Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

Sv: Sår i hovkanten - hur får man det att läka? *bilder*

okai, ja det ser ut som att det hänger en liten bit av det "mjuksvarta" emellan det röda och där det ser ut som hov faktiskt..

hästen tränas ca 2 timmar om dagen och går i hage med flocken 6 timmar, så han rör på sig..

tack för att du tagit dig tid att förklara :bow:

Väcker tråden och meddelar att jag nu har en ny bild på såret, har undersökt lite närmre och det är inte svullet eller varmt, vävnaden runt är mjuk och glipan har minskat.. fick inte tag på ansvarig då h*n var upptagen och varken papper eller pennor fanns att tillgå så jag kunde inte lämna meddelnde tyvärr.. nästa gång jag kommer dit knäpper jag kort igen..

{6A2FDB19-A786-4B46-96A7-7EF52EE3D6E0}.jpg

vad tycks?

Klart bättre såklart!
Frågan är ju bara om det kommer hålla denna gång...

ja, jo man får väl bara hoppas på det.. men det kändes hoppfullt för det var torrt och mjukt, ingen tjock kaka som en sårskorpa.. och han tyckte inte att det var äckligt att bli petad på som när det var ett öppet sår..

näe.. då har det ju fått en ordentlig "läkning". Är det mjukt "spricker" det ju inte upp lika lätt igen.
Men OM det nu går upp igen.. Tänk på vad jag har sagt då. För i det fallet jag har varit med som såg själva "skadan" precis exakt likadan ut.

*KL*
Jag hade använt helosan för mjukgörande effekt. Sedan hade jag lagt på zinkpasta ovanpå helosanet för att skydda mot smuts.
Tvätta helst inte med jodopax om det inte är guckigt i såret, det försämrar läkningen.

läs hela tråden är du snäll :)

BeastieBabe skrev:
läs hela tråden är du snäll :)

Jaaa... :confused:
Naturligtvis har jag läst hela tråden!
Vad är problemet med att jag skriver hur jag hade gjort?
Om det var det med att zinkpastan är uttorkande så har man helosanet under för att det inte ska bli så torrt.
Zinkpastan är smetig och sitter kvar som ett skydd mot smuts som jag upplevt fungerar bättre än om man har ett bandage, som kan bli för "tätt" så det vätskar sig mer. Men vill du inte ha fler tips så...
Jag såg att hästen är bättre, men i och med att det sitter illa finns ju risken att det går upp, och man kanske vill skydda det utan att ha bandage jämt? Du behöver inte ta åt dig av tips du inte gillar. :idea:

nej det är bara det att jga inte har något inflytande över hur hästen tas om hand om och dom som har hand om det har fixat det :) det var förrförra veckan hovkanten hade spruckit upp, förra veckan hade det läkt igen.. jag skrev in idag bara för att visa hur det hade gått med läkningen.. och berätta att de ansvariga hade tagit hand om såret :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar