E
eloon__
Min häst går nu ute nästintill dygnet runt med 4 andra valackar i samband med att jag rider mindre. Han ska ha lite sommarlov helt enkelt! Han har haft en del småsår på bringan som jag antagit är sparksår, men de har ej varit så farliga. Bara att lite päls och hud ramlat bort, alltså inte djupt eller så. För ungefär 2 dagar sen hade han en sådan pälslös fläck med ett litet sår i på ena franbenet. Jag tvättade och hade på 4 ess hästsalva. Imorse gick jag förbi deras hage o hälsade på honom bara och då ser jag att han har ett till sår, precis på samma framben. Nu var det lite svullet där också. Sitter vid knät ungefär. Jag kan tänka mig att det har skett i samband med bus och att han har fått en spark. De leker och busar mycket och kan också markera när någon gör något den ej får. Men de bråkar inte direkt.
Ska ut nu igen och kolla om han är halt av det. om han inte är halt, tycker ni att jag ska skritta ut eller ska han stå? Hur gör man bäst rent sånna här sår? Är det bra som jag gör med sårtvätt och hästsalva? Kan jag få ner svullnaden genom att kyla? Han är lite varm precis där svullnaden är.
Hoppas på svar, är ej så bra på sånt här..
/e
Ska ut nu igen och kolla om han är halt av det. om han inte är halt, tycker ni att jag ska skritta ut eller ska han stå? Hur gör man bäst rent sånna här sår? Är det bra som jag gör med sårtvätt och hästsalva? Kan jag få ner svullnaden genom att kyla? Han är lite varm precis där svullnaden är.
Hoppas på svar, är ej så bra på sånt här..
/e