Sv: Sår..
är de ett ytligt sår så är vanlig mild tvål och vatten bäst men om såret är djupt är de bäst att bara tvätta rent med vanligt vatten bara (risk för att tvål blir kvar inne i såret) och sedan andvända blåspray på, av egen erfarenhet är blåspray de enda alternativet då vår veterinär alltid sagt att jodopax bara gör de värre (jodopax kommer innom några år att försvinna helt pga att de visat sig att de bakterierna trivs utmärkt bra i utspädd jodopax, om man i nödfall ska andvända jodopax ska de spädas just innan de ska användas och läggas en bakteridödande salva ovanpå) då finns de enklare och bättre alternativ! de bästa salvan att andvända sig av är pencillinsalva (skrivs ut av veterinär) för oss är inga andra alternativ otänkbara numera och är de gäller svullnader använder jag mig av alosolgel då den drar ur svullnaden på nån dag bara och lindrar klådan som uppstår när såret börjar läka, jag lindar alltid om såret sitter så de är möjligt, ger bästa resultat! alosollösning eller sprit är oxå bra men de sägs att dens dunstar(?)! de var mina tips! Lycka till! /Sara