sår av sadeljord

Calippo

Trådstartare
Vår häst har sedan 5 års ålder problem med sår i sadeljordsläget under pälsfällningen. Det verkar som det "nyps" hål, dock bara på ena sidan. Vi har köpt sadeljordar allt från 1000:- -49.-, prövat med olika bredd på jordar, smörjt med mjukgörande salva, lagt fårskinn, rådjurskin, känguruskin och senast nosludd mellan sadeljorden och huden allt utan resultat. Problemet blir värre och värre, nu är det ytters få månader på året som vi kan rida med sadel.
Är det någon som har/haft samma problem och kommit på en lösning?

Sv: sår av sadeljord

Blir huden rynkig under sadelgjorden när den dras? Sett flera hästar som mer eller mindre går med magskinnet i pressväck under gjorden för att man inte slätat ut skinnet alt att man dragit gjorden bara på ena sidan. Brukar alltid "dra ut" gjorden med händerna efter jag dragit den så magskinnet får en möjlighet att släta ut sig och inte ligger och väckar sig under.

Mitt sto har i hela sitt liv haft något liknande, på ena sidan blir det "klämt". I hennes fall beror det på att hon har mycket skinn där som veckar sig, samt att hon har en kroppsform som ger väldigt små marginaler i sadelgjordsläge. Vår lösning har varit att först och främst hitta en gjord som passar henne (testat många och fastnat för en textilgjord som är lite insvängd i armbågstrakten, samt har resår på bägge sidor. ALLTID rida med fårullstunnel,ingen teddy, neopren eller annat, endast får ullen funkar för oss. Samt det viktigaste av allt: var noga med att inte sadla för långt fram och innan ridningen gör vi en liten hudsträckarmanöver: när du sadlat, stå framför hästen, ta upp frambenet och håll i knävecket. Dra benet framåt ordentligt så att huden sträcks ut framför gjorden. Gör likadant med andra benet. På den tiden mitt sto tränade och tävlade intensivt var det a och o att göra så här innan varje ridpass. Men det har funkat - märren är idag 23 år och har en lång tävlingskarriär i hoppning och ft bakom sig, så visst går det att lösa de flesta små "ovanligheter" om man bara lyckas hitta "rätt" sätt. Lycka till!

Glömde att förtydliga en sak: för oss har det också varit mycket viktigt att gjorden spänns i rätt ordning: fäst först i nedersta hålet på den normala sidan. Gå därefter runt och fäst i nedersta hållet på klämsidan. Därefter tillbaka till normala sidan och spänn ett hål till, sen klämsidan ytterligare ett hål osv tills gjorden är tillräckligt spänd.

Har också testat med att rätta till skinnet och genom att sträcka benen framåt, har också haft "insvängd" sadeljord,men har ej testat att dra jorden lite på båda sidor, ska pröva det omgående.

Antar att problemet sitter på vänster sida? Isåfall sker det antagligen när du spänner gjorden. Ett tips är att be någon annan dra fram frambenet när du spänner sadelgjorden så rynkar sig inte huden, funkade för mig! :) Ha dessutom en gjord med bra passform av skönt matrial eller ha tunnel på. Lycka till hoppas det hjälper!

Blir lätt att skinnet rynkar sig när man drar allt på ena sidan.

Det jag alltid gör som jag nämnde ovan är att ta tag i gjorden med båda händer och dra ut den, mot dig och från hästen, sen låta händerna glida ned längs gjorden till mitten och sen likadant från andra sidan så skinnet kan lägga sig där det vill helt enkelt. Har ofta märkt att bara lyfta frambenet inte alltid räcker för att få bort alla rynkor, speciellt om hästen har väldigt tunt skinn.

Är det en sadel med spännet nedanför sadelkåpan?

Har en arab som får skav av sadlar med spännerna nedan för.
Men en annan sadel där spännet ligger under sadelkåpan får hon inte skav av.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka