Sår kan det vara Herpes eller??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fettso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 784

fettso

Trådstartare
På hela ena sidan där bak(vaginan)på mitt sto vid slidöppningen men ej i vad jag kan se är det som ett stoort sår,det är rosa hon är svart i vanliga fall med några små röda prickar(sår)i det rosa.
Igår var där ingenting konstigt(kollar henne varje dag)och idag alltså hela ena sidan av grejen.
Hon var ej blodig i slidan.
Hon är på 157 dygn idag kollades sist på 129 dygn och var då dräktig.

Sv: Sår kan det vara Herpes eller??

Ska ringa vet imorgon hon har lite feber också...:(

Låter klockt.. håller tummarna att allt är bra,men jag vet att du skrivit om detta innan.. och då va de inget farlit sa din sysyter, så ta det lugnt men ring vet:D så ska allt säkert gå bra hoppas jag..

Det är ännu värre idag, täcker nästan hela grejen, det är som små blåsor och en del stora sår.
Har fått tid i Helsingborg imorgon(Torsdag)kl.12.00, så jag hoppas ändå att allt ska bli bra,hon är irriterad där bak och sprätter med bakbenen.
Önska oss lycka till!Kaela har idag gått 158 dygn.

Önskar er ALL lycka ni kan få.. Du får berätta i morgon hur det gått..
Men om det är det, har hon blivit smittad av hingsten då eller?
Kommer det skada fölet?
Hoppas verkligen dig all lycka, och att allts ska gå bra..

Antingen av hingsten eller av ngn icke så noga veterinär.
Nånting är det ju iaf, för inte ska hon vara helt sårig där bak...
Har ingen aning huruvida det är farligt??
Tack vi får hoppas på det bästa

usch då.. Men det borde gå på försäkring då ju..
Får hoppas det..
Japp hur är det med henne för övrigt då?

Hon äter bra men har varit snorig en längre tid , hon hade ju en period för ett par veckor sedan då hon inte åt ngt knappt på en hel vecka, nu funderar jag på om det kan ha haft ngt samband???:confused:

usch ja.. stackare har varit mycket probelm för din del känns det som men jag hoppas verkligen det ordnar sig i morn..

Det låter som smittsam beskällarsjuka, för tio år sedan fick vi ett sto till hingst med detta elände. Som tur var så upptäckte vi det innan hingsten fick kliva på, så vi hann inte få honom smittad.
Bra att du ska till veterinär, men är det beskällarsjuka så är det inte fara för fölet iallafall, dock kan det bli besvärligt att betäcka om ditt sto då blåsorna gärna kommer tillbaka. LYCKA TILL!

Hon är ju dräktig nu i 6:e månaden 158 dygn kan det dyka upp så sent i dräktigheten??Hon har inte haft några utslag innan utan dom dök upp nu.
Skulle hellre tro att hon fick det av hingsten, hon blev dräktig på första försöket trots hingstens höga ålder.

Stackare!
Ni verkar vara lite förföljda av elände tycker jag, hoppas du får svar på var det är för utslag. Håller tummarna för att det är något "enkelt" fel så du inte riskerar din lilla bebbe. Borde inte fler ston vara drabbade om det är beskällarsjuka? Om nu hingsten har betäckt fler förstås. Hingsthållaren kanske borde kontaktas i alla fall eller?

Hur har det gått Fettso? Du var väl med stoet i Helsingborg idag? /AFF

Jodå är hemma igen, det var herpes virus som hon fått utav hingsten så nu måste hingstägaren underrättas.
Inget roligt då hon kommer att få dras med det resten av livet, kanske blir det svårt att få henne dräktig ett annat år och jag vet inte om ngn hingstägare tar emot sådana ston.:confused:

Enligt vet så kommer hon ha det i kroppen hela tiden och blossa upp i bland i form av blåsor.
När hon har blåsor får man inte betäcka henne naturligt.
Ngn som vet om det överförs till fölet vid fölningen?
Är det på ngt sett farligt?
Detta var nytt för mig för det som står om Herpes i min bok så fattar jag det som att det läker ut och kvar blir ljusa fläckar,inte att hon skulle behöva dras med det hela livet???

Glömde skriva att jag fick ingen salva eller så med mig hem för enligt vet så var hon i slutfasen av det hela,*suck* så jag hade kunnat hjälpa henne tidigare.

Sen ville inte häst:devil: åka hem igen, hon stod som en envis liten åsna och vägrade gå in i en halvtimme:eek::rofl:
Det en da negativa med Islandshästar, sån jädrans egen vilja.

Visst är islänningarna underbara :smirk:
Har en lika envis sak här hemma.

Men om du vill betäcka Kaela igen så kan du väl testa semin istället för att smitta en hingst med herpes.

Vad tråkigt! Lite konstigt också att inte hingstägaren märkt något? Låter otroligt att hingsten skulle ha gått igenom detta symptomfritt?!:confused: Han lär väl knappast kunna betäcka naturligt igen?

hu, vad tråkigt, hoppas att hon inte känner av det alltför mycket och att det inte kommer tillbaka med en gång igen. Hingstägaren tycker jag också borde vetat om detta innan eller har dom precis skaffat hingsten så dom har dålig koll. Hursomhelst är han väl ute ur leken vad gäller naturlig betäckning i framtiden med dom där hemskheterna på taggen. Har hört att herpesvirus på hund kan ställa till det lite för valparna men på häst har jag ingen aning om hur/om det drabbar fölisarna. Skönt att du vet vad det är nu i alla fall.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 470
Senast: Lyxzen
·
Kropp & Själ Hej. I fredags fick jag plötsligt feber och sedan har det fortsatt under helgen med runt 38.5-39.4 i temp. Varvat Alvedon och Ipren och...
2
Svar
21
· Visningar
4 807
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 396
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!