Sår på läppen - kanin

kenttjej

Trådstartare
Upptäckte ett ytligt typ "skrubbsår" idag på min kanins vänstra överläpp. Fattar inte riktigt var han har fått det ifrån... Det blöder inte o så men det är precis som att översta hudlagret är borta, ca 1 cm stort och den vänstra läppen är lite svullen när man jämför med den högra. Han verkar inte påverkad av det på nåt sätt, äter som vanligt o så.

Kände att jag blev helt nojig när jag såg det, har inte haft honom så länge o han har aldrig varit skadad. Behöver man göra rent det o med vad i så fall? Hur brukar ni göra med sår på era kaniner/gnagare?

Senast ändrad:
Sv: Sår på läppen - kanin

Är det torrt eller vätskar det sig? Är det torrt skulle jag låta det vara, om det vätskar sig, tvätta med koksaltlösning och håll lite koll på det.
Sår mår oftast bäst om man inte pillar för mycket med dem. :)

Sv: Sår på läppen - kanin

Tack för svaret!

Nja det var torrt, men kunde ändå inte låta bli att tvätta med lite ljummet vatten igår. Såg bättre ut idag, så känner mig inte så orolig längre. Men insåg att jag inte alls var beredd med grejer hemma ifall han skulle göra illa sig ordentligt :eek: Dax att ta en tur till apoteket!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 050
Senast: Luleå
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·
Hästvård Förra lördagen kom min häst in blodig och dan. Hon hade fått ett sår några cm ovanför kotleden. Ringde veterinären efter att jag...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Lindsen
·
L
Trav :cry: Var ute och körde min pålle igår, han har varit skitfin på sistone så jag brydde mig inte särskilt mycket om att han var lite...
2
Svar
24
· Visningar
2 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka