Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

Sv: Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

Jag hade en passhäst med liknande skada.La på massor av helosan,och lindade på galoppbandage.Tvättade noga en gång om dagen.Med NaCl om såret såg varigt ut,lactacyd annars.Läkte perfekt.
Inte varit så imponerad av helosan före det,men blev det då.Det är ju dels antibaktriellt,och just här tror jag att den mjukgörade effekten är bra för en fin läkning.

det låter som ett tillvägagångssätt som ansvariga skulle kunna hålla reda på.

tackar :bow:

Nyfiket frågat; Har någon veterinär tittat på det?

Jag vet ärligt talat inte om någon veterinär titta på det..

En liten undran, kan svaras av övriga oxå :)

Men bör man rida med detta sår egentligen eller bör det egentligen väntas tills det är läkt (inte min häst heller bara nyfiken).

hästen är juh inte halt så lägger man om det så att smuts inte kommer in är det juh bättre att hästen rör på sig.. läker det ihop när hästen står still kommer det att spricka såfort hästen börjar röra på sig..

Man borde alltså inte vänta med att rida och bara ta promenader ett tag. Det verkar ju gå upp så fort det går lite fortare gångarter.

Det vore kanske idé att rekommendera det till ägaren då kanske?

nej det sprack juh upp nu i veckan.. det blöder inte så hastigt om det varit öppet några dagar.. han har juh blivit riden hela tiden..

varför det gått upp är juh för att det är så torra sårkanter, det syns juh på bilderna..

vad skulle en veterinär kunna göra då? sy? operera?

Seriöst?
Ställa en korrekt diagnos, ordinera korrekt behandling med dito medikamenter (antibiotika kanske behövs exempelvis) kanske?

Men vad vet jag?..är det Bättre att fortsätta laborera på egen hand?.
Det skadar väl Knappast att åtminstånde ringa en vet? Helt uppenbart får de ju inte såret att läka på egen hand..

Senast ändrad:

med tanke på att sårkanterna på bilderna är väldigt torra så har nog inte helosan använts.. man kanske ska börja där? hålla rent och mjuka upp, och blir det inte bra då eller om det blir värre kan man kontakta veterinär då..

Det där såg inte bra ut.
Hovens tillväxtzon ser ut att ha blivit skadad.
Vilket gör att "glipan" kommer att bli större och större för att där till slut inte kommer att finnas någon hov alls.
Det är viktigt att det ligger ett ordentligt tryckförband på den skadade tillväxtzonen, annars så kommer det inte att växa ut någon ny hov.

Ett stadigt galopp-bandage med tryck-klump måste sitta där hela tiden tills att där finns ett tillräckligt tjockt hornlager.
Men i det här fallet kan det nog t.o.m. behöva gipsas över skadan för att få igång hovens tillväxt.
Det kommer hur som helst att bli en stor och djup hovklyfta som med tiden kommer att ge problem med att få på hästen skor.

Jag tror att hästen behöver hjälp av en duktig veterinär.
Utan hovkapsel kan en häst inte leva.

jag är inte superbra på vart tillväxtzoonerna ligger, du får gärna kopiera bilden och rita på den och visa vart man ser att tillväxtzonen är skadad.. :bow:

Säg åt dom att ringa en veterinär!!

Hur länge har hästen haft det sådär?

när IU påpekade att hovväggens tillväxtzon kan vara allvarligt skadad så ställs skadan i ett annat ljus.. jag kommer att fråga avsvarig när jag kommer dit nästa gång om detta, säga att jag varit bekymrad och läst på om hovskador, och att en veterinär bör titta på såret ordentligt för att vara säker på att skadan inte är allvarligare än vad det ser ut..

hästen blev skadad för ganska precis en månad sedan, såret hade läkt ihop med hjälp av galoppbandage men hade gått upp nu i veckan..

Okidoki...

moonlightgarden skrev:
En liten undran, kan svaras av övriga oxå :)

Men bör man rida med detta sår egentligen eller bör det egentligen väntas tills det är läkt (inte min häst heller bara nyfiken).
Jag har en viss erfarenhet av den här typen av sår...min förra häst kunde inte hålla ordning på sina fötter och trampade upp rejäla broddskador just i kronranden trots gummiboots(:eek: )...Om hästen har ont red jag den inte ridas men såg till att den rörde på sig. Ute vintertid hade jag inget bandage på då hagen var stor och fräsch. Inne tvättade jag med ljummet vatten, la på proteinsalva(Pr*C*ll), bomull och självhäftande bandage. Så fort hästen inte hade synbart ont tränade jag den som vanligt...men höll mig på grusväg och väl upptrampade stigar/skogsvägar. Det läkte fort som bara den...och inga problem efteråt. Liknande sår sommartid höll jag öppna men väl insmorda med tjärsalvan från Sk*ll*ng*r*d;)

Ahha okej, på så viss.

Så då gör det inget att hästen tränas normalt eftersom att den inte har ont utan ägaren behöver lite tips på hur såret bör skötas om dagligen :)

Underkanten på det röda i såret är precis där tillväxtzonen borde ha varit.
Det är ännu inte någon direkt fara, men det måste tas omhand för att inte bli det.
Hästen skall om möjligt motioneras som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar