Sår vid svansrot

H

Helan 38

Hej alla duktiga "bukfalistser".
Är helt ny här på buke och mitt första inlägg.
Tänkte höra med er vad ni har för teorier om detta:
Kompisens hästar har fått sår vid svansroten, den ena under svansen, där det är hårlöst, och har liksom spridit sig "utåt". Den andra hästen har såren precis vid ovansidan av svansroten och upp på baken så att säga. Jag trodde på parasiter, mask, men hon ville ej lyssna på det örat.
Vad tror ni?

Sv: Sår vid svansrot

Kan väl vara så att hon är torr? Det problemet har jag med min pålle. Barnolja eller majsolja!

Får du bukt med torrheten med hjälp av oljan då? Behöver du smörja länge, och hur fort ser du resultat?

Hade en "passhäst" som plötsligt hade ett sår på undersidan av svansroten, ganska långt upp. Det gick nästan från sida till sida, ca 3-4 cm brett och täckt av gul-röda ruvor. Efter mycket funderingar kom vi på vad som drabbat honom - när han kliade rumpan mot rese-krubban (var uppe på Bersåker, så det var inte i hemmamiljö) fick han svansen över kanten och det var den som skavt sönder skinnet, som ju är lite mjukt och känsligt där.

Tack så jättemycket för tipsen jag fått. Ska berätta för min kompis om dessa förslag som dykt upp här.
Ha det gott!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: caballus
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse