sår under näsborrarna!?

H

Helenaa

Då ska vi se hur jag ska formulera min fråga!
häromdagen hade min häst ett sår under ena näsborren, eller såret är mera som att huden har blivit rosa och sen är det som en spricka i den "rosa ringen". det är ca som en 50öring i omkrets. och nu har hon fått precis likadant under den andra näsborren!? vad kan detta vara?
tack / Helena

Sv: sår under näsborrarna!?

Ja, det undrar jag också, min ettåring har något liknande i ena näsborren. Ungefär där näsborren tar slut och går över i mule, precis i vecket där. Nästan så det ser lite exemaktigt ut, tilläggas kan att han är mörkbrun utan tecken i ansiktet så solexem kan man väl utesluta?

Sådär får min valack när han blir solbränd (rosa mule), det blir bränt av solen, och sen torrt och spricker. Smörjer med helosan sol.

(Du som hade mörk häst med mörk mule, de kan ju torka ut av solen med, få som självsprickor kanske? Skulle prova helosan sol där med)

min häst är med brun med svart man och svans och en stjärn!

Ska lägga in en bild tänkte jag. om det går.

använd solskyddsfaktor, jag hade ett sånt där som ser ut som ett lypsyl (modell större) med hög faktor, min förra häst hade rosa mule och fick alltid soleksem om han inte blev smörjd, det fungerar.

Min häst med rosa mule får ofta sår av solen, men jag tycker inte det på bilden liknar soleksem....
Dock är han ju mörk, och jag kan eg. inte komma på vad annars det skulle vara, så prova med Helosan sol och smörj gärna emd tjärsalva öer natten, det brukar vara bra.

Förra sommaren gick våra hästar på ett ganska nerbetat ställe ett tag och då fick de liknande på mularna. Veterinären sa att det var ganska vanligt att det blev så om det är mycket nerbetat, för då går de och äter även sånt som inte är så bra för dem. Alltså typ en allregisk reaktion.
Vi smörjde och bytte bete så blev det bra.

En annan tanke.

Eftersom det sitter precis på tvären på två ställen ser det nästan ut som ett skav efter tex att nosgrimman glidit ner över nosen och skavt. Det kan inte ha hänt nått sånt? Min killar brukar dra i varandras nosgrimmor om de har grimma på sig i hagen...

Fast på min pålle är det bara ena näsborren samt att det snarare är i näsborren än utanpå, han går dessutom grimlös så skav är det ju inte. Tror mer på exem av något slag då.

Fast på min pålle är det bara ena näsborren samt att det snarare är i näsborren än utanpå, han går dessutom grimlös så skav är det ju inte. Tror mer på exem av något slag då.

Exakt där min herre får själva sprickorna som sagt. SOlbränd blir han på allt det vita/rosa på mulen, men det spricker/blir sår bara där precis i 'vinkeln' i näsborren.

Om de äter vissa växter blir de överkänsliga för sol med, (fotosensibilitet), men det brukar 'slå' på alla vita tecken, inklusive de på benen med

Om de äter vissa växter blir de överkänsliga för sol med, (fotosensibilitet), men det brukar 'slå' på alla vita tecken, inklusive de på benen med

Ja, fotosensibilitet var det som veterinären trodde det var på våra hästar. :bump:
Och de har alla svart hud där de drabbades. En svart, en brun och en silversvart.

Ja, de vita benen är alla fyra opåverkade på min häst iaf. Jag prövar att smörja ett tag så får vi se var det slutar. :smirk:

Tycker det låter som om hästen har blivit solbränd. På vissa ställen på mulen har en del hästar inget pigment och då kan de lätt bränna sig, med skorviga sår som ser ut som flagor. Jag skulle smörja med Helosan sol - även om det såklart :) är bäst att göra det in förebyggande syfte...!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 923
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka