horselover77

Trådstartare
Min häst fick ett litet sår på kotan som blev infekterat så hela benet svullnade upp. Knät var dubbelt större än det andra och benet var svullet ända upp till bogen. Veterinären tryckte en massa blod ur såret och gav hästen en metacamspruta och svullnaden gick ner på några dagar. Problemet är bara att svullnaden inte vill försvinna helt. Det är 1 månad sedan detta hände och såret har läkt men frambenet är lite tjockare än det andra och på natten då hästen står stilla i boxen blir benet tjockt. Är det vanligt att det är svullet så här länge eller kanske aldrig ens går bort eller kan svullnaden forfarande försvinna? Vet inte om jag borde kontakta veterinären igen eller om han ens kan göra nånting åt saken. Det är alltså så liten svullnad att det knappt syns men man känner den tydligt.

Sv: sår

Jag hade definitivt kontaktat veterinären igen. Kan det sitta något kvar i såret? En spricka i benet eller en infektion i själva leden? (bara spånar nu)

Ibland kan den allra sista svullnaden vara svår att få bort när det hänt något. Som när min sparkade i väggen hela tiden :(

Sätt på ett spritomslag över en natt och se om det går ner, gör det inte det så är det något som är fel ;)

Tycker också veterinärkontakt/undersökning igen.

Det kan ju vara en spricka, att leden är irriterat än eller något annat, kanske en infektion på g.

Svullnaden kan även ha blivit kronisk så att det altså inte är någon fara mer än ett skönhetsfel, men bäst är ju att det undersöks en gång till.

På vissa hästar så kan det ta månader innan svullnadern går ner. Men spritomslag under natten under en veckas tid är inte helt fel. Det påskyndar att svullnadern går ner. Blir inte svullnadern värra så skulle jag avvakta vetrinär.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka