Sår som svullnat upp

8

89madde89

Min häst fick ett litet sår för ungefär en vecka sen. Och jag hade på salva. Och förut när min häst fick ett sår så hade jag bara på salva dom första dagarna,sen läkte dom,eller ja,de är fortfarande skorvar där,men inget allvarligt.
Så jag gjorde samma med det här såret,för det såg så litet ut. Jag hade på salva dom första dagarna.
Och nu har det gått en vecka,och hovslagarn kom och "spikade" på skorna,och då märkte han att benet hade svullnat upp. Så han tyckte jag skulle ringa veterinären. Så har gjort det.
Men jag vill ju inte hålla på ringa veterinären varje gång,då jag inte har råd med det. Hon har gjort illa sig så många ggr att mina pengar försvinner..
Så nu undrar jag hur ni gör när eran häst fått sår på benet. vad ni har på och hur ofta. Och vad gör ni när ni ser att benet svullnat upp,har ni på något?
Tacksam för svar!

Sv: Sår som svullnat upp

Varför uppstår såren?
Kan man göra ngt åt orsaken? kanske sparka sig själv?

Vätepeoxid köper man på apoteket är jättebra att tvätta sår med:smirk: Men lite svårt att säga ngt när man inte vet vad det är för sår, hur stora och vad han får det ifrån. Småsår kan alla hästar få som är obetydliga och läker av sig självt...men svullna det så måste du förstås ta ut en vet.

Vill inte vara elak, men har du inte råd att ta ut vet så tycker jag att man inte ska ha häst

Senast ändrad av en moderator:

Varför uppstår såren?
Kan man göra ngt åt orsaken? kanske sparka sig själv?

Vätepeoxid köper man på apoteket är jättebra att tvätta sår med:smirk: Men lite svårt att säga ngt när man inte vet vad det är för sår, hur stora och vad han får det ifrån. Småsår kan alla hästar få som är obetydliga och läker av sig självt;)

Såren kommer efter jag vart ut och ridit. Det här såret jag pratar om nu fick hon troligen av en sko,som hon tappade. Det va ett ganska litet sår,sånt där vanligt som dom brukar få ibland. Men det var tydligen inte det. Eftersom det svullnat upp så pass mkt.
Tack för tipset förrästen! Ska prova det :)

Salva på sår?

A och O med sårvård är att hålla det rent och torrt. Salvor och dylikt irriterar, det bästa är koksaltlösning och luft =) Blir det infekterat använder man något uttorkande (dra ut skiten) som alsolsprit/lösning.

Jag har aldrig riktigt fattat dessa proteinsalvor och silversaker. De är dyra och, vad jag sett, inte fått annat resultat än traditionella metoder! Enda gången jag skulle kunna tänka mig använda någon salva på ett sår är om det är extremt mycket flugor ute (under sommaren dvs) för att hålla dem borta!

eller för att hålla sårkanterna mjuka ;)

Vill inte vara elak, men har du inte råd att ta ut vet så tycker jag att man inte ska ha häst

Mm, fast det finns ju en smärtgräns, eller? Det är DYRT att ta ut distriktsvet. Drygt 2000 kr fick jag betala i fredags för ett besök + Finadyne och stelkrampsspruta. Visserligen var det ju jourtid (efter kl 17), men det är det ju alltid:smirk: . Så jag FÖRSTÅR TS. Jag vill inte heller ta ut vet om jag känner att hästen inte mår dåligt av att jag avvaktar lite och försöker behandla själv. Är hästen riktigt illa däran, som min lilla pålla som inte kunde stödja på sitt ben, ringer jag såklart direkt. Har man otur kan ju pengarna rinna iväg snabbt. Tvåtusen här och tvåtusen där, och vi är snart uppe i stora summor. Rör det sig inte om samma skada/sjukdom får man ju inte heller tillbaks från försäkringsbolaget...

Jo,det är ju sant. Det finns en gräns. Varje gång veterinären kommit ut till oss,som blivit ofta,så har det blivit kring 1000-1500:- Och man har ju inte direkt lust stå och betala det hela tiden. Plus att man har en massa annat som ska betalas. Bli ju nästan 2-3000:- i månaden :crazy:

I min värld känns det som att hästkroppen vet vad den ska göra för att läkas. Det är vi som betalar för hästen som vill att läkningen ska gå fort så användbarheten inte decimeras.

Sårkanter sluter sig självt, petar man bort skorpor/håller dem mjuka blir det mer ärrvävnad.

Det är fasligt dyrt med veterinärer! Dock hade jag tur nu när min häst skadade sig, allt som kostade var stelkramp (300 kr), själva veterinären är gratis och sjukvårdsartiklar har jag en mer-än-gärna mor som tar hem från jobbet :angel:

Min unghäst fick en spark ovanför knät för 1 månad sedan. Jag ringde vet och han fick finadyl i några dagar.
Sedan fick min andra häst en spark på samma ställe, jag tvättade såret och lät det vara, han svullnade upp ganska mycket och det spred sig ner över senorna. Han haltade inte och var bara lite öm över såret. Men jag ringde inte vet, då han inte hade temp. Efter 1 vecka gick det ner av sig själv. Han är fortfarande lite svullen över såret.

Man är för snabb att ringa vet, ofta iallafall jag. Som ni säger det kostar ju minst 1000 kr bara dom kommer. Hästen måste ju ha förmågan att läka själv utan en massa preparat. eller?

*kl*
Det är dock gratis att ringa och be om råd.
Oinfekterade sår ska tvättas ur med NaCl och hållas rena. Infekterade sår tvättas ur med sprit el liknande och hästen ska feberkollas. Får hästen feber måste den få antibiotika.
Detta gäller alltså generellt. Finns det risk att såret penetrerad en led eller senskida kan det vara en bra idé att behandla med antibiotika i förebyggande syfte. Ring din veterinär och fråga om varje enskilt fall.

Jag vill inte heller ta ut vet om jag känner att hästen inte mår dåligt av att jag avvaktar lite och försöker behandla själv.

Det var inte riktigt så jag menade:smirk:

Jag menar att om hästen behöver vetrinärvård så måste den få det, oavsett vad det kostar;)

Rör det sig inte om samma skada/sjukdom får man ju inte heller tillbaks från försäkringsbolaget...
Hej!

Nu vet inte jag vilket bolag du har men mitt bolag ersätter alla skador inom samma "skadeperiod"(120 dagar, eller vad det nu är jag har). Så trodde jag alla bolag gjorde??

Jag har fått ersättning för både knäledsinflammation och frambenshälta på samma, och sen på ny period: frambenshälta och sparkskada med fraktur och operation. Ocj ja, vi är bra på skador jag och häst:-)

/ Lavinia, som låter rena sår vara, så länge de är ytliga, tvättar med koksalt på lite större sår och ringer vet och rådfrågar vid stora sår, sår vid led eller om häst är halt eller febrig.

hej! ta en temp på hästen och kolla om den har feber, har den det kanske en vet. bör titta till den.

Då har jag kanske missförstått (hoppas det:D ). Jag trodde inte att man fick lägga ihop kvitton från, t. ex., kolikbehandling och hältbehandling, och sedan dra bort självrisken och få ersättning för resten. Jag trodde, förhoppningsvis felaktigt, att man bara får ersättning för belopp överstigande självrisken när det rör sig om samma skada eller sjukdom.

fast är det stora sår (som det min shettis fick i höstas då hon blev knivskuren i hagen, eller när op.såret på mitt halvblod sprack upp) är det en god ide att hålla kanterna mjuka ANNARS blir det ärrvävnad så det heter duga :crazy: och ev. mkt. vita hår.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka