Sandakan ska kastreras.

KickiH

Trådstartare
Från Tidningen Ridsport

"Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är extremt hingstig, vilket hindrar honom som ridhäst.
I ett pressmeddelande berättar avelschefen Karl-Henrik Heimdahl om beslutet.
- Sandakan är en helt underbar dressyrhingst, som dock lider av att ha en mycket högt utvecklad könskaraktär och därmed en extrem hingstighet. Hingstigheten med ett mycket starkt revirtänkande och behov av total kontroll på sin omgivning gör att Sandakan inte mår tillräckligt bra. Detta förstärks ytterligare under avelssäsongen. Hingsten får därmed mycket svårt att fokusera på sin vidare dressyrutbildning. Vi har därför beslutat ta honom ur avelsverksamheten, och kommer snarast att låta kastrera honom. Det skapar mycket bättre förutsättningar för att han skall kunna utveckla den potential han har som en extremt begåvad ung dressyrhäst.

Sandakan är född 2002 e Sandro Hit-Donnerhall, uppfödare Clemens-August Graf von Merveldt och ägs av Flyinge AB. Under 2008 fick Sandakan 52 avkommor."

Sv: Sandakan ska kastreras.

Vad tråkigt! Det låter lite konstigt kan jag tycka...

Jag tycker det är utmärkt att han tas ur avel om han är såpass hingstig att han inte fungerar i arbete. Jag tycker det är en förutsättning att en hingst som ska användas i allmän avel ska ha ett sådant temperament att de klarar 'båda delarna'. Givetvis ska det få vara hingstar, men de ska klara av det.

Och är han såpass hingstig - och mellan raderna läser jag STRESSAD också? så anser jag det är bäst både mot hingsten, stoägarna och rasen att han tas ur avel. Så jag tycker det är STRONGT av Flyinge.

Jag kan inte annat än att hålla med! Tycker fler hingstägare borde tänka i de banorna..

*knapplån*

för mig kommer det inte som en överraskning! Tycker oxå att det är strongt av Flyinge att ta honom ur aveln.. en hingst ska klara båda delarna, gör den inte det och mår dåligt så får man göra något åt det. Håller med Alex till fullo :bow:

Sandakan är en jättefin hingst :) och hans avkommor med :) men hans hingstighet är ju ett problem för honom och jag har hört om den innan.. när man har varit iväg på hingstvisningar etc och sett honom så har man hört honom innan man har sett honom ;)

Jag tycker tidpunkten av kastreringen är konstig med bara ett par veckor kvar av årets betäckningssäsong.

Vad är det som gör att han måste kastreras nu och inte kan kastreras om 3 veckor? Jag tycker det är dåligt gentemot stoägarna. Fixar han inte sporten parallellt med aveln, låt honom då bara verka i avel nu och kastrera sen. Att göra det mitt under löpande säsong och säga åt stoägarna att byta hingst - det tycker jag är konstigt.

Men är det så att han skall kastreras bums ?

Jag skulle också föredra att vänta tills i Sept eller så med avseende på årstid och risk för infektioner.

Tror jag läste att han skulle kastreras 7 juli och kan leverera sperma till 8 juli, därefter blir det hingstbyte för de som tänkt använda honom/håller på och använder.

Fast det kan ju faktiskt vara så att något hänt som gör att "bägaren runnit över" och att man därför vill kasterara på en gång.
Tycker det är ett bra beslut.

Håller dock inte med Alexandra W om att hingstarna måste klara av att både tävla och vara i avel samtidigt för att ha något i aveln att göra.
Det är väl bara att gratulera de som har hingstar som klarar både och.
Det är ju inte helt ovanligt att hingstar gör några års uppehåll från aveln för att fokusera på tävling, jag tycker inte det är diskvalicerande....Däremot blir jag misstänksam om hingsten aldrig kommer ut på tävlingsbanan.

Fast det kan ju faktiskt vara så att något hänt som gör att "bägaren runnit över" och att man därför vill kasterara på en gång.
Tycker det är ett bra beslut.

Jag tror också på det, annars hade man väntat en månad på att betäckningssäsongen hade varit över.
Eller så har han helt enkelt blivit så tunn (av stressen) att man djurskyddsmässigt inte känner att han bör vara kvar i avel ens säsongen ut?

Vacker hingst, men själv har jag inte ens funderat över honom pga temperamentet. Men det kanske han inte har förärvt? Jag har inte sett en massa avkommor.

Senast ändrad:

Den enda avkomman jag har träffat var supertrevlig, men kastrerad som ettåring.

Iaf, jag läser precis som Alex lite halvt mellan raderna att han kanske blivit farlig att hantera och då är det väl bra att Flyinge prioriterar hästens och personalens säkerhet så snart som möjligt.

Det var inte oväntat.

Vad jag hört är det bara en person som kan tänka sig rida hästen med tanke på hur han är nu, men det är bara rykten.

Började faktiskt skratta lite för mig själv(även om själva grejen är trist) när jag läste detta för det har stått många riktiga dårhingstar på Flyinge genom åren som man minsann inte har kastrerat, så man undrar ju vad fasen som hänt denna gången.

Ja men "förr" var det ju få hingstar som tävlades, och nu är ju det nästan ett måste. Om en hingst var "galen" förr, så gjorde det ju inte så himla mycket kanske eftersom de ändå aldrig behövde komma ut och visa upp sig. Eller?

I det här fallet så tror jag inte att det finns något annat alternativ - om de skulle behålla honom som hingst skulle de säkert inte få så många ston till honom pga det tråkiga ryckte han har + att han säkert inte skulle må så himla bra . Så tyvärr är nog det enda rätta att skära honom.

Ska förresten bli spännande att se vad Flyinge tänker göra med honom. Sälja, eller vad tror ni?

Var kanske inte så kul att jobba i hingststallet och så, stackars alla praktikanter som har fått lära sig den hårda vägen. :angel:
Vissa hingstar kunde ju inte ens visas upp öht.:crazy:
Fast jag tänker även på vissa tävlingshingstar, ganska nutid alltså.
Brukar inte direkt pratas så öppet om hur knäppa och farliga vissa faktiskt har varit och vad de har gjort för läskiga grejor mot folk utan att man ens övervägt att skära dem, det var därför jag fnissade till lite och undrade vad som egentligen har hänt denna gången.

Tror som du att den säljs.

Tycker det låter vettigt. En del hästar passar helt enkelt inte i avel, och bara för att de är framgångsrika får man inte glömma hästen som individ och missa hur den mår

Tycker inte det är något att fnissa åt.
Hingstar kan vara farliga.

Men det hade ju varit lätt väg för Flyinge att bara säga att "hingsten ska bara ägna sig åt avelsverksamhet", som så många andra gör.
Att de nu kastrerar visar att de tror på honom som tävlingshäst, vilket är positivt för de som har avkommor efter honom.

Började faktiskt skratta lite för mig själv(även om själva grejen är trist) när jag läste detta för det har stått många riktiga dårhingstar på Flyinge genom åren som man minsann inte har kastrerat, så man undrar ju vad fasen som hänt denna gången.

"Förr" jobbade inte Heimdahl där. Kanske det som är hela skillnaden?

Tycker också att det är ett klokt beslut, efter det jag sett av hingsten och av en del avkommor. Huvudet nedärvs hos de flesta aveslston o hingstar. Det finns gott om hästar som klarar press OCH är mycket begåvade.

Jag är glad över att "hingstkaraktär" nuförtiden inte är samma sak som svår att hantera.

Det är i och för sig kanske två olika saker. Å ena sidan ska ha ett temperament som gör att de fungerar både i avel och i sport. Å andra sidan kan det vara så pass påfrestande för en hingst som har många ston att både tävla och verka i avel att det inte funkar och det behöver inte vara samma sak som att de inte har temperamentet för att klara av sporten samtidigt. Extrem påfrestning och bristande temperament kan vara två olika saker.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?