sår i munnen!

i love svala

Trådstartare
jag var med som veterinär assistent på en tävling
för någon vecka sedan .
nästan 30% av hästarna hade sår i munnen:(
jag tycker att det är förfärligt många:cry:
är det såå vanligt eller är det bara jag
som överreagerar?
:( :( :(

Sv: sår i munnen!

Jag vet inte riktigt vad du reagerar på, sår i sig är ju illa vilket jag håller med om. MEN vi vill gärna förknippa sår i munnen pga ryttaren och dess hand, det stämmer inte i alla fall och sammanhang.
Den häst som haft värst sårbildning (som jag varit med om) i sin mun var en häst som ALDRIG hade haft ett bett i munnen, likafullt var stackarn söndertrasad i kinder och på tungan. Då handlar det om eftersatt tandvård, i detta fall hade ägaren låtit raspa regelbundet och man kan ju undra till vilken nytta då.:crazy: Men hon trodde att hon gjorde rätt, men i slutändan så visade sig bli så fel så fel.

Ja det är beklagligt att hästar går runt och har sår i munnen, det gör med säkerhet ont. Tyvärr tror jag inte att detta är av elakhet från ägarnas sida, antagligen har de försökt utföra den vård som de tror är rätt men i slutändan blir det ändå fel. Sen finns ju undantagen förstås, men de tänker jag inte ta upp här.

Sv: sår i munnen!

Jag tycker inte att du överreagerar. Oavsett vad det beror på så är det inte OK och borde inte förekomma i den utsträckningen.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Corax
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka