sänker ryggen och blir spänd...

M

mjauen

Hej!
Min häst blir spänd och sänker ryggen, liksom inte går med ryggen höjd och går under sig när han ska gå i form och bakdelen och framdelen känns som det går i egna "mönster".
Någon som har några tips om hela ekipaget, även ryttaren (mig) alltså och några övningar?

Sv: sänker ryggen och blir spänd...

mjauen skrev:
Hej!
Min häst blir spänd och sänker ryggen, liksom inte går med ryggen höjd och går under sig när han ska gå i form och bakdelen och framdelen känns som det går i egna "mönster".
Någon som har några tips om hela ekipaget, även ryttaren (mig) alltså och några övningar?

Det blir samma gamla tips som de flesta här ger.. :D Om du ej rider för instruktör, leta efter en som kan hjälpa dig. Det är guld värt att få direkt feedback från någon med skarp blick. Klättring stärker muskulaturen väldigt bra. Vad gäller dressyrarbetet skulle jag tipsa dig om att försöka riktigt känna efter om du rider tillräckligt mycket fram till handen? och är det en tillräckligt mjuk hand? Många gånger då hästen spänner sig är anledningen den att ryttaren har för stark hand och för svag skänkel/säte. Mer än så kan jag inte bidra med utan att ha sett er båda "in action".

Degree skrev:
Det blir samma gamla tips som de flesta här ger.. :D Om du ej rider för instruktör, leta efter en som kan hjälpa dig. Det är guld värt att få direkt feedback från någon med skarp blick. Klättring stärker muskulaturen väldigt bra. Vad gäller dressyrarbetet skulle jag tipsa dig om att försöka riktigt känna efter om du rider tillräckligt mycket fram till handen? och är det en tillräckligt mjuk hand? Många gånger då hästen spänner sig är anledningen den att ryttaren har för stark hand och för svag skänkel/säte. Mer än så kan jag inte bidra med utan att ha sett er båda "in action".
Jag har en instruktör som säger att jag ska rida fram till handen men det känns som han bara "struttar", bakdelen åker isär, han späner sig och kommer upp med huvudet.
Han är lite överbyggd i bak och känns då väldigt hoppig/stel i bak partiet och har lite svårt att trampa under sig och bära ryggen.

mjauen skrev:
Jag har en instruktör som säger att jag ska rida fram till handen men det känns som han bara "struttar", bakdelen åker isär, han späner sig och kommer upp med huvudet.
Han är lite överbyggd i bak och känns då väldigt hoppig/stel i bak partiet och har lite svårt att trampa under sig och bära ryggen.

om du inte tycker att din tränare kan hjälpa dig så byt:)

Hej jag har haft samma poblem ett tag. Jag håller med Waco om tränaren förresten.

Men det som gjorde att min häst blev mjuk och fin i ryggen var helt enkelt att jag tog av tränset och började rida ed halsring istället.

Sidepull eller bettlöst träns kanske oxå fungerar...har inte provat att rida med dem eftersom halsringen funkar alldeles utmärkt.:)

Jag rekommenderar verkligen att ta bort bettet:) iaf delvis....det funkar alldeles utmärkt och problemen löser sig:)

Det med tränaren--> En tränbare är helt onödigt att ta ut ex en gång i veckan för man hinner inte tänka över vad som sas förra veckan....
se till att skaffa en tränare som förklarar och att du ifrågasätter varför du ska göra på det sättet som tränaren vill.
Har h*n inget bra svar så överväg att byta:smirk:

Hoppas mitt svar har gett nått.... Lycka till!

okej tack för era svar!
jag har ett hackamore tror du det skulle funka?
jag har kollat lite efter tränare men inte hittat någon bra...
det känns också som om man driver på honom blir han väldigt spänd och det känns som frambenen tar stor sryk (strålar liksom ned i frambenen).
någon som har några mer tips??

Senast ändrad av en moderator:

Tror du själv är svaret på spåren:idea:
Rid hästen i ett lugnare tempo och låt den hitta sin balans både i kropp & själ, sedan kan du succesivt kräva med bakben. ett rakt bett med en lugn hand som erbjuder ett stöd men inte mer...
Så att den vågar komma ner och slappna av

En av mina egna hästar måste ridas på det sättet, går inte att "driva" den fram till handen förrän han är "avspänd" i huvudet.;)
Dom andra kan jag rida "framåt"
Lycka till!

Sazalamel skrev:
Tror du själv är svaret på spåren:idea:
Rid hästen i ett lugnare tempo och låt den hitta sin balans både i kropp & själ, sedan kan du succesivt kräva med bakben. ett rakt bett med en lugn hand som erbjuder ett stöd men inte mer...
Så att den vågar komma ner och slappna av

En av mina egna hästar måste ridas på det sättet, går inte att "driva" den fram till handen förrän han är "avspänd" i huvudet.;)
Dom andra kan jag rida "framåt"
Lycka till!
Okej, det kan jag tänka mig att kanske funkar:idea:
Tack för svaret:bow:

Någon som har några mer tips?:idea:

Min ponny blev tidigar väldigt pigg, busig, spänd och tappade rygg och bakben. Men om jag skrittade fram länge, typ 30 min där jag red skänkelvikningar, öppnor, slutor, halter, rakställning och volter i lugnt tempo men utan att sluta att driva med en mjuk hand och rida hästen i en låg form gick det bättre när jag började trava. Sen travade jag på volt länge och bara försökte få honom lugn och arbeta bakifrån i en låg form, samma sak i galopp och varierade gångarter hela tiden. Det här var allt jag gjorde på ett pass, ibland när han gick bra kunde jag ut på rakt spår och ev. rida lite skänkelvikningar.
Sammanlagt tog detta ca 1 och ½ timme. Efter ca en månad kunde jag rida mycket mer rakt fram och min häst är avslappnad och arbetar rätt.

Sshameless skrev:
Hej jag har haft samma poblem ett tag. Jag håller med Waco om tränaren förresten.

Men det som gjorde att min häst blev mjuk och fin i ryggen var helt enkelt att jag tog av tränset och började rida ed halsring istället.

Sidepull eller bettlöst träns kanske oxå fungerar...har inte provat att rida med dem eftersom halsringen funkar alldeles utmärkt.:)

Jag rekommenderar verkligen att ta bort bettet:) iaf delvis....det funkar alldeles utmärkt och problemen löser sig:)

Det med tränaren--> En tränbare är helt onödigt att ta ut ex en gång i veckan för man hinner inte tänka över vad som sas förra veckan....
se till att skaffa en tränare som förklarar och att du ifrågasätter varför du ska göra på det sättet som tränaren vill.
Har h*n inget bra svar så överväg att byta:smirk:

Hoppas mitt svar har gett nått.... Lycka till!
Man måste nog vara väldigt samspelt med sin häst för att våga göra så. Men det är smart.. Verkligen. Kände du dig aldrig läst? Var det inte jobbigt att inte kunna ha hande som nödbroms?

Hallonsoda skrev:
Man måste nog vara väldigt samspelt med sin häst för att våga göra så. Men det är smart.. Verkligen. Kände du dig aldrig läst? Var det inte jobbigt att inte kunna ha hande som nödbroms?
Nä man behöver inte vara sådär jätte samspelt med sin häst...inte vad jag upplevde iaf...vad menar du med läst?

Först red jag med grimman och grimskaft på....gången efter tog jag av grimskaftet men han hade svårt att slappna av så jag tog av den oxå och han började genast söka framåt-nedåt. Dessutom är det lättare att få kontakt när man inte har grimman på efttersom de inser att de inte har nått på huvet och måste lyssna på nått annat så då blir de mer uppmärksamma på andra hjälper...

Jag tycker att man borde testa nångång även om man inte tänkt att rida på det i framtiden... Man behöver ju inte göra som jag som red 3:e gången på en äng en bit från stallet;) men man kan ju testa på nått instängslat område som manegen, padocken eller hagen:)

det är faktiskt inte lika svårt som man tror;):D

mjauen skrev:
okej tack för era svar!
jag har ett hackamore tror du det skulle funka?
jag har kollat lite efter tränare men inte hittat någon bra...
det känns också som om man driver på honom blir han väldigt spänd och det känns som frambenen tar stor sryk (strålar liksom ned i frambenen).
någon som har några mer tips??
jo det funkar säkert men man kan även rida på sideoull eller ett bettlöst träns... de är inte hävstång på dessa och häösten kan därför reagera olika på dessa och hackamore....det äör bara att leta vidare efter nån tränare;)

Sshameless skrev:
jo det funkar säkert men man kan även rida på sideoull eller ett bettlöst träns... de är inte hävstång på dessa och häösten kan därför reagera olika på dessa och hackamore....det äör bara att leta vidare efter nån tränare;)
okej ;)

Ligger sadeln bra? Lätt att få spänd rygg/bakdel om sadeln ligger i bakvikt och trycker mot långa ryggsträckarmuskeln.

Muffe skrev:
Ligger sadeln bra? Lätt att få spänd rygg/bakdel om sadeln ligger i bakvikt och trycker mot långa ryggsträckarmuskeln.
sadeln ligger bra, han blir ibland lätt spänd i ryggmusklaturen för småsaker.
Hans tornutskott ligger också tätt intill varandra (kissing spines)

någon som har några/något mer tips?:d

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka