Sänkt huvud!?

L

luvan

Har en fundering på varför min häst nästan alltid står med huvudet sänkt?
är det tecken på "undergivenhet":confused:
när man borstar honom t.ex så står han nästan med mulen i spånet.
ska man ta på honom grimman så har han "huvudet i backen" så det är jättesvårt att få på honom grimman i bland:smirk:
jag har i af. uppfattat det som att han "myser" när jag pysslar och
han accepterar mig:)
vad tror ni????
enligt NH så visar ju hästen t.ex när man ska ta den i hagen och den är lite svår att den ger sig då den sänker huvudet..
är det samma sak här?
 
Sv: Sänkt huvud!?

det beror på hur det ser ut. Om den går med sänkt huvud och öronen bakåt är den hotfull och vill att du ska flytta dig annars...

Om den står med huvudet långt ner och har ett avslappnat uttryck och inte har bakåtslickade öron, är det ett tecken på att den är avslappnad och många hästar tycker det är skönt att stå så eftersom det stretchar ut ryggmuskulaturen.
 
Sv: Sänkt huvud!?

hm, mjo det beror ju på hur du upplever situationen, om det är du som bestämmer osv. så länge han inte är sjuk så är det väl inget prob att han gör så?:) Hade en passa häst i frankrike som hade lärt sig att säkna huvudet vid selning, vid på av tag av grimman. Fast han inte visade undergivenhet. Kan tillägga att han va hingst oxå, inge elak hingst men han visade ingen undrlägsenhet vid annan hantering...men han var snäll ändå:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp