Fast det är här jag vill protestera lite. Själva pudelns kärna.
Dvs personligen tycker ju jag att det är plättlätt att se kopplingar och förstå större sammanhang på lite information. Ibland ju mindre desto bättre om man säger så. Det är min favorit av alla saker att göra. Släng lite fakta på mig och jag skriver dig en uppsats med högtflygande slutsatser och allt.
Men ”
Tänka fritt är stort men
tänka rätt är större"
Är väl värt att reflektera över (även om de flesta tycker det borde stå tvärtom, tänka rätt är stort men tänka fritt är större. Då reflekterar de nog inte över resultat av forskning utan över sociala regler osv.)
Därmed inte sagt att jag drar rätt slutsatser. Det är ju bara rätt slutsatser som räknas. Fel slutsatser är ju totalt värdelösa, och mer värdelösa ju högre position och intelligens man har, och utan alla fakta riskerar man dra fel slutsatser hela tiden.
Därav mina små länkar till artiklar som kombinerar hög IQ med i vissa fall hög tro på konspirationsteorier.
Så det är såklart antagligen helt sant och väldigt rimligt att det är troligare att en intelligent människa träffar rätt i sina sammanhang och kopplingar än vad jag gör. Men att tro att det duger i verkligheten att köra på och koppla och förstå sammanhang utifrån hälften av den möjliga faktabasen man kan ha är ju helt vansinnig risk, eller?
Kul att köra Formel 1, men är det inte roligare utan ögonbindel?
(då kör jag ju hellre folkrace med fulla synfältet liksom
)