sår på ryggen hjälp!!

lady96

Trådstartare
min ponny har fått ett hästbett på ryggen så allt hår och skinn är borta... Kan man sätta på något skydd och ha på sadel ändå? vad ska jag göra???!!! Tacksam för svar!!!!!!!! :nailbiting:j

Sv: sår på ryggen hjälp!!

Är skinnet borta där sadeln ligger an så kan du inte lägga på något som kan skava.

Var sitter det någonstans?

Säger som övriga, om såret är under där utrustning ligger så låt såret vara tills det läkt och vuxit ut päls igen. Annars kan du få betydligt större problem än så.

Renskinn/fårskinn brukar vara toppen.. särskilt renskinn..:)

Sitter det precis där du sitter eller kan du rida barbacka ett tag, det är det allra bästa, men det är ju inte alltid lämpligt på vissa hästar.. De kan liksom tappa en på väl utvalda ställen då..:D

Mvh Domino_s

Jag har renskinn på min superkänsliga häst, men jag skulle inte lägga någonting på ett regelrätt sår. Så bråttom har man väl inte att rida att man inte kan låta hästen slippa tryck i sårområdet den lilla tid det tar att läka jämfört med tiden det tar att vänta ut ev infektioner etc.

Skulle du själv vilja ha någon på ryggen om du hade fått ett liknande sår? Självklart ska du inte rida förren såret är ordentligt läkt. Det finns en hel massa annat du kan göra för att aktivera din vän istället för att rida.
När såret väl är läkt så lägg på ett renskinn som skydd men se då också till att sadeln inte blir för trång.

De har toekat nu och en annan i stallet sa att jag kunde rida med sadel och bara fårskinnspad under! och jag kan inte göra ngt annat.. hon har precis vart skadad och får inte longeras och tömköra måste jag ha en gjord som också trycker på.. måste hålla igång henne...!!!

De sitter precis ovanför kanten om man tänker en fårskinnspad om du fattar?

gå på promenader i skogen - skritt håller igång dem bra tills det har läkt och du kan ju även jogga med henne bitar av turerna. Du kan även long-reina. Då behöver du ingen gjord

Jag har renskinn på min superkänsliga häst, men jag skulle inte lägga någonting på ett regelrätt sår. Så bråttom har man väl inte att rida att man inte kan låta hästen slippa tryck i sårområdet den lilla tid det tar att läka jämfört med tiden det tar att vänta ut ev infektioner etc.

Jag uppfattade det som att det var endast päls och lite hud borta, alltså ett torrt och ej öppet sår.
Vid öppna sår ska hästen naturligtvis slippa ha sadel.. Där är vi helt överens.

Mvh Domino_s

De var ett helt öppet sår.. man såg ju "köttet" eller vd man ska säga! men nu är de lite torrt iaf!

Hej jag skulle inte lägga på en sadel på såret utan skulle låta det läka helt själv. Vet du hur det gick till? Var det nån som bråkade med din häst?

En kompis gav hästarna hö i hagen och då började dom bråka.. och en häst tog tag i hennes rygg och höll fast med tänderna och lady som hon heter stack iväg och då slets ju allt bort och sen har hon antagligen skavt bort de i boxen eller ngt för när jag kom nästa dag var allt helt öppet.

Okej ja när det gäller utfodring så äär det bra att ge många högar och på bra avstånd. att de inte kan bli bråk visa hästar kan ju vara ranghöga.

De har toekat nu och en annan i stallet sa att jag kunde rida med sadel och bara fårskinnspad under! och jag kan inte göra ngt annat.. hon har precis vart skadad och får inte longeras och tömköra måste jag ha en gjord som också trycker på.. måste hålla igång henne...!!!

Fast oavsett om hästen precis har varit skadad eller inte så måste ju såret få läka ifred. Nu är det snart rötmånad och jag hade ju istället för att lägga en sadel på som riskerar att skava istället sett till att såret läkte så bra som möjligt.

Precis. Hellre en längre vila nu och sedan lite försenad igångsättning, än avbruten igångsättning senare och ett infekterat ilsket sår i rötperiod...:crazy:

Min häst har fått några sår på vänster sida efter att ha släppts ihop med två andra hästar (som är broddade). De flesta är småsår som är lite varma, ett som ser ut som en spark på halsen. sen har han fått ett på ryggen, och där är han väldigt varm och öm, vill inte alls att jag ska komma i närheten utav det. Han är lite snorig, men verkar annars pigg. Har självklart inte ridit på honom efter att jag upptäckt såret.
Är lite orolig då det gäller just ryggen. Hur länge ska man vänta på att det ska bli bra av sig själv? Det har nu gått ca 3 dagar.

Alltså, det kan ju vara rejäla blåmärken din häst har fått, det vet man ju själv hur lång tid det kan ta innan det ger sig. Så länge det inte verkar bli värre tror jag du lugnt kan avvakta.

Hej,

Jag skulle inte lägga på en sadel på ett sår.
Kan du inte gå ut och gå med hästen istället? :) Jag känner ju inte till historien om varför hästen måste hållas igång och till vilken grad, men promenerad och jogga med hästen i grimma? Kan ju pulsa i snö och så nu om hon behöver aktiveras mera.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka