Sår som sprider sig

M

miss_strandberg

Har en häst i mitt stall som har ett sår strax under knät höger bak. Såret kom till för över 1 månad sen men har ännu inte läkt. Det konstigaste av allt är att nu är ett stort "fält" på benet under och runt om såret fullt med blödande sår. Detta ökar dessutom varje dag.
Hästen har varken feber eller är svullen, verkar heller inte ha ont av det. Men jag känner ändå att jag blir orolig då det i stallet finns både föl och dräktigt sto (i fall det skulle vara något smittsamt).
Någon som vet vad det skulle kunna vara för något?

Sv: Sår som sprider sig

Är det ett vätskande sår?
I så fall är det ett ganska vanligt fenomen om man inte lyckas hålla huden runt om torr.

Om såret vätskar sig, så försök skydda den friska huden under med fet kräm, som stöter bort vätskan.

Nej, det är som att pälsen fräts bort på något vis :confused:

Sekret från sår fräter, så det kanske kan vara värt att prova att tvätta rent, torka och smörja med ex idomin i ett relativt tjockt lager.

Fast det är just typiskt för vätskande sår att vätska fräter på huden runt om.
Men efter som såret är så gammalt så kan det också komma från det som man behandlar/tvättar såret med. Det är ju inte precis normalt med sår som inte läker på en månad. Så jag misstänker att det kanske inte sköts helt optimalt heller.

Bara en tanke: Det kan inte vara regnskållor?

De kan ju också vätska sig och bli som sår, håret trillar bort och de sprider sig lätt.

Har du bett någon kolla på det?

Har inte såret läkt på en månad och sköts på ett bra sätt så skulle jag kontakta vet. Vet man inte hur såret ska skötas så får man ta reda på det så att det läker.

Svarar till alla: Hästen är inte min så det finns tyvärr inte så mycket jag kan göra. Men tänkte i alla fall försöka få fram bra anledningar för att ta dit veterinär.
Tog i alla fall lite bilder idag, tänkte om det kunde vara lite lättare att se då:

30009585.jpg

Det här är alltså det ursprungliga såret:
30009500.jpg

30009476.jpg

Ser ut som ett mycket dåligt skött sår som börjat bilda svallkött. Den här hästen behöver mycket bättre vård än vad den har fått. Att pälsen försvinner runt om är också orsakat av såret inte sköts på ett riktigt sätt.
Vill inte ägaren ta ut veterinär så kan lugnt upplysa om detta är ett brott mot djurskyddet. Där det sägs att hästan ska ha veterinär vid behov. Denna hästan har behov som det ser ut nu och troligen haft det behovet länge.

Såret sitter strax under hasen ;)

Håller med Masse. Hästen behöver behandling.

Ser ut som om det på hasspetsen är ett sår. Har bandaget tryckt? Hasbandagen är svåra att lägga, risken för tryckskador stor. Det vill verkligen till att veta hur sårskador ska behandlas om man väljer att själv försöka leka veterinär.

Såret i sig ser inte farligt ut. MEN det skulle ha skötts om från dag 1. Ser det så här ut efter en månad så är det illa. Med rätt behandling skulle såret ha kunnat varit läkt på den här tiden

Senast ändrad:

Kan ju tillägga att en inspektör som kommit ut och sett den här hästen vid en inspektion inte hade sett med blida ögon på att den gått en månad med detta såret.
Som cutty skriver så skulle det här såret med rätt vård varit läkt vid här laget.

Är faktiskt fullt anmälningsbart till djurskyddet att hästen ser ut som den gör och inte har fått vård. Finns stor risk för allvarliga konsekvenser för ägaren i det här fallet vid en anmälan..

Tusen tack för alla svar :bow:, ska genast prata med ägaren och försöka få dit veterinär.

kl

himla bra att det finns folk som reagerar trots att det inte är din häst:bow:

Men att man som hästägare inte reagerar själv när såret inte vill läka och gör ngt är för mig obegripligt:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: caballus
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix