• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare salander
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 773
S

salander

Vi planerar att uppgradera vår lilla flock med en tvättäkta sänghund av mindre format.
De två stora raggisarna får inte sova i sängar eller möbler (vilket den ena iofs löser genom att själv hämta bäddmadrasser och kuddar och inrätta mysiga bon åt sig när man har somnat...)

Men frågan är - vilken sort? Jag har haft cairnterrier förut och är svag för dessa morotssvansar - men har nu också fått upp ögonen för affenpinscher. Är det någon här som har affenpinscher och kan berätta lite mer om dem? Finns det några andra små raggiga hundar som man kan ha i sängen och som kan hänga med ute också? Norwich/norfolksterriers är urgulliga, men orkar de verkligen med "storhundspromenader"?

Och ja, jag är så grym att jag tvingar stora hundar att ligga på golvet medan små hundar får ligga i soffor och sängar :)

Sv: Sänghund

Griffon bruxellois

brussels_griffon-9.jpg

Jag tror alla småhundar även klarar av storhundspromenader, har läst en artikel i "Härliga hund" där en kvinna fjällvandrade med sina småhundar. :D

Vet inte vad du har för fler krav än sängvänlig och hänga med på storhundspromenader, men när jag såg rubriken sänghund var jag tvungen att gå in och skriva ett par rader om dansk/svensk gårdshund. Min tik, och alla andra jag träffat av samma ras, anser sig ha en självklar plats i alla möbler och knän. Storhundspromenader, cykel- och ridturer är inga som helst problem utan snarare än nödvändighet!

13031105.jpg

6215_127937037045_583052045_2955937_2728713_n.jpg

Vi har en granne som har en sån. De må vara fula på bild men ÅÅÅ vad den är söt i verkligheten. Den rör sig liksom med vickande rumpa för den blir så glad av allting. Grannen har dessutom alltid hunden lös, den är superlydig och verkar väldigt enkel att ha och göra med.

En Australisk terrier !

Perfekt för möbelprydnad ! Men också för långa promenader, jag brukar ha med min på ridturer !
Dessutom är de relativt "milda" i sitter terriertemperament och väldigt följsamma.

Jag förstår inte riktigt grejen. Kan inte alla hundar ligga i sängen? :confused:
Ska ni välja ras enbart på hur mysiga de är att ha i sängen?

Jag tror att det finns MÅNGA hundar som passar som sänghundar...
Mina sover unnder täcket, eller i påslakanet :angel:

46049_10150089905838761_655773760_7007981_2106701_n_104666118.jpg

Jag förstår inte riktigt grejen. Kan inte alla hundar ligga i sängen? :confused:
Ska ni välja ras enbart på hur mysiga de är att ha i sängen?

Jag kan visserligen bara svara för mig själv, men jag blir helt förstörd i ryggen när två stora hundar + jag + sambon ska dela säng. En mindre hund tar mindre plats, och är lättare att putta ner om den ligger på fel ställe. När min stora drabbas av akut "förlamning" så väger han ett ton. Hade inte jag varit så blödig så hade jag inte haft några problem med att bara låta små hundar vara i sängen.

kl

Här är en anledning (x2) till att stora raggmunkar inte får vistas i sängen:

IMG_0365.jpg

Jag har tyvärr inga bildbevis från gödselstackar, stinkträsk och lergropar, trots de mångtaliga fototillfällena.

Men alla bilder på stora hundar i sängar har rört mitt kalla hjärta, och jag ska köpa en egen säng åt raggmunkarna när loppissäsongen börjar. Och den sängen ska inte jag få ligga i :p

Rättvisa äro skipad!

En Australisk terrier !

Perfekt för möbelprydnad ! Men också för långa promenader, jag brukar ha med min på ridturer !
Dessutom är de relativt "milda" i sitter terriertemperament och väldigt följsamma.

Njae, den rasen går ju inte ton i ton med vår soffa...

Lite mer seriöst - tack för förslaget, jag har läst lite om rasen nu och förstår verkligen varför du gillar den. Jag ska läsa på lite mer och det känns inte alls omöjligt att det blir en aussie!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och hundarna bor delvis hos min mamma och delvis hos min pojkvän, där olika regler gäller. Hos min mamma vet hundarna att de får...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Lona
·
Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 449
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Tänkte vara duktig och bada hunden i dag till min karl kommer hem,då han sagt i flera dagar att vi ska bada hunden.. Efter badet så tar...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 476
Senast: SandraW89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka