Sänka ponny åldersgränsen ?

S

Spegelboll

I Sverige har vi gränsen för att få tävla ponny på 18år. Är detta rätt eller fel ? I andra länder är åldersgränsen 16 år och nu har de kommit förslag om att vi i Sverige ska sänka våran åldersgräns och också ha 16år. Bra eller dåligt ?

Min åsikt är att vi inte ska sänka våran åldersgräns. Detta gör att "ponny tiden" blir ännu kortare om man tävlar. För när du sedan fyller 16 måste du då sälja din ponny och börja tävla häst. Några saker som gör att detta inte fungerar enligt mitt tycke:

* Många ungdomar idag är inte speciellt stora, detta gör att det blir väldigt svårt för dom att kunna tävla en stor häst. Tänk en "liten" 16 åring på 50 kg o 160 cm tävla en stor häst ? Självklart finns det dom som gör det nu också men för vissa skulle nog tävlings "karriären" vara över för ett tag.

* Ponny är billigare. Detta gör att många kanske inte har råd att hålla egen häst.En bra ponny kan du får för 25.000 å uppått men ska du ha en bra stor häst får du nog va berädd att betela minst en 60.000.har jag fel ? Detta gör ju också att många får ge upp sina tävlings drömmar.

Nu menar jag inte att det är fel att tävls häst om man är under 18 eller liknande, men det finns ju dom som inte kan tävla häst, utan måste hålla sig till ponny. Så min åsikt är att vi inte ska ta bort ponny åren för endel. Behåll åldersgränsen vi har.:d

Sv: Sänka ponny åldersgränsen ?

Jag tycker att 18 års gränsen ska behållas. Som du sa, ponnytävlingstiden blir så kort, och det finns många undomar som inte har möjlighet att skaffa ponny förän dom fyllt 13-14, på grund av att föräldrarna vill att barnen ska kunna ta bra ansvar för ponnyn osv, och då blir det ju bara 2-3 års tävlingsmöjligheter på ponny, och det är lite synd.

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag tycker att 18 års gränsen ska behållas. Som du sa, ponnytävlingstiden blir så kort, och det finns många undomar som inte har möjlighet att skaffa ponny förän dom fyllt 13-14, på grund av att föräldrarna vill att barnen ska kunna ta bra ansvar för ponnyn osv, och då blir det ju bara 2-3 års tävlingsmöjligheter på ponny, och det är lite synd.

Precis, det har du helt rätt i.

Jag tycker inte man ska sänka ponnyåldern! Som förslaget ligger nu skulle den sänkas på nationella tävlingar, men ligga kvar på regionala och neråt, vilket skulle kunna leda till att de som tävlat nationellt tom 16, och vill behålla sin ponny sedan går ner och tävlar regionalt igen. Fast kanske man tänker på detta och inte får gå bakåt igen. Ett annat argument för att sänka är att man inte tycker att 18-åringar ska konkurrera med 13-åringar, men ska 17-åringar tävla mot rutinerade seniorer? Det är ju redan valfritt att byta till stor häst om man vill! Sedan tycker jag också att ponnytiden blir alldeles för kort. Varför inte påverka övriga länder istället?

Tycker absolut att nuvarande åldersgräns ska vara kvar. De som vill kan ju gå över till häst ändå. Tycker att överheten lägger sig i för mycket, det funkar ju bra nu. Prispengarna ska ju tas bort också vilket jag tycker är bedrövligt.

Spegelboll skrev:
Tänk en "liten" 16 åring på 50 kg o 160 cm tävla en stor häst ?

Har ingen egentlig åsikt vad gäller ponnytävlande då jag aldrig haft någon egen häst/ponny men vill ändå komma med en kommentar angående längd och vikt.

Jag är 156 cm lång och väger ca 60 kg. Jag är 27år och rider stora hästar utan problem, men trivs som bäst på hästar runt 150cm alltså även D-ponny. Kommer dock aldrig att köpa en ponny eftersom jag om jag någon gång skaffar egen häst vill kunna tävla litegrann.

Vi kanske borde ha längd/vikt-gräns på ponnyer i stället för åldersgräns.

Bara en tanke...:crazy:

Jag har också tänkt på det där, men tänk dig hetsen kring vikten det skulle bli! har hört skräckhistorier av min.. ridlärare (?) om hur ungarna har stått och grinat vid invägning och tagit av sig ridbyxor och allting för att väga mindre.

Silver Girl skrev:
Har ingen egentlig åsikt vad gäller ponnytävlande då jag aldrig haft någon egen häst/ponny men vill ändå komma med en kommentar angående längd och vikt.

Jag är 156 cm lång och väger ca 60 kg. Jag är 27år och rider stora hästar utan problem, men trivs som bäst på hästar runt 150cm alltså även D-ponny. Kommer dock aldrig att köpa en ponny eftersom jag om jag någon gång skaffar egen häst vill kunna tävla litegrann.

Vi kanske borde ha längd/vikt-gräns på ponnyer i stället för åldersgräns.

Bara en tanke...:crazy:

Det tycker jag med. DÅ jag är liten och inte våger så mycket ca 53kg, så tycker jag en d-ponny är lagom tilll mig. Visst jag kan rida häst med, men allra bäst känns det på en D-ponny. Jag vill ju tävla lite också, men det går ju inte om jag inte vill tävla ponnyn som häst, vilket jag tycker är orättvist mot hästen, då avstånden inte blir samma. I dag finns det ju många små ryttare så why not. Kan ju ha olika åldersgrupper.

nej ingen sänking tycker jag,framför allt för att det kommer att slå tillbaka på sporten iform av utbildade ponnyer,
änsålänge finns inte den marknade i sverige så att man kännat på att utbilda ponnyer

Tycker att 18 årsgränsen är bra. Inte kul för en 16 åring att börja tävla med dom som är uppåt 30!

Jag tycker att man skall slopa åldersgränsen helt. Ta en längd och vikt gräns istället. Kolla på många ekipage där ryttaren är på tok för lång för sin häst men har åldern inne så att säga.

De nya åldersgränserna gäller bara nationell och elittävlingar. Det verkar många ha missat.

Så då ska min 12 åring tävla mot dig som är 27? Tycker du att det är rättvist?

Varför ska Sverige hela tiden anpassa sig till andra länder? Det känns ibland lite "lillebrorsaktigt" faktiskt. Att gränsen ska gälla enbart nationellt och elit är inte heller riktigt rättvist. Den som slitit och släpat och blivit 17 och ska nu helt plötsligt inte få tävla med jämnbördiga, dit man strävat?
Min dotter är liten, 19 år och har "växt ur" ponny. Köpt halvblod som hon visserligen klarar bra men rider fortfararande till B-ponnyer. Varför inte ha det som vi har haft det med åldersgränser, MEN inrätta klasser där överåriga ponnyryttare tävlar mot varandera. Där kravet är proportion.
Ponnymorsan

Tja, visst skulle det va bättre om man hade längd och vikt gräns istället, då är de helt enkelt så att man inte får vara för stor för sin ponny, kort och gott. Men! Som "Kissing Spine" skrev där uppe kan de lätt bli hetts bantning och liknande bland unga istället. Ett svårt ptoblem de här...

Frågan är ju också var man ska lägga gränsen Vi har två D-ponnyer som är helt olika, den ena 142 cm och fullblodspappa, nätt och liten, den andra är 147,5 och halvblodsmamma, rejäl och kraftig. Hmm, blir svårt att sätta viktgränser...Nej, inför kat överåriga istället, så kan den som vill fortsätta tävla sin ponny.

Just därför så ska de gamla kategorierna finnas kvar. OCH en klass för "överåriga" så att man kan fortsätta att tävla sin ponny. Jag tror inte att det skulle bli någon hetsbantning bland de som är över 18 då möjligheten att gå över på stor häst finns.
Ponnymorsan

Spegelboll skrev:
Tja, visst skulle det va bättre om man hade längd och vikt gräns istället, då är de helt enkelt så att man inte får vara för stor för sin ponny, kort och gott. Men! Som "Kissing Spine" skrev där uppe kan de lätt bli hetts bantning och liknande bland unga istället. Ett svårt ptoblem de här...
Men varför blir det inte hetts bantnig innom andra sportet då? Tex simmning simhopp gymnastik mm?

Ponnymorsan skrev:
Just därför så ska de gamla kategorierna finnas kvar. OCH en klass för "överåriga" så att man kan fortsätta att tävla sin ponny. Jag tror inte att det skulle bli någon hetsbantning bland de som är över 18 då möjligheten att gå över på stor häst finns.
Ponnymorsan

Det tycker jag också! Klart ungar ine ska behöva tävla mot vuxan, för oftast är de ju mer rutinerade. Inte så lätt då. Jag tycker jag som är 162 passar bättre på en D-ponny än en stor häst. Kan känna mig rätt liten då, ser liten ut också.

åke skrev:
Men varför blir det inte hetts bantnig innom andra sportet då? Tex simmning simhopp gymnastik mm?

Där om någonstans är det ju jättevanligt med anorexia. Har du inte sett tjejerna som tävlar i gynmnastik?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV