Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varken har pa vastkusten, I sodra South Carolina, North Carolina, och Georgia har jag sett paslakan alls, utom pa IKEA forstass, och dit ar det langt sa manga aker inte ... utom tokiga Svenskar som kan kora bil 4-5 timmar for att komma till IKEA. Nu har jag inte kopt nya mobler pa de sista 15 aren sa det ar mojligt att det finns pa mobelaffarer.
+ @hastflickaIntressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling.
Min brittiske man säger "duvet" om täcket och därmed duvet cover om påslakanet. Pillow cover om örngott. Bed cover om överkastet (som vi aldrig lägger på....).Duvet, är det täcke?
Örngott borde ju vara pillow cover nu när jag tänker på det. Överkast..?
Har ni påslakan eller..? *orimligt nyfiken*Min brittiske man säger "duvet" om täcket och därmed duvet cover om påslakanet. Pillow cover om örngott. Bed cover om överkastet (som vi aldrig lägger på....).
<snip>
Och förresten, vad är det som dina kompisar inte gillar med "vårt sätt"? Känns det inte rent eller..?
Här säger vi duvet eller quilt om täcket, pillow slip om örngott. Throw om överkast tror jag, fast det känner jag ingen som använder egentligen. Det brukar vara en filt i fotänden bara.
Intressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling.
+ @hastflicka
Jag har inte 100% koll på amerikansk geografi, men kan det bero på skillnaden mellan södern och resten av landet..?
Men alltså, att bädda med 'kuvert' är ju tre gånger så besvärligt! Åtminstone om man vill att det ska se vettigt ut.Det jag hort ar att det ar onodigt bokigt ... det ar mycket mer besvarligt nar man ska badda rent.
Jag anvander nog mest comforter om tacket ... eller duvet. En throw ar i regel mindre an ett overkanst, det ar en filt/whatever som man har liggande framme och som man kan linda in sig i.
Men alltså, att bädda med 'kuvert' är ju tre gånger så besvärligt! Åtminstone om man vill att det ska se vettigt ut.
Det är nog amerikansk engelska med comforter tror jag, det är en variant jag aldrig hört här i alla fall. Stämmer nog med throw däremot, för det är ju det folk har på sängarna. Typ en filt i fotänden så att hunden kan ligga där på dagen eller bara för att det ser snitsigt ut.
Sant! Det tog mig ett par veckor att få in rätt knyck med de där förbaskade kingsizetäckena, fast jag har aldrig provat bädda kuvert med ett sådant heller och kan liksom inte se hur det går till. Mina kunskaper där sträcker sig inte längre än till singeltäcke. Kingsize måste ju vara Jättesvårt att få helt rakt.Jag haller definitivt med dig (sarskilt som de baddar sina sangar sa himla snitsigt) men om man aldrig stoppat in ett tacke i ett kingsize paslakan kan jag iochforsig forsta att det kanns lite ooverkomligt.
Hahaha, jag vill gråta så besvärligt de får det att se ut! Men man gör som man vill!Det ar det har jag menar de lagger ett lakan under paslakanet och fyller halva sangen med kuddar.
Skönt!
Vi har tyvärr råkat ut för negativa siffror. Samt studier i kreativa försök till självskada/S-försök med just rivet sänglinne. De senare gästerna har ofta snabbt fått sjukvårdsklädd rumskamrat.
Jag såg inte färdigt på videon men de har dessutom två underlakan?Det ar det har jag menar de lagger ett lakan under paslakanet och fyller halva sangen med kuddar.
Även de som använder bägge påslakan och överlakan....?Det jag hort ar att det ar onodigt bokigt ... det ar mycket mer besvarligt nar man ska badda rent.
I DK har vi påslakan . Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.Det måste finnas folk i Norge, Danmark och Finland här också! De behövs också för att sprida ljus över fenomenet hål i påslakanen! Är det något svenskt eller skandinaviskt?
Jag har för mig att @hagel bor i Danmark, sedan vet jag att det finns någon som bor i Finland men jag kommer inte på namnet just nu ... hjälp mig att tagga!
Intressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling.
Nu var det visserligen ett antal år sedan som jag bodde i Bay Area, men jag minns inte att man hade påslakan där på den tiden i varje fall. Det var under- och överlakan som gällde. Men det kan ju ha förändrats !+ @hastflicka
Jag har inte 100% koll på amerikansk geografi, men kan det bero på skillnaden mellan södern och resten av landet..?
Frottélakan är ju sjukt obehagligt, har aldrig fattat hur man kan sova på det! Drapålakan i bomull däremot, skulle aldrig vilja ha något annat underlakan.I DK har vi påslakan . Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.