Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 27 396

ameo

Trådstartare
Moderator
Hittade info på ASVHs webplats att man sänkt avelsvärdeklass för ett antal hingstar. Se nedan...
Men ärligt talat, är det någon som är förvånad?
Bevisligen behövs mer än egna prestationer för att vara framgångsrik som avelshingst...
saxat från asvh.se
Hingstar med sänkt avelsvärdebokstav inför säsongen 2007
Alexon D 865 - V
Artist 765 – C
Lemon 769 - C
Marwin 942 - V
Pomme Royal 892 – C
Weltman 975 – V
Wetano 976 - V

Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Hittade info på ASVHs webplats att man sänkt avelsvärdeklass för ett antal hingstar. Se nedan...
Men ärligt talat, är det någon som är förvånad?
Bevisligen behövs mer än egna prestationer för att vara framgångsrik som avelshingst...
Vad gäller Artist är jag mkt förvånad! Tydligen är ASVH så inskränkt att dom inte insett vilken framgång den hingsten haft i hopp-ponnyaveln./Madde

V = väntelista, dsv de vlil vänta ett tag till och kolla om avkommorna presterar ngt

C = är väl i princip att de är kasserade

Tycker att det är väldigt synd att Artist får sluta sin avelshingstkarriär på det sättet!

Han är en fantastisk liten hingst med både egna strålande prestationer och framgångsrika avkommor! Mitt eget sto gick tyvärr gall när hon betäcktes med honom härom året.

Håller med, trodde inte att det skulle ske med Artist. Ibland undrar man hur de tänker? Skulle vara intressant att höra en förklaring på deras resonemang.

Tyvärr så är det ju så att den enda som kan överklaga beslutet är hingstägaren. Skulle gärna vilja ha möjlighet att överklaga det själv och få en motivering till beslutet.

Är det en tillfällighet att många av dessa sänkta hingstar står på naturlig betäckning?

Jag har ju diskuterat detta faktum förr här inne, att av ngn anledning verkar det som om dessa hingstar får ston av "sämre" kvalitet än vad seminhingstarna får...

Pomme Royal 892
Alexon D 865

Tråkigt tycker jag. Alexon D är själv en mkt trevlig individ.

Pomme Royal har ju en hel del fina avkommor och dessutom godkänd hingst efter sig.

Undrar vad de motiverar det med??

Hörru du, jag har faktiskt tagit mitt sto till Artist;)

Betäckningssättet gör kanske att de inte får så många ston, vilket gör att de inte får så många avkommor som kan visas? Jag vet att de var inne på att sänka Shogun härom året, men så hade han tillräckligt många visade avkommor som höll tillräckligt hög kvalitet, så han fick vara kvar i aveln.

Pomme Royal hade till och med två godkända söner, men Positano H är inte längre i avel av någon anledning som jag inte minns. Någon annan som minns varför?

Jag menar givetvis inte att alla ston är dåliga som tas till naturlig betäckning,ber så mkt om ursäkt:rofl:

Tror att positano H aldrig kom till vis´ning igen. har sett honom en del ute på hoppbanorna-inte sådär imponerad kan jag säga...

Ursäkten accepteras:D

Har aldrig sett Positano med egna ögon, bara hans mormor och morfar, så jag har ingen åsikt om honom bara om hans fina prestationsstam:d

Allmänt brukar det ju vara så att

det är de hingstar som får få ston (= få visade avkommor fram till bedömning) som ställs på väntan.

sänktning brukar drabba hingstar som är svenskfödda (med några få undanag) och betäckt/betäcker ganska lite. Skulle de ha framgångsrika exportavkommor så räknas inte de med.
Omvänt kan sägas att höjning brukar ges till utlandsfödda hingstar som betäckt mycket, också utomlands. Deras framgångsrika avkommor i utlandet och avkommor som importerats hit brukar räknas dem tillgodo men aldrig rapporteras det hur mycket de betäckt totalt....:eek:

Helst ska vi alla betäcka med "matadorerna"...
Är lite negativ idag:angel:

Håller med, trodde inte att det skulle ske med Artist. Ibland undrar man hur de tänker? Skulle vara intressant att höra en förklaring på deras resonemang.

Det är inte första gången som man inte blir klok på hur de tänker. Tydligen räknas bara hopp och dressyr. Jag tänker speciellt på Falleur som lämnat avkommor som är världsmästare i körning.

Fast Falleur togs väl inte ur avel utan dog härom året?

Han blev sänkt först, tyvärr. Tror det var samma år som Trophé och Allegretto också sänktes.

Att Trofé sänktes minns jag, men jag har för mig att Allegretto var A-premierads och fick behålla den bokstaven livet ut?

Nä inte om jag kommer ihåg rätt. Jag hade lite smått tankar på att använda honom just då han togs ur avel och jag tror det var för att han sänktes.
Blir ju lite osäker när du som brukar ha koll på allt skriver så här.

Lita inte på mig, jag är utarbetad;)

Men jag ska kolla upp Allegretto. Hade också gärna valt honom, såg honom och gillade det jag såg.

Själv blev jag upprörd när Dardel togs ur avel!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka