sår på tungan.

Cilla

Trådstartare
i söndags, när vi var ute på långtur upptäckte jag att min häst hade ett sår på tungan. när vi sen kom hem på kvällen upptäckte jag ett likadant på andra sidan tungan.

såren sitter ovanpå tungan, men längst ut på sidorna och ungefär där bettet ligger i munnen.

vart kan hon ha fått dessa sår från?
jag rider på ett rakt bett, med ringar och är inge speciellt hård i handen. hon har aldrig haft sår innan heller..... :crazy:

helt förvirrande detta! nån som kan ha nån aning om vart om har kommit från?

Sv: sår på tungan.

Hej, jag har råkat ut för samma sak då en medryttare red min häst på western stångbett utan att fråga mig, det blev flertalet sår i tungan. då det inte kommit tillbaka tror jag att det är bettet. annars skulle jag gissa på vassa tänder som behöver raspas..

Notera ochså att jag skrev i tungan och inte på, de blev 1-2 cm djupa.. men när jag upptäckte dem så blödde de ej men var som om man skär i korv..... hade ut veterinär men han visste inte vad det var...

När är tänderna kollade sist? Det kan inte vara så att hon skaver tungan mot tänderna när det raka bettet kommer i munnen? Raka bett pressar ganska bra mot tungan på de flesta hästar...

dom är kollade för några veckor sen!

kollande på tungan för några dagar sen, och såren har läkt ut nu... :)
tror att hon bet sig sälv mellan bett och lan när vi gick i skogen! :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 899
Senast: starcraft
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 089
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 578
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka