Sår och svullnad

S

sararara

KOm upp till min kille i morse och såg att han hade ett ganska litet sår långt upp på sitt framben. Han var väldigt svullen. Tog in honom och fixade i ordning det så gott som men sedan fick han gå ut igen.

Om svullnaden har lagt sig tills imorgon, ska jag låta honom stå ändå? Är det bäst att låta han stå i några dagar så att jag är säker på att han inte svullnar igen?

Tack!

Sv: Sår och svullnad

Glömde att fråga om jag ska göra rent såret flera ggr? Hur ofta isåfall? =) =)

att det är något vasst som stuckit in i hästen, det kan vara ett större sår där något gått djupare eller ett mindre som knappt syns. min egen är jättekänslig för den typen av sår, får alltid lymfa av den typen av sår.

när det blir svullnad/lymfa så lägger jag ett jodopax omslag (1-2%) tills det går ner, noga att det inte ligger mer än 12 tim. åt gången. är det synliga sår så lägger jag lite streptocillin eller juvenesta i såret under jodomslaget, det brukar ta ner svullnaden fort (veterinärens rek.). min pålle hade det förra veckan pga. att han skadat sulan och hade sjuksko, men bomullen hade flyttat sig under natten i karleden och spännet på sjukskon orsakat ett sår, benet svullnade upp från hoven och till strax under hasen. 2 dagar med jodomslag (bara dagtid) och streptocillin så va svullnaden borta.

Jag har bara gjort rent med jodopax eftersom såret inte är särskilt stort alls. Men ska jag göra rent det flera ggr om dagen ? kanske 2, eftersom dom går ute dygnet runt, så de sluipper bli inflamerat?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka