• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonlightmotala
  • Startdatum Startdatum
M

moonlightmotala

Hej.

Skrev en annan tråd om tips på hingstar.
Nu har vi nog bestämt oss för Sandreo.

Någon som vet något om honom????

Sv: Sandreo

Har ett tvaarigt sto efter honom som ar helt underbar. Mamman av lite grovre modell runt 160 och nagot lagstalld. Tvaaringen ar mera hogrest och smacker och kommer att bli storre.

Hon ror sig bra, fullkomligen flyter fram i traven, och har ett (i mina ogon) kanontemperament. Hon ar i stort valdigt positivt installd till "arbete". Kommer till en direkt i hagen med oronen framat som om hon vill fraga - vad ska vi gora nu??? Hon ar lyhord och lattlard men framforallt trygg i dom allra flesta situationer.

Hon har skuttat over nat litet hinder nangang och det ser inte helt tokigt ut. Framforallt ser hon ut som om hon tycker att det ar kul.

Hon har gjort bra ifran sig pa visningar for hand och jag har inte haft nagra som helst problem med henne hittills.

/Tessa

Jag är också nyfiken på Sandreo. Hur är stoets temperament?

I det stora hela maste jag saga att hon ar okomplicerad. Valdigt sansad och positiv. Hon har defintivt ett starkt psyke med ett stabilt humor. Hon far inte runt och ar nervos i nya situationer utan tittar kanske lite och fortsatter sen med vad det an ar vi gor.

Visst kan hon visa lite humor emellanat men inte mer an att hon protesterar lite latt och sen ar det bra. Nar trans och bett introducerades t ex sa ruskade hon pa huvudet i protest dom forsta gangerna och efter det inget mer. Overhuvudtaget har det mesta hittills gatt som en dans pa rosor.

Den situation jag har haft mest protester i (och det var inte manga alls) har varit nyligen nar jag har borjat tomkora. Det har gatt kanon att ga ut efter smavagarna. Men pa ridbanan har hon tjurat lite. Fast inte alls sa att det har orsakat nagra storre problem. Ett par sparkar nar jag bett henne ga fram, lite lattande fram nar jag bett henne stanna. Men inte mer an ett par ganger och inte sa att jag ser det som ett problem.

Hon ar sa latthanterlig att sambon hanterar henne med gladje i dom allra flesta situationer trots att han inte har speciellt mycket hastvana.

Hennes mor var skaplig att ha att gora med men inte till 100%. Jag var mycket mer restriktiv till att lata andra hantera mamman eftersom hon i bland utan synbar anledning kunde formligen explodera.

/Tessa

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka