Såret är läkt men hon haltar ännu...

S

Sarah_8304

Mitt treåriga shettissto fick för ungefär 2½ månadsen ett sår på vänster bak, veterinären tittade på det och sade att det inte vart något farligt eftersom det bara var ytligt och lätt behandlades med en receptfri salva vilket jag gjorde. Men nu e det så att såret är helt läkt, finns inget kvar förutom en förhårdnad ungefär som en kula + att hästen haltar väldigt markerande. Jag vet absolut inte vad jag skall göra, är det någon som vet vad detta kan bero på. Det enda Vet säger är ju att dom vill komma ut och titta på det. Kan man få några tips ??? :confused:

Har hästen haltat i 2½ månad nu (i så fall bör du verkligen ta ut veterinär igen)? Eller är det en ny skada?

Nej, inte halt i två månader, hon läkte såret och då försvann hältan men som nu har kommit tillbax, hon har varit öm och markerat lite till å från hela tiden, har varit i kontakt med Vet som endast säger att det är vila som gäller och att såret rengörs och hålls ordning på. Asså jag vet verkligen inte vad ja skall göra, känner mej så dum... :cry:

inget tips kanske, men idag såg jag en häst som hade ett så djupt sår att man såg skelettet. Hon hade fastnat i en vajer.. usha.. Och då är hon ändå 23, gamla Storråda. Och alltid ska hon vara värsta :smirk:Men detta kommer hon att klara fint :)

Jag vet att jag borde åka in med henne på en klinik för undersökning men vad gör man när inte hästen är försäkrad då ? Jag vill verkligen göra det mesta för min lilla flikka men hur gör man när inte pengarna räcker till ?

Jag vet att jag borde åka in med henne på en klinik för undersökning men vad gör man när inte hästen är försäkrad då ? Jag vill verkligen göra det mesta för min lilla flikka men hur gör man när inte pengarna räcker till ?

Antingen biter man i det sura äpplet fixar pengar och åker in med hästen (alt ber veterinär komma ut) eller så får man vänta och se om det blir bättre.

Det låter förmodligen spydigt, men om man inte har så gott om pengar så måste man ta sig råd med en försäkring (altenativt lägga undan pengar till veterinärräkningar) eller om man inte klarar det ekonomiskt låta bli att skaffa häst/sälja hästen/arna. Det är inte snällt mot hästarna om man inte klarar av basic sjukvård, tänk om hästen får något riktigt akut smärsamt? Det kostar med nödslakt också.

Japp.. Jag håller med Lobelia fullt ut.. Vill du ge din häst det allra bästa så bör du ha den försäkrad.

Men, men. Du kan hitta "snälla" veterinärer där du får en viss period att betala. Det är värre med kliniker där du på de flesta ställen löser ut hästen.

Jag vet inte vad som kan ha hänt med din pålle. Men förmodligen har det inte läkt som det ska.
En häst jag hade för att tag sedan fick samma typ av symptom. En hård bula på insidaN av det läkta såret. Det visade sig vara en bula full med var o bakterier.
Du har tur om det är så enkelt, i värsta fall kan din pålle ha fått en pålagring av något slag, fast det är lite väl tidigt för en sådan att bildas..

Samla ihop allt du äger o har o åk i väg så snart som möjligt innan det blir fler komplikationer.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 919
Senast: Glimm
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025