StandByMe

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man köper säng? Vilka material är bäst? Är dyrare = bättre? Är IKEAs sängar inte lika bra som lika dyr/billiga från sängaffärer? Hjälp en vilsen själ...

Sv: Sängar

Om man har gott om pengar, så ska man nog satsa på en dyrare.

Men ett billigare alternativ kan vara att köpa en IKEA-sängbotten (eller vad det nu heter) som är HÅRD och från en annan affär köpa en dyr, fin och tjock bäddmadrass (eller vad det heter). Den fina kvaliteten med de fina materialen närmast kroppen, så att säga.

Så sa en bekant som jobbar i en dyr och fin sängaffär!

Du kan ju gå till t.ex. Sova och prova ut en säng; oavsett om du köper den eller inte får du en del tips att tänka på. T.ex. ska sängen låta axlar och höfter sjunka ner samtidigt som den ska ge stöd i midjan, om du är en sidosovare. Sover du på rygg ska rumpan sjunka ner lite samtidigt som svanken får stöd. Är du magsovare vet jag inte vad man ska tänka på, då jag själv sällan sover på mage.

Jag provade ut säng för drygt en månad sedan. Jag höll på att bli galen på försäljarna på Sova, men jag får väl ge dem cred för att de ändå lärde mig lite vad jag skulle tänka på. Eftersom vi tyckte att det blev väldigt dyrt med sängen från Sova köpte vi en från Kungsängen istället.

Som Jozze säger så beror sängvalet till stor del på vilken ställning du sover i.

Jag sover mkt på mage och då ska man tydligen ha en hård säng.
För 1,5 år sen köpte jag nya sängar till mig och sambon av det dyrare slaget.
Vi fick hjälp att hitta rätt säng av försäljaren men tyvärr blev det fel ändå.
Sambon har lite ont i kroppen och jag har sjukt ont i kroppen, sängen är för hård helt enkelt.

I helgen var vi och kollade in det nya handelsområdet i stan där bla jysk fanns.
Varken jag eller sambon är generellt imponerade av såna butikskedjor då vi föredrar kvalité framför kvantitet.
Men vi gick iaf in för att se vad de hade och hör å häpna!
Vi hittade en säng som var SÅÅÅ skön, en skummadrass med wellpur högst upp.
Det var dessutom halva priset så två madrasser kostade 3000kr :D
Visst de håller väl inte speciellt länge säkert, men dessa sängar kan jag kasta på tippen om ett år och köpa nya utan att gråta blod över att jag förlorat en massa pengar som jag gör med de andra sängarna som kommer att få bli svindyra gästsängar.
Dock behåller vi vår gamla bäddmadrass då den är av markant bättre kvalité och inget fel på.

Så jag vill nog säga som ngn annan, vill man hålla nere kostnaden lite så köp en billigare skummadrass/resårbotten och kosta på en bra bäddmadrass :)

Tack för era svar. Glömde bort tråden. Har läst igen era svar och kanske blir det IKEA ändå, nu när jag sett att det ändå är lite prisskillnad. Tror vi kommer tycka att sängen är ett uppbyte oavsett.

Men nu är frågan, ska man köpa endast en resårbotten och lägga den i en sängram/sätta på ben - eller ska man köpa madrassbotten + resårmadrass så det blir en kontinental säng (?) ? Det sistnämnda blir något dyrare, men är det någon skillnad i kvalité? Eller är det bara för syns skull? Både jag och pojkvännen gillar höga sängar så kanske vore det något för oss. Ska man ha ben på dem också?

KL Det är absolut inte bättre med dyrare automatiskt. Vi köpte en snordyr säng som inte funkade alls till oss, försäljaren prackade på oss den och sa att vi skulle ha en mjukare säng. Vi skulle få prova den också. Efter ca 3 veckor gick jag tillbaka, men då var det försent tyckte han! Jag skulle ringt konsumentombudsmannen, men gjorde inte det. Köpte en Ikea sedan som är mycket bättre, och en sådan skumbäddmadrass. Mycket bättre för oss!

Åh! Just den kombin tänkte jag köpa. Men jag funderar på, stör man sig inte på skarven om man köper två 90-sängar? Jag vill alltid ligga och hålla om sambon, helst i mitten av sängen :)

Vår säng är 160, och består av en hel madrass.
Vi valde 160 eftersom 1) vi har ganska litet sovrum , 2) för att vi inte vill ha någon skarv och 3) för att vi fortfarande är tillräckligt kära i varandra för att sova så nära som möjligt. Vi hade 120-säng i nästan tre år :angel:

Vi har också 120-säng men vill gärna ha 180. Främst för att det bog behövs när det kommer barn osv. Någon annan med erfarenhet av skarven? Märks den mycket? Annars kanske man får satsa på en kontinentalsäng då :)

Sorry om jag kapar tråden...

Man kan ju köpa en madrasskil att lägga emellan resårmadrasserna, och så lägger man en stor fet bäddmadrass ovanpå. Mina föräldrar hade varsin bäddmadrass när jag var liten, jag kommer fortfarande ihåg hur jäkla ont det gör att trampa ner i skarven... :crazy:

(OT: Köpte själv ny säng i veckan, nybliven singel som man är så blev det en 120-säng. Tillräckligt stor för hemmamatch, och förhoppningsvis inte alltför överjä*lig att bära upp till andrahandslägenheten- fjärde våningen och ingen hiss... :D)

Men ett billigare alternativ kan vara att köpa en IKEA-sängbotten (eller vad det nu heter) som är HÅRD och från en annan affär köpa en dyr, fin och tjock bäddmadrass (eller vad det heter). Den fina kvaliteten med de fina materialen närmast kroppen, så att säga.

Så sa en bekant som jobbar i en dyr och fin sängaffär!

Det kör jag på. Har nån ikea- eller jyskmadrass underst och sen en tempur bäddmadrass på 7 cm över :love: Skulle nog kunna ha vilken skitmadrass som helst underst.

Fast vad är problemet?

Det är ju inget konstigt alls att ha 2st 80 eller 90 breda resårbottnar och sen 160 eller 180 bred bäddmadrass över så märks inte skarven.
Behövs ingen madrasskil under.
Visst kan man ha en kontinentalsäng om man vill det men knappast ngt som behövs om man vill slippa skarven.

Vi har också 120-säng men vill gärna ha 180. Främst för att det bog behövs när det kommer barn osv. Någon annan med erfarenhet av skarven? Märks den mycket? Annars kanske man får satsa på en kontinentalsäng då :)

Sorry om jag kapar tråden...

Ja den märks! Sen om man tycker det är jobbigt eller inte är ju en annan sak :)

Även när man köper kontinentalsäng får man vara uppmärksam på skarven. Billigare kontinentalsängar är ofta gjorda så att det är två delar i "mellanmadrassen" så att man känner skarven mellan de två delarna av fjädringen ändå.

Gå till en affär och provligga är väl bästa receptet :)

Jo kilen behövs. Exet å jag hade en 180 snordyr fet bäddmadrass och jag fastnade i skarven hela tiden ändå :D

Jo kilen behövs. Exet å jag hade en 180 snordyr fet bäddmadrass och jag fastnade i skarven hela tiden ändå :D

Hur fan gör du då? :crazy:

Våran bäddmadrass var visserligen dyr men inte speciellt fet och det går ju inte ens att få ned den mellan resårbottnarna ens om man försöker?
Så att känna en skarv är omöjligt och än mer omöjligt att fastna i den.

Eller har ni resårbottnarna lösa bara på ben så bottnarna glider isär?

Senast ändrad:

Så att känna en skarv är omöjligt och än mer omöjligt att fastna i den.

Varför skulle det vara omöjligt att känna en skarv? Som jag skrev tidigare så känns skarvar även i kontinentalsängar om mellanmadrassen har två "formar". Så att det skulle vara omöjligt att känna den om man bara har en bäddmadrass på två resårbottnar känns inte så troligt.

Sedan kan man ju såklart tycka att skarven inte alls är störande, men det är ju inte samma sak som att det är omöjligt att den känns. Att fastna i den håller jag nog med om är rätt omöjligt :p

Ikeas sängar har ju stått sig rätt bra i tester mot dyrare sängar...

Själv har jag Ikeas billigaste resårbottnar. Jag fick dem på köpet när jag köpte lägenheten, den hade varit evakueringslägenhet när de gjorde stambyte och därför var den möblerad. Det enda jag har gjort är att köpa till en av Ikeas lite bättre bäddmadrasser ca 6-7 cm tjock eftersom jag ville ha den som dubbelsäng. Vi märker aldrig av skarven. Och sängarna är bekvämare än mina Ekens som jag hade förut.

Liknande trådar

Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Hemmet Vi ska köpa en ny säng och är vilse i sängdjungeln. Vi önskar oss en kontinentalsäng delad i två (så att vi får upp den för trappan :D)...
Svar
4
· Visningar
336
Senast: Squie
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.