Sanera svartmögel i stall?

Nosgrimma

Trådstartare
Hur gör man när man har stall taket fullt av Svartmögel?
Har sökt runt på google men det är ju som vanligt 380 olika saker som sägs.. :crazy:

Jag vet att det Kommit dit pga. fukt men det är åtgärdat nu behöver jag bara bli av med det som redan är där!

Måste jag ringa en Sanerare eller kan jag på ngt sätt göra det själv?
Finns det någon annan som har haft svartmögel i sitt stall och hur gjorde ni för att få bort det?:confused:

Sv: Sanera svartmögel i stall?

Enligt anticimex kan man tvätta med klorin eller spruta med boracol.(tror jag det hette)

Enligt anticimex kan man tvätta med klorin eller spruta med boracol.(tror jag det hette)

ok.. Har läst så skumma saker om svartmögel så jag tror jag blir galen.. på ett ställe påstod dom att man inte KAN få bort svartmögel helt utan nån fläkt eller ett ultraljus som tydligen skulle "neutralisera toxinerna i luften".. och naturligtvis så kostade ju dessa produkter multum! :crazy: Och givetvis fanns dom att köpa på detta ställe.. :angel:

Förra året var jag tvungen att hyra ett stall under ett par månader för hålla några hästar i karantän och skilda från mina dräktiga ston. Stallet såg rent ut sagt för dj**ligt ut. Vi köpte en billig ångtvätt på Jula och tvättade hela stallet då med bara vattenånga. Vi blev av med allt mögel som fanns där och det kommer heller inte tillbaka något nytt under de månader vi hade det kvar.

Förra året var jag tvungen att hyra ett stall under ett par månader för hålla några hästar i karantän och skilda från mina dräktiga ston. Stallet såg rent ut sagt för dj**ligt ut. Vi köpte en billig ångtvätt på Jula och tvättade hela stallet då med bara vattenånga. Vi blev av med allt mögel som fanns där och det kommer heller inte tillbaka något nytt under de månader vi hade det kvar.

Tack för tipset! kanske borde köra med en sån antingen innan eller efter Klorin/Mögelsanerings medel! :idea:

Kommer du ihåg vad den kostade? Det borde väll kanske finnas nåt ställe som man kan hyra/låna en sån på?

De finns i priser från några hundralappar till flera tusenlappar. Så allt beror på hur stor och hur länge man vill att den ska hålla. De stora finns säkert att hyra också. Om du ändå funderat på att hyra så kan du ju även kolla upp vad en hetvattens högtryckstvätt kostar att hyra. Då kan göra flera saker på en gång både tvätta med saneringsmedel och använda värme.

Jag vet att det Kommit dit pga. fukt men det är åtgärdat nu behöver jag bara bli av med det som redan är där!

trodde jag ja.. Tydligen så räcker inte den ventilationen som är "fixad" för igår när jag kom till stallet så var det helt SJUKT blött på hela gången! asså d va som om någon gått med en vattenslang å sprutat vatten!!! :eek:
Ok,att luftfuktigheten varit skyhög i 3 dar (speciellt igår) Men SÅ ska det ju inte behöva bli för det! :cry:

Jag har 2 elektriska utsug med fläkt och två "luft insläpp"(det är två hål i väggen bara alltså inget "in sug")

Hur har ni ventilerat i era stallar? Nån som har tips på hur man enkelt (och relativt billigt) kan få mer Ventilation i stallet?

Jag har fått ett helt annat klimat i stallet sedan vi bytte ut en del fönster mot vindväv. Trots att då fönstren inte längre har något glas utan bara väven har vi fått till ock med varmare i stallet under vinter. Men mest märks det att det har blivit torrare.

Jag har fått ett helt annat klimat i stallet sedan vi bytte ut en del fönster mot vindväv. Trots att då fönstren inte längre har något glas utan bara väven har vi fått till ock med varmare i stallet under vinter. Men mest märks det att det har blivit torrare.

Vindväv? Huh? vad är det? :p Nu blir det google! haha kastar det mycket? Är det svårt att sätta upp? Satte du det i fönster ramen (det som håller fast glaset vanligtvis menar jag:P)?

set som va så konstigt oxå va att jag lämnat 3 dörrar öppna i stallet igår och Ändå va det plask blött!

Hur är det med dränering kring stallet?

;) Krocket

jag vet faktiskt inte :crazy: Jag hyr ett stall sen i feb. kanske borde kolla med stallägaren hur det ligger till med det.. tyvärr så är dom inte häst intresserade och antagligen inte heller villiga att betala massa pengar för att få detta ordnat om det kostar en massa... :(

Vi har samma erfarenhet, fast vi har använt vindplåt istället. (Vita plåtar med små hål i.) Och det blev mycket ljusare än med fönster!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 182
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 991
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 476
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025