B

Bellan

Jag är helt grön på det här.. Pållan har ett sår på benet, hur tar jag bäst hand om det? Det är ca 1 cm i diameter, ser fint ut. Inget var osv syns. Men det är svullet, själva såret.

Hur brukar ni göra när era älgar får sår?

Sv: Sår..

så små sår tvättar jag bara. min får sår hela tiden och svullnar i benen så jag har slutat bli så där jätteorolig nu..

Sköljer rent och låter det vila. Kroppen läker bäst om den får sköta så mycket som möjligt själv.

Vad tvättar ni med? Jodopax, eller bara vatten, eller?

Beror på hur smutsigt det är, men kan inte minnas sist jag använde annat än vatten. Använder jag något annat så är det utspädd jodopax. Pappa hade nåt sårrengöringstjosan till kossorna som jag använde en gång vid ett jättesår, men kommer inte ihåg vad det hette.

Men som sagt; vatten kommer du långt på. Förra kusen hade jämt en massa sår, men det var bara att skölja rent så läkte såren snabbt och utan komplikationer.

Vanlig tvål och vatten är det bästa tycker jag. Blir det kladdigt använd något starkare som tex alsollösning/sprit. (Inte i närheten av ögon o öron bara.) /Lisa

När det är precis nytt tvättar jag med alsolsprit eller nåt annat bakteriedödande och om det behövs rengöras igen använder jag oftast koksaltlösning bara och låter det bara vara. Såna små, ytliga sår är oftast inget att oroa sig över.

är de ett ytligt sår så är vanlig mild tvål och vatten bäst men om såret är djupt är de bäst att bara tvätta rent med vanligt vatten bara (risk för att tvål blir kvar inne i såret) och sedan andvända blåspray på, av egen erfarenhet är blåspray de enda alternativet då vår veterinär alltid sagt att jodopax bara gör de värre (jodopax kommer innom några år att försvinna helt pga att de visat sig att de bakterierna trivs utmärkt bra i utspädd jodopax, om man i nödfall ska andvända jodopax ska de spädas just innan de ska användas och läggas en bakteridödande salva ovanpå) då finns de enklare och bättre alternativ! de bästa salvan att andvända sig av är pencillinsalva (skrivs ut av veterinär) för oss är inga andra alternativ otänkbara numera och är de gäller svullnader använder jag mig av alosolgel då den drar ur svullnaden på nån dag bara och lindrar klådan som uppstår när såret börjar läka, jag lindar alltid om såret sitter så de är möjligt, ger bästa resultat! alosollösning eller sprit är oxå bra men de sägs att dens dunstar(?)! de var mina tips! Lycka till! /Sara

på mindre sår brukar ja bara tvätta rent m lactacyd, på större och djupare sår blir det omslag med animalintex

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023