Sanera taggtråd (på bästa sätt)?

Z

ZOFUS

Jag ska i helgen ge mig ut och ta bort taggtråd runt ett ca 3 ha stort bete.

Jag vill ha tips på hur detta görs på bästa sätt.Det är tretrådar runt hela hagen:grin:

Vad är viktigt att tänka på?Vilka verktyg fungerar bäst?Övriga kommentarer?

Alla tips är välkomna!

Sv: Sanera taggtråd (på bästa sätt)?

Supertjocka arbetshandskar och avbitartång .Tänk på att risken för stelkramp om du får sår.Skulle nog gå över hela området så att det inte finns rester innen i hagen oxå.

Håller med Pinto, och ha en stryktålig jacka/arbetströja och långbyxor på dig.
Går det rulla ihop tråden när den är nerplockad kan det vara en idé att ha något med sig att binda ihop den med, buntband, spännband eller annat lämpligt. Då blir tråden mer lätthanterlig.

Tack för tipset!

Det är en hage som använts till mjölkkor tidigare (senast för 2 år sedan) sedan har den slagits och tagits ensilage på,så det finns inget taggtråd mitt i hagen utan det är "bara" runt den.Det är "frisk" och "fräsch" taggtråd (om man nu kan säga det om taggtråds:devil:)

Varför är det risk för stelkramp?Är det bara för att man kan rispa sig eller menar du att det är en ännu större risk att jobba med just taggtråd än annat stängselmaterial?

Jag tog min sista stelkrampsspruta för 20 år sedan :angel:

Så man biter inte av tråden vid varje märla på varje stolpe?Är det bättre att försöka lossa den från märlan och sedan på något vis rulla ihop den?

ja det är absolut det smidigaste sättet att lossa en bra bit och så rullar man tills man inte vill ha större rulle och då klipper man av och börjar på en ny, då kan man också lägga rullarna vid en stolpe och hämta dem när man är klar
du gör en stor ring av den om du förstår vad jag menar??

Rejäla kläder som man inte är rädd om för dom kommer garenterat att rivas sönder. Finns tjocka handskar med gummibeläggning som är kanon när man hanterar taggtråd.
Jag brukar lämna första stolpen sen drar jag ur märlorna tråd för tråd på en viss sträcka, går tillbaka och drar märlorna i första stolpen och börjar rulla tråden på backen. Lättast nu innan det blir långt trassligt gräs. Ta bara en tråd i taget för drar du märlorna till alla trådarna på en gång så har du snart en riktig otrevlig härva med taggtråd.

Går faktiskt ganska bra att vira upp taggtråd men man river sig och svär och fastnar överallt. Ett gott humör och tålamod är en fördel ;).

Japp jag förstår precis!

Vad drar du ut märlorna med?Någon slags tång?

Vad drar du ut märlorna med?Någon slags tång?

Om det inte går att få tag i en märla kan man knacka ner en smal vanlig skruvmejsel innanför märlan och sen bända ut den. Försiktigt bara för i bland flyger märlorna iväg när de väl släpper. Klipp heller inte av taggtråden för nära taggarna, då kan de lossna och trilla ner på backen. Sist jag rensade taggtråd hade jag med mig en stor balja som jag la allt i direkt.

En hovtång av bra kvalité som är riktig skarp så att man får bra tag om märlan. Är märlan hårt islagen så kan man bända i taggtråden så att märlan åker ut så man kan få tag i den. En hovtång med gummiklädda skänklar är ganska gott att hålla i. Man får ont i händerna efter ett tag.
Jag virade upp en massa taggtråd här när jag skaffade häst och för några årsedan rullade jag även ihop en massa fårstängsel. Hur mycket märlor som helst. Slet faktiskt ut en hovtång av allt dragande.

Ska du sedan sätta upp eltråd istället så behöver du inte ha lika tätt mellan stolparna heller som vid ett taggtrådsstängsel.

Vanligt att stelkrampsbakterier finns i jorden och iom det så kan man få in det i kroppen om man får en rispa.20 år då är det allt dags att ta en ny spruta ,nu är det inte så vanligt att man blir drabbad av stelkramp men har du otur så kan du stryka med.Kan ge ett exempel var en person som rev sej på en rosenbuske och fick det,han vart nedsövd i respirator i 5 veckor men hade turen på sin sida så det gick vägen.

Om det inte går att få tag i en märla kan man knacka ner en smal vanlig skruvmejsel innanför märlan och sen bända ut den. Försiktigt bara för i bland flyger märlorna iväg när de väl släpper. Klipp heller inte av taggtråden för nära taggarna, då kan de lossna och trilla ner på backen. Sist jag rensade taggtråd hade jag med mig en stor balja som jag la allt i direkt.

Det där var ett bra tips!Var ute och prov drog märlor med hovtång.Alltså de sitter så bra så bra(jätte:devil:bra).Jag tror inte att det här staketet är så jättegammalt kanske 15 år......så det är nästan som nyskick:cry:

Stolparna kommer jag att återanvända rakt av.De sitter mycket bra,kanske behövs en liten extra "bank" med gummiklubban bara.Staketet är mycket rakt och fint och med superfina trästolp som inte en enda häst har tuggat på...

Jaha då får jag vara extra försiktig då.Och kanske ringa vaccinationscentrum till veckan...

Har ni alla inte hort talas om en fencepliers?? finns i hooks katalogen bland annat..
Det ar en kombination hammare,avbitartang,marluttagare och tradklippare..Har roda handtag..

Och till TS. Basta sattet att ta ner taggtrad ar att anvanda en san har mojang. Men istallet for att rulla traden som du inte skall anvanda igen, klip den in 2 meters bitar eller mindre och lagg i en skottkarra/annat a slipper du forsoka halla en rulle i shack.

Klipp mellan "taggarna" sa stannar de. Nar du kommer till en stolpe, anvand antingen som var foreslaget en skruvmejsel och dar ut marlan och ta av taggraden och du kan ju ha en liten burk i skottkarra for marlor.. sen fortsatter du.

3ha skall val ta ett par dagar tanker jag, beroende pa farten du har..

Ha sa skoj, har gjor manga taggtrads utbyten i mina dagar.. Och glom inte att satta upp nytt stangsel..lol

KL

Som komplettering till balja eller burk för märlor och lossnade taggar föreslår jag en plastburk men hank som fästs med livrem och som töms med jämna mellanrum.

En gammaldags mjölkflaska på ett par liter är ännu bättre, den är så tung och djup att det går att plocka ett bra tag utan att tömma, men förmodligen inte så lätt att få tag på omman inte råkar ha en. Plastburk fungerar också, men den tippas lättare ut när man böjer sig och måste tömmas oftare.

Tack det var ett bra tips.

Jag har dragit ut märlor ur 10 stolpar (bara en tråd):o det har varit mycket ridning och hantering av unghästar idag och nu är jag helt slutkörd (orkar bara sitta och glo framför datorn)

Det var mycket jobbigare än jag kunde tro.Dels så fick jag väldigt ont mellan tummen och pekfingret (fast ned mot handflatan,den där muskeln emellan) sen hade jag så svårt att arbeta med verktyget medan jag hade de tjocka handskarna så det var väldigt bökigt att ta av och på dem.

Är det lättare om man är fler än bara en?Just nu har jag bara provat själv och det var jobbigt men farmför allt dötråkigt.....

Att vara två är perfekt, då kan man jobba med varsin tråd och underhålla varandra, annars är någon form av musik eller ljudbok räddaren i nöden när man måste utföra dryga sysslor.

Bara 10 märlor? Du måste nog effektivisera. :)

Gör som Andorra skrev och ta bort alla märlor på en tråd utom vi första stolpen. Rulla därefter ihop taggtråden. Klipp absolut inte av den, om du inte måste för att den blir för tunga att jobba med!

Du tar första 2-3 metrarna och formar en stor (60-80 cm diameter) cirkel genom att linda den lösa änden runt, runt. Därefter lindar du upp tråden succesivt genom att låta den gå lite åt vänster och höger ovanpå cirkeln/rullen. Svårt att förklara. :o

När du har fått så mycket på rullen som du orkar med att hantera, klipper du av tråden om du inte redan nått slutet på den sektionen. Ofta är inte taggtrådarna så väldigt långa. Så tar du slutändens sista 1-2 m och virar den runt för att på så sätt låsa alltihop.

Se till att hålla den lösa tråden från kroppen och så sträckt som möjligt medan du rullar upp den, så undviker du att den fastnar i kläderna. En fråga om teknik.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 466
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
853
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka