårfångad från hagen, som om han är rädd att han inte får gå ut igen. Denna sanna historian är jätte lång, blev anklagad för att han hade lynnesfel bara för att han var väldigt pigg när jag red honom (So what? My problem?) Så, jag vill varna er för detta stallet i Säve, fyra boxarsstall. :mad:

Grejen är den att han galopperar längs dem andra hästarna, och startar upp dom. Dom tar ingen hänsyn till att man står där, står man vid fel plats vid fel minut - är man nersprungen. Det kan bidra så mycket skador, och jag har verkligen blivit skrämd av hästar i hagen. Har bl.a blivit nersprungen av en unghäst, sådant sitter kvar.. Har gått efter honom när han stod i egen hage, han gav upp - jag fick tag i honom. Sedan släppte jag honom med dem andra hästarna, då är han "tuff" och vägrar, han vet precis vad som gäller.. Han startar upp dom andra så det blir omöjligt för mig. Ett vbl på 167, ett mindre varmblod, han själv sedan en jätte stor nordis.. Jag vill inte dö än =/

Marisco skrev:
Kom på henne en dag där hon stod och drog en grep (spån-grep) längs hans ben, hela tiden skulle det vara förhinder för mig att komma igång med honom. Sedan fick jag reda på deras "goda" rykte i stallet.

Han stod 7 dagar i ett JÄTTE TRÅNGT, mycket kondens, lågt tak, mörkt, stängda dörrar utan radion eller hö ENSAM! Jag blev så förbannad. Sedan dess har han varit svårfångad från hagen, som om han är rädd att han inte får gå ut igen.
Vad är det för underlig människa? Hon måste ju ha en hel förpackning skruvar lösa.

Min häst har konstrat en del ibland på vintern men jag kom på att hon är så otroligt frusen av sig trots fri tillgång till hö så hon har fått värme i stallet på vintrarna. Sen hon fick det har hon aldrig vägrat att komma in utan hon kommer som ett skott när jag öppnar dörren och det har hänt att hon inte ens velat gå ut när det snöar trots täcke, utan hon har vänt i dörrhålet och gett mig en blick som säger "aldrig i livet att jag går ut i detta väder, det kan du göra själv om du tycker det är kul. Pucko! "

Då är det bara att stänga dörren och ta av täcke och grimma samt sätta på radion. Bortskämd? Njaäee :rofl:

Jo, jag vet. Men jag har bytt stall och bättre stall kan jag inte få tag i. Både jag och min häst trivs så underbart där! :banana:

Jo, fick ju reda på vad hon hade för rykte i det där stallet. Det hade stått 4 tjejer innan mig, som stått där knappt en månad (alltså innan varanndra, en månad var i samma box) som hade dratt för att hon HATADE varmblod. Hon stod och sa till mig "Ta och skaffa dig en riktig häst i stället, ett halvblod eller en islänning.. Din häst har ju lynnesfel" Hennes hyra var 1200kr (riktigt tråkigt stall med lågt tak, dålig ventilation) då ingick 4spånbalar/mån samt 12kg hösilage (gammalt)/dagen.

Hennes ursäkt var "Jag fattar inte hur jag kan få hit alla dessa rötägg, jag blir lika glad varenda gång packet drar.. Tror det är för att stallet ligger så nära stan och är så billigt, inte vet jag!" Jag hade precis betalat in stallhyran innan jag flyttade (inte lätt att hitta ett bra stall på 7 dagar, vill inte hamna i samma träsk igen) men jag fick tag på det. Tog med mig EN spånbal som jag hade kvar. Och gapade och skrek att "ÄVem om du har betalat den så hör den hit här!" och hon påstår att hon sprang och vägde mitt hö jag lagt in i boxen. Hon plockade bort en massa hö när han stod inne dagarna i ända. Sedan var han så stel att det knakade io hans ben när han rörde sig.

Så sa hon "VARFÖR RIDER DU INTE HONOM ISTÄLLET FÖR ATT LONGERA I 3MIN?" Det fattar hon själv väl att jag inte bara kan sätta mig på honom att flå rida hästen när han har tappat allting (svårt att hålla hullet) och var så stel. Jag longerade han i 30min sedan gick jag en jätte lång promenad varenda dag. Men han såg så ledsen ut :(

Men nu mår pållen bra. Senast igår red min 8 åriga lillasyster på honom, han är SÅ barnvänlig. MEdans med mig kan han sparka bakut när han protesterar *skrattar* sedan kan jag rida med bara grimma och ett grimskaft.. Hur fan skulle det då gå om han hade haft lynnesfel? :eek: stackars människa. Hon var sjukskriven för att hon hade depressioner och dåliga nerver.

Är det ingen som vet som man bara behöver träna på lite varje dag, just med att få in honom från hagen?

Din häst måste börja förknippa dig i hagen med något alldeles superkul, tillsammans med dig ska vara bästa stället att vara på i hagen. För att uppnå detta måste du börja spendera tid i hagen utan att ha infångning i tankarna. Som det är nu låter det som om han är van vid att så fort nån kommer in i hagen så ska han fångas in å sen ridas eller göra nåt annat som han kanske inte trivs med. Detta måste ändras. Hans motivation måste förändras, just nu är det mer motiverande för honom att springa runt i hagen. Men det går absolut att ändra på det. Så gå in i hagen å bara va där, sätt dig bekvämt å strunta i hästarna. Ta med morötter eller liknande å om det kommer fram en häst så får den en godis. Håll på så här tills du kan gå in i hagen utan att han springer omkring. Då kan du gå vidare. Då kan du börja med att försöka komma närmare honom, om du hela tiden gör detta på hans promisser så kan det inte gå fel. Ta det i hans tackt, han visar dig vad du kan å inte kan göra.

