Sår av solbränna

Shaggy

Trådstartare
Novan har blivit sprutad i en led och före sprutning så klipper de ju bort pälsen. Tyvärr är det ett vitt ben som blivit sprutat så när nu pälsen är borta har hon ju inget solskydd alls. Tyvärr hängde jag inte med i svängarna utan hon har blivit solbränd på det klippta området.
Jag smörjer in henne med zinkpasta när hon är ute men vad gör jag åt såren hon redan har? Det rör sig om 3-4 cm långa paralella sprickbildningar som är stenhårda och oelastiska. Såren gör uppenbarligen ont också eftersom hon rycker åt sig hoven flera gånger då jag försöker smörja in området. Idag har jag provat att smörja med helosan nu på dan när hon står inne men den sitter ju inte kvar många sekunder ute i hagen. Nu smörjer jag alltså med zinkpasta före utsläpp på eftermiddagen men tom den är till större delen borta på förmiddagen när vi tar in dom.
 
Sv: Sår av solbränna

Zinkpastan torkar ut. Du kanske skulle prova med mera mjukgörande salva på istället? Sen kan du ta en gammal strumpa som du klippt av foten på och trä över så är såren skyddade för insekter och salvan blir kvar, samtidigt som såren får syre.
 
Sv: Sår av solbränna

gud va smart! att man aldrig ränkt på de! tror du de funkar på mular åxå:rofl:

Har ingen häst med vitt själv men en stallkompis har problem. ska tipsa henne om strumpan=)
 
Sv: Sår av solbränna

helosanen har bara solskyddsfaktor 8. så de hjälper inte. men den absolut högsta solskyddsfaktorn på apoteket brukar hjälpa
 
Sv: Sår av solbränna

Hon är sprutad i hovleden vilket gör att hon är rakad från kronranden och en bit uppåt. Detta gör ju att allt gräs i hagen stryker över aktuellt område och tar bort vad helst som kletas på. Det enda som sitter är zinkpastan som dessutom är extremt bra som solskyddsfaktor (dock uttrorkande som nämnts). På just det området är det nog svårt att få på en strumpa som sitter kvar. Enda möjligheten är nog en hel strumpa men den kommer ju snabt att nötas sönder under skon om den ens går att få på då det är svårt att hitta något tillräckligt stort att trä över hoven, framförallt om det sedan ska sitta kvar på de tunna spindelbenen.
I vintras behövde jag dra en strumpa över ett ben för att skydda de paddar jag lindade med från en salva den gick knappt att få över hoven utan jag fick klippa lös den efter användning.
Jag tar tacksamt emot fler tips.
 
Sv: Sår av solbränna

Helosan är jättebra tyvärr är den vattenlöslig. Även solkräm som är vattenfast löser sig långsamt i vatten så om jag kletar på det kl 17 på eftermiddagen finns det garanterat inget kvar på morgonen efter en natt i daggvått gräs.
Usch vad negativ jag känner mig nu, jag är glad för alla tips jag får även om jag inte kan använda mig av dom.
 
Sv: Sår av solbränna

Kan du inte smörja benen med mjukgörande å sen linda dom då? göra det på morgonen och ta av på kvällen när solen är borta så det får lufta?
 
Sv: Sår av solbränna

Hästarna står inne på dan så hon behöver bara skydd en stund på eftermiddagen och på förmiddagen fram till ca kl 9.30.
Idag smorde jag med helosan i morse vid insläpp gned verkligen in det vilket inte var så populärt. Före utsläpp smorde jag med helosan igen och lät det sitta en liten stund innan jag försiktigt kletade zinkpasta ovanpå. Jag hoppas helosanen mjukgör huden och zinkpastan skyddar mot solen. Det blir intressant att se resultatet i morgon
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 123
Senast: lady_vip
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 774
Hästvård Nu börjar jag bli irriterad på ett sår Novan har (på ryggen). För 1,5 -2 veckor sedan så var jag på träning i två dagar (torsdag-...
2
Svar
23
· Visningar
3 089
Senast: Harald
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp