Sår/bölder på halsen???????????????

karolinakempe

Trådstartare
hej!
kom precis hem från stallet och min häst hade varande sår/bölder på halsen.
såg dessa igår men då såg det bara ut som bett och jag tänkte inte så mycke mer på det. men idag tappade han håret över dem och det kom ut sår vätska/var.
är det någon som vet/tror vad detta kan vara. det är enbart på denna sida och det är bara dessa 3.
Jag kan tänka mig att han kliat sig på någon av buskarna ute med taggar men det är bara teori.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29505782.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29505781.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29505784.html

Sv: Sår/bölder på halsen???????????????

Några enkla klisår ser det inte ut att vara. Se till att en veterinär kollar på det

nej det var inte så jag menade utan att han stuckit sig på buskarna och de blivit infekterade eller så.
han har ej temp och äter som vanligt. de sitter i huden och inte djupare.

nej vad menar du??
de gamla bilderna är 2 år gamla och på bakbenen vid en transport olycka.
ingen som vet???

Alla fuktiga sår brukar jag tvätta med 70% sprit,låta torka och sedan sätter jag på Socatyl.
Är det begränsat till ett ställe?Har han varit fuktig och varm så det är regnskållor?

Vilken tur att såren på benen var gamla, jag blev lite smått orolig när jag först troddde att du var MER orolig över de på halsen:D

De på halsen tycker jag ser ut som älglusbett, blir som små knölar med var/varskorvor som lossnar om man pillar på dom. Jag brukar helt enkelt tvätta bort varet/skorven med jodopax i ett par dagar sedan torkar de upp och blir fina.

Mina hästar hde massor ett tag men det verkar som att "switch" funkar!

vet kommer i kväll.
men från början trodde jag (i förrgår) att det var bett.
vet på kliniken trode det var getin bett eller just älg??? bett
för han har en i karleden och där brukar man inte ha ring orm, men som sagt vet kommer i kväll och så har vi handsprit utanför hans box som säkerhets åtgärd.

har en fråga om det nu är ringorm, när började han smitta. för han har inte haft någon utrustning på sig annat än täcke och grimma sedan helgen.i mÅndags såg vi det första gången (tänkte så jag slipper tvätta allt)

Nu har vet varit ute och det var ej ringorm enligt henne.
hon trode mer på ett bett eller just stick ifrån tagg busken jag nämnde.
Hon pratade även om getin stick som brukar kunna bli så här.
tvätta och sedan socatil.

Vad skönt att det inte var ringorm ,då läker det u på ett par dagar :)

Mia

hej!
har redan läkt nu jätte skönt dock fick han en spark bakkotan så det blev en tripp till stömsholm där det konstaterades att leden missades med 2 cm och senan med 3 .. dock ett djupt sår på 3cm.
men men tur hade vi i alla fall denna gång något vi saknat förut :) hippotrim och finadyn i 5 dagar , börja sätta igång honom efter det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 097
Senast: Luktpion
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 672
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30