Hej. Tack för ditt svar. Jag har gjort det tidigare, men hagen är stor och det går fem hästar där. Såvida det ÄR hästar i hagen, skiter han fullständigt i mig. Det funkar inte så, hagen är alldeles för stor och han har en idiotiskt stark vilja. Jag orkar snart inte mer.. :cry:

Jag är ju i stallet varenda dag (naturligtvis) och just denna veckan, tänkte jag träna honom i hagen innan jag skall ut och rida med honom. Har du några tips om HUR jag ska beté mig? Jag har bett stallägaren att ställa han i egen hage (hagen är inhängnad precis bredvid den andra, där dom andra går i) så han kommer fortfarande se dom andra, vilket gör att han är svårfångad. Men för att det inte ska orsaka några skador så är det bäst att börja här. :crazy:

När jag kommer in i hagen, börjar närma mig honom - ser han mig, och börjar då skritta och trava iväg från mig. Skall jag gå efter honom eller stå still? Om jag nu står still, kommer han att börja beta någon annanstans, skall jag då börja gå igen? Skall jag göra som tipsen från Horsemanship att jag ska smacka på honom och visa att det är jag som bestämmer? Jag tänker inte ta med några mutor, för jag har förstått att det bara ställer till besvär och förvärrar situationen på långsikt. Nu ska jag verkligen ge mig in på detta,
för jag kan ju inte flytta på allas hästar under sommarbetet och jag kan definitivt inte låta honom stå själv under sommaren (han lär ju tyna bort) VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR! Kram på er allt hästfolk. :banana:

När du kommer in i hagen så se till att ha något att sitta på, ta med en bok eller en tidning och morotsbitar eller nåt annat gottis i fickan. Skit fullständigt i hästen och gå och sätt dig i solen, gärna med ryggen åt hästen och läs, samt ät på ett äpple eller något annat som hästar också gillar. Efter ett tag kommer han att vara så nyfiken på vad du har för dig att han bara måååste kolla vad matte gör. Låssas att du inte ser honom utan låt honom undersöka själv vad du äter på och ge honom en smakbit. Då kommer han att koppla ihop matte + godis = mysigt. Jobba därifrån i små steg, och det kommer inte att dröja innan du kan gå rätt på honom i hagen, ge honom en kram och en godbit och gå därifrån med en lös häst i hälarna.
Jag har praktiserat samma grej på en älgko i skogen vid fikarasterna och efter 2 dagar åt hon morötter ur handen på mig. Jag kan lova att en älgpuss smakar gott. :p

algko.jpg

*skrattar hysteriskt* :rofl: haha.

Tyvärr hann jag inte se detta innan jag far till stallet. MEN det tog 4min och voila jag hade honom i handen :bow:

Han står själv, men är bara ett staket till den andra hagen och hästarna står precis vid staketet för att se varanndra. Han vill definitivt inte komma in, oavsett om han står själv eller med flocken. Jag är bara tvungen att berätta hur det gick :p

Jag var nervös för att jag inte skulle få in honom, jag visste det hela tiden. När jag mockade och blandade mat, jag intalade hela tiden mig själv att jag aldrig skulle kunna rida honom (rids han inte = sinnesjuk häst dagen därpå :P) jag tog ett grimskaft runt halsen på mig, tog med mig ett äpple att smaska på (misstänkte att det skulle bli en lång promenad, och.. inte helt fel att käka på något då) Så tänkte jag. Hur i helvete kommer det gå om jag går och intalar mig själv att det inte kommer gå? Så tänkte jag på det jag läst "Desto större hage = desto mer utrustad med tålamod bör du vara" och jag intalade mig själv "Jag har tålamod, och jag KOMMER få in honom"helt sjukt :crazy:

jag gick in. Han började nonchalant skritta därifrån. Jag ställde mig still, smackade. Han stannade upp och tittade på mig som om "Är du dum i huvudet? Vill du att jag ska springa helt plötsligt? All right.. " så travade han. Men till skillnad från alla andra gånger, travade han runt mig.. antagligen eftersom att han förknippar det med longeringen eftersom det är JAG som sa till honom att springa. Han stannade upp och tittade på mig, jag gick närmre, han backade, jag backade. Så gick han en bit ifrån och åt lite gräs. Jag tog 4-5 steg mot honom, satta mig ner på huk och sa "Det är helt okej, jag kan sitta här hela dagen om det behövs, inga problem killen.. Jag har mitt äpple här, kom när du känner att du vill smaka bara.." så tittade han på mig, och jag åt mitt äpple. Satt så i 1min ungefär. Så resten jag mig upp, sträckte fram handen och frågade om han ville smaka.. Han slukade den och "tackade" genom att visa att han tyckte om den.. Jag gick fram och kramade honom och sa att han var duktig. Jag fick honom och han följde med :banana:

Nu ska han få gå i denna hagen i 1 vecka. Gör vi framsteg, släpper jag in EN häst där, och tränar honom (för han ska kunna det när han går med andra hästar också) han ska få gå med denne häst i två veckor ungefär. Gör vi framsteg, och att han frivilligt kommer fram till mig ställer jag honom med flocken. Och tränar där, förhoppningsvis kommer han inte vara svårfångad mer och jag HOPPAS verkligen HELHJÄRTAT att han blir bra på detta igen. Så även jag kan längta till sommarbetet :crazy:

Tack för era underbar tips allesammans, och speciellt tack till dig Ride on. Kram på er allt gott hästfolk. Jag lär säkert skriva mer här, är bara tvungen *skrattar*

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
581
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter