Sv: Sankt Georg och dressyren
Det är väl snarare så att det är den starka som utövar våld mot den svaga. Att män utövar mer våld mot kvinnor än tvärtom beror på att de är starkare, kvinnor utövar våld mot barn, och handikappade råkar också lättare illa ut i samhället. Att kvinnor inte blir dömda för våldsbrott lika ofta tror jag beror på att vi sedan barnsben blir fostrade till att flickor beter sig inte så och är hårdare hållna än pojkar (som ju alltid kommer att vara pojkar...)
Inom ridsporten har vi skapat en sådan kultur där våld är accepterat och därför blir också kvinnorna som är de vanligaste utövarna våldsbenägna mot den svagare parten (hästen, eller stallflickan för den delen, psykiskt våld, mobbning och härskartekniker mot de som står lägre i hierarkin har jag nog sett i nästan vartenda stall jag befunnit mig i) Det jag blev förvånad över när jag såg videon var att jag inte reagerade nämnvärt och blev förvånad över att de lyckats dömma en välkänd ryttare för det där, slit och banka har jag sett många gånger, nu var ju skadorna värre i det här fallet, sådana har jag inte sett innan.
Jag tycker det är rätta av mimus att börja ifrågasätta dressyrridandet, det gör jag också. Åtminstone tävlandet eftersom det verkar att ha en tendens att göra dressyr till ett självändamål där det handlar om att lära sig göra vissa övningar för att vinna för sin egen skull, istället för att lära hästen övningar som hjälper den att bära upp människan på ett bättre och mindre skadligt sett, någonstans måste ju något ha gått hemskt fel när de som topppresterar sysslar med sånt här och rollkur.
Jag tror kunskap är det starkaste vapnet mot våld. Innan har jag inte vågat säga till i stall men i dagsläget skulle jag våga, och det är för att jag är så fullpackad med argument om varför våld är meningslöst och skadligt för utvecklingen. Den som är så obildad att den tar till våld kommer inte att vinna en diskution med mig och det är svårt att argumentera mot fakta. Mitt tips till de som inte redan läst den är att plocka upp Karen Pryors bok "don't shoot the dog" jag tror till och med den kommit ut på svenska. Den ger en tydlig, lättläst och en alldeles fenomenal sammanfattning av inlärningspsykologins grunder. Köp den för den kan man läsa många gånger, och nästa gång ni ser någon utöva våld kommer ni att ha tydliga konkreta tips på varför det inte kommer att fungera och vad som skulle fungera bättre.