Sår - tvätta rent med?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Okej, jag vet att det här är jätteuttjatat.
Men ändå:

Om min häst har ett litet blodigt sår, vad ska jag då göra rent med och varför just det?
Om den har ett sår som inte blöder men som typ är smutisgt/varigt, vad ska jag gå göra rent med?
Jodopax/Koksalt/Alsolsprit, annat?
När är det man inte ska ha jodopax?

Sv: Sår - tvätta rent med?

Först spolar jag rent med ljummet vatten, tvättar bort allt blod osv. Sen brukar jag tvätta rent med alosholsprit och smörja in med någon salva och ev. linda beroende på vart såret sitter.

Eftersom du redan har fått väldigt utförliga svar i din jodopaxtråd, avstår jag från att svara på just det.

Jag hade börjat med att spola rent såret med rinnande vatten, om det är smuts som inte går att spola av hade jag tvättat med Lactasyd. Är det infekterat, alsolsprit eller penicillinsalva.

Är såret torrt låter jag det vara och litar på att kroppen sköter det själv.

Det finns en superbra sårsprej på Granngården från 4ess osm är väldigt bra och enkel att använda. Min häst har små sår hela tiden (klumpig) och sedan jag hittade den sprejen är allt väldigt mycket lättare. Jag tvättar bara rent med ljummet vatten och sprejar med medlet. Oftast får det sedan lufta. Tänk på att många sår inte mår bra av att stängas in med salva.;)

Jag tycker i o f s inte Juvanesta är så tjock att den "stänger in". Den är ju tvärtom extremt tunn och ska läggas på extremt tunt.

Eftersom du redan har fått väldigt utförliga svar i din jodopaxtråd, avstår jag från att svara på just det.

Jag hade börjat med att spola rent såret med rinnande vatten, om det är smuts som inte går att spola av hade jag tvättat med Lactasyd. Är det infekterat, alsolsprit eller penicillinsalva.

Är såret torrt låter jag det vara och litar på att kroppen sköter det själv.

Men man ska inte ha på t ex alsolsprit om det blöder?
Då ska man bara tvätta med vatten och ev mild tvål?

Tycke och smak. Jag vill inte använda mer än nöden kräver, d v s oinfekterade, okomplicerade sår - vatten eller tvål och vatten i min värld.

Tvätta med lactacyd, ha det luftigt.
Sen finns det på apoteket väteperoxid som "kokar" ur såret en massa baskilusker. Kanon bra!

spola rent såret, vatten löser upp mycket! Är det ett ytterst litet sår på med någon skyddande salva (så inte tex. flugorna ger sig på) annars jodopax eller annat bakteridödande

I vårat stall brukar vi tvätta såret med rinnande vatten sen smetar vi på lite aloe vera salva som gör att såret läcker snabbare och skyddar mot flugor funkar jätte bra till häst bett när pälsen har bitits av.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 063
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 928
Senast: starcraft
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